Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

Ik zou een deadline afspreken met leidinggevende (of vervanger). Blijkbaar lukt het jouw team en jij het niet dit zelf op te lossen dus dan is er vind ik leidinggevende beslissing in nodig. Die dus een eventuele oplossing aandraagt.

Ik heb een collega gehad die ook snel boekte terwijl we nog niet afgesproken hadden hoe we het zouden oplossen. Ik vond dat heel oneerlijk. Ik had toen geen kinderen maar wel een andere reden waarom ik die schoolvakantie perse met vakantie wilde. Hij vond zijn reden geldiger en boekte dus snel. 

je kunt nu wel alle reacties naar je hand willen zetten door de reacties die tegen zijn niet ok te vinden en de reacties die voor zijn te omarmen. Feit is dat jij niet geschikt bent voor de zorgsector.
In de zorgsector is dit gebruikelijk en dat ga jij in je eentje niet wijzigen.
Is het leuk? Nee.

MarvelousM schreef op 18-01-2026 om 22:10:

[..]

Je kunt lullen als Brugman maar je wilt duidelijk toch alleen jouw zin doordrijven. Als jouw man 49 weken per jaar monogaam zou zijn maar die ene drie weken niet. Is hij dan wel monogaam? (Psssst: het antwoord is nee )

Misschien nog eens nalezen als je nuchter bent?

Isje schreef op 18-01-2026 om 22:29:

[..]

Dank! Ik begin al helemaal aan mijzelf te twijfelen. Ben ik nou zo'n egoïstisch persoon en denk ik alleen maar aan mijzelf omdat ik mijn wensen uitspreek.

Nee, ik heb ook graag drie weken vakantie. Maar ik werk niet in de zorg. Beperkingen in vakantie opnemen zouden bij een sollicitatiegesprek vermeld moeten zijn. 

En als die beperkingen er zijn, vind ik het wel iets vreemds om aan te nemen dat jouw vakantie belangrijker is dan die van anderen. Dus dan is schermen met ontslag, wat iemand eerder noemde, nogal oneerlijk naar de rest toe. Dat is niet wat een teamplayer doet. 

bij ons was het vaak een kwestie van kijken wat er deel mogelijk was door inzet weekendkrachten en (bekende) flexers, schuiven, max 2 weken op vakantie. Weekend ervoor of erna werken en in uiterste geval loten. 

Het ergste was mensen die hun vakantie al geboekt hadden en zeiden 'oeps." sorry. Want dan is heel overleg meer mogelijk. Helaas heb ik ooit een manager gehad die daar was van zei.

Ik snap wel dat je wil dat er duidelijkheid komt en die mag je van je manager verwachten. 

Er werd ook wel eens gekeken naar flexibiliteit of andere aanvragen. Zo was er een collega die probeerde altijd alle feestdagen vrij te zijn door dan vakantie te plannen. Week voor Kerst tot en met Oud en Nieuw, 2 weken vakantie rondom Koningsdag. Daar is uiteindelijk wel een stukje voor gestoken door de manager door vakanties niet of deels toe te staan.

Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:45:

[..]

In mijn sector is het ook best gebruikelijk dat je maximaal 2 weken vrij kunt krijgen in het hoogseizoen. Juist omdat dan mensen beschikbaar zijn, met name voor motorrijlessen. De geldende norm (tenzij anders is vastgelegd in een CAO) is minimaal 2 aaneengesloten weken, maar geen automatisch recht op meer.

Ik vind het dan altijd weer bijzonder wanneer mensen hun eigen bubbel als norm zien, terwijl er meerdere sectoren zijn die geen of minder vrijheid hebben vwb vakanties opnemen.

In mijn mams sector is twee weken wat er in de cao staat. Afgelopen jaar wilde iedereen in dezelfde vier weken. Er zijn mensen met kinderen, met een partner is het onderwijs, met een partner met bedrijfssluiting etc. En dan hadden ze als team ook nog met alle drie de regio's van de schoolvakanties te maken. Sommige collega's hebben kinderen in twee regio's op school. Uiteindelijk moest iedereen die drie weken vroeg een week inleveren. Moesten mensen verplicht schuiven en uiteindelijk werden er weer weken toegevoegd aan de mannen hun vakanties. 

Uiteindelijk had mijn man nog een week vrij toen ik alweer aan het werk was. Had een collega al een week vrij voordat zijn kinderen vakantie hadden. Had een derde eerst twee weken vrij, daarna twee weken werken en toen nog een paar dagen. 

Was dat leuk? Niet echt. Wij hadden een rondreis  in gedachten waarvoor we echt wel 20 dagen nodig hadden. In een gebied waar augustus niet de meest ideale periode was. Dus hebben we een andere vakantie gekozen. Onze rondreis is doorgeschoven naar dit jaar. Degenen die vorig jaar het meest flexibel waren hebben dit jaar eerste rechten op een vakantie naar keuze, anderen moeten dit jaar flexibel zijn. 

Er zijn zoveel sectoren waarin vakantie lastig zijn. Er zijn ook sectoren die het probleem beter aanpakken. Bijvoorbeeld in de luchtvaart heeft personeel het ene jaar recht op vakantie in juni/juli/augustus en het andere jaar niet. Daardoor hebben kinderen dan wel recht op bijzonder verlof. Het wordt misschien tijd dat in de zorg landelijke regels komen die de vakanties reguleren. 

En over die cao, in de ggz staat er in:
“De werknemer kan aanspraak maken op een aaneengesloten periode van vakantie van tenminste 3 weken, inclusief de 4 weekenden”. En toch gebeurt dezelfde discussie als bij to elk jaar weer. Want: er staat nergens dat dit in t hoogseizoen moef
En wij waren altijd zelfsturend, dus geen leidinggevende om bij aan te kloppen. Of met moeite 3 weken maar geen 4 weekenden, of iedereen max 2 weken met 2 weekenden. En die weekenden zijn voor mensen niet in de zorg heel logisch dat sie erbij horen, bij ons zijn ze dus enorm onvanzelfaprekend. Etc. Inhuur van externen? Die zijn er niet tot Amper. En geen zzp-ers meer om in te zetten.

Dit is het eerste jaar dat we eruit zijn qua zomervakantie zonder enorm gedoe en enorme compromissen. Pfff.
En toch is mijn werk enorm leuk en zou ik niet anders dan verpleegkundige willen zijn. 

Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:18:

[..]

Alsof je zomaar een blikje externe inhuur kunt krijgen? Zeker nu met de ZZP wetgeving kom je dus in de knel in de vakantieperiode. Laat staan in de zorg met alle tekorten van dien.

Maar als in de CAO staat maximaal 2 aaneengesloten weken, wat voor zover ik weet gebruikelijk is (?), dan kan die manager je daar ook aan houden. Dan heeft iedereen "pech", ook degenen die dan misschien wel buiten het seizoen willen gaan.

In de ziekenhuis Cao staat juist het recht opgenomen om minimaal drie weken aangesloten vakantie te hebben. 

Daglichtlamp schreef op 19-01-2026 om 07:10:

[..]

In de ziekenhuis Cao staat juist het recht opgenomen om minimaal drie weken aangesloten vakantie te hebben.

Dat zal die cao misschien aangepast moeten worden? Er zou dan iets bij moeten over de schoolvakanties. Je kunt in de zorg niet ineens op halve kracht draaien immers. 

Loezzie schreef op 19-01-2026 om 06:58:

Het ergste was mensen die hun vakantie al geboekt hadden en zeiden 'oeps." sorry. Want dan is heel overleg meer mogelijk. Helaas heb ik ooit een manager gehad die daar was van zei.

Dat is toch belachelijk. Ik neem aan dat je gewoon weet dat vakanties overlegd moeten worden. Dan stiekem toch boeken zonder akkoord, daar zou een leidinggevende toch geen boodschap aan moeten hebben? Jammer van je geld, maar eigen schuld dikke bult. 

Ah het eeuwige wie heeft er meer recht op vakantie topic. Ik ga dit jaar niet in de zomer ivm een opleiding dus heb dit jaar niet mee hoeven rellen, gelukkig. Maar elk jaar weer gedoe inderdaad. Wel zorg maar geen beddenzorg dus hoeven geen invallers te komen voor de caseload, er moet wel een minimale bezetting zijn. Elke keer denk ik moet toch makkelijker lukken maar werken met heel veel partimers dus meeste komt op fulltimers neer uiteindelijk. Vind de zomer werken altijd maar ruig eigenlijk. Mega druk om alles op te vangen van de vakantiegangers. Hopelijk kan ik daarna nog even op vakantie, de zomervakantie in de regio valt hier vroeg dit jaar volgens mij. 

Wat jij zegt Koettie; wie heeft meer recht op vakantie in het hoogseizoen.
Heb er in mijn jongere jaren 10 jaar in gezeten.
Als 22 jarige (net van de opleiding) mocht ik niet in de zomervakantie, want ik kon immers ook nog in september of al in juni?  Ik had geen relatie en wilde weg met vriendinnen die nog op de opleiding zaten dus mijn eerste zomervakantie als werkende werd 10 dagen in mei/juni.
Het tweede jaar, bij dezelfde werkgever, had ik inmiddels wel een relatie maar nog geen kinderen dus de zomer was uitgesloten. Partner mocht niet in juni dus werd het half september voordat ik op zomervakantie mocht.  Dat was dus meer een herfstvakantie. 2 weken Normandië in de regen........
Plus dat het jaar wel heeeeeeel lang was. 

Mensen met kinderen kunnen alleen in vakanties weg maar wees eens creatief en pak de meivakantie en ben sociaal, dat anderen ook op vakantie kunnen voor meer dan 6 dagen. Dat gezeik met vakanties en leidinggevenden die totaal geen begrip hadden dat ik als jongere niet met de grijze golf op vakantie wilde heeft ervoor gezorgd dat ik de zorg verlaten heb.  

Ja frustrerend he. Al vind ik het ene jaar x en het andere jaar y ook dubbel.  Daar ben ik als groentje ook een keer ingetuind. Als jij dit jaar X voor mij werkt, dan mag jij volgend jaar vrij, heeft weinig waarde als de collega die het zegt al wist dat haar jaarcontract niet verlengd zou worden.

En ik vind het dan misschien nog niet zo'n probleem om (1× in de zoveel jaar) de meivakantie als grote vakantie te zien, maar dat vindt de baas van mijn man dan weer geen optie als die vakantie in april valt ipv in mei. Hetzelfde met de herfstvakantie die krijgt mijn man ook al nooit vrij. 

die zzp ers in de zorg helpen ook de hele sector om zeep

Happyapple schreef op 19-01-2026 om 08:03:

Ja frustrerend he. Al vind ik het ene jaar x en het andere jaar y ook dubbel. Daar ben ik als groentje ook een keer ingetuind. Als jij dit jaar X voor mij werkt, dan mag jij volgend jaar vrij, heeft weinig waarde als de collega die het zegt al wist dat haar jaarcontract niet verlengd zou worden.

En ik vind het dan misschien nog niet zo'n probleem om (1× in de zoveel jaar) de meivakantie als grote vakantie te zien, maar dat vindt de baas van mijn man dan weer geen optie als die vakantie in april valt ipv in mei. Hetzelfde met de herfstvakantie die krijgt mijn man ook al nooit vrij.

Dat moeten ook geen onderlinge afspraken zijn, dat moet HR oppakken, registreren, controleren en uitvoeren. Dus ook als je van afdeling wisselt, of wat dan ook moet je eens in de zoveel tijd recht hebben op eerste keus bij vakanties. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.