Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Sparen voor reis New York

Dochter is nu bijna 6 en ik heb bedacht dat ik met haar naar New York wil als ze 16 is (als ze dan nog met haar moeder gezien wil worden 🤣🤣). De bedoeling is om er dan misschien een dag of 5 naar toe te gaan, sightseeing en shoppen natuurlijk.
Nou wil ik er alvast voor beginnen te sparen, zodat het niet alleen bij een droom blijft. Vragen:
- Waar en hoe haal ik het beste rendement op een spaarrekening? Is het verstandig om het een aantal jaar vast te zetten?
- Hoeveel geld moet ik budgetteren hiervoor, ik heb nu in mijn hoofd zitten tussen zo'n 5000 euro. Geen idee of dat realistisch is.


Rente op je spaarrekening krijg je nergens

Wat toevallig! Wij (dochter en ik) zijn ook van plan om een trip naar New York te maken, maar dan wel nadat ze geslaagd is. Ze zit nu in klas 5. Ik ben al een een tijdje aan het sparen. Bedacht me dat wij ongeveer een week willen gaan en dan rond de €5000,00 nodig zullen hebben. Of dat toereikend is geen idee. 

Ik ook benieuwd naar ervaringen en tips. 

Ik kan je zeggen, New York is vreselijk duur maar je zult hier wel een eind mee komen, echt een hele leuke stad!

sparen of beleggen, die twee smaken zijn er. Een deposito is een spaarvorm waarbij je het voor een paar jaar vastzet. Dan levert het nog iets op misschien. Kijk ook naar groen-spaardeposito's; ten eerste komt je spaargeld dan terecht bij duurzame projecten die aan bepaalde eisen voldoen. Ze worden een keer per jaar oid aangeboden en je hoeft daar de rente over niet op te geven. 
Reken overigens op veel duurdere tickets dan nu en bedenk ook een plan B zonder vliegtuig. Denk dat er voor particulieren veel gaat veranderen in prijzen bijvoorbeeld? Daarbij denk ik dat je dochter op die leeftijd niet wil vliegen (vliegschaamte). Geld sparen voor een gave vakantie samen is een leuk plan om nu al te starten! 

Gr Angela

Angela1967 schreef op 29-08-2021 om 19:41:

sparen of beleggen, die twee smaken zijn er. Een deposito is een spaarvorm waarbij je het voor een paar jaar vastzet. Dan levert het nog iets op misschien. Kijk ook naar groen-spaardeposito's; ten eerste komt je spaargeld dan terecht bij duurzame projecten die aan bepaalde eisen voldoen. Ze worden een keer per jaar oid aangeboden en je hoeft daar de rente over niet op te geven.
Reken overigens op veel duurdere tickets dan nu en bedenk ook een plan B zonder vliegtuig. Denk dat er voor particulieren veel gaat veranderen in prijzen bijvoorbeeld? Daarbij denk ik dat je dochter op die leeftijd niet wil vliegen (vliegschaamte). Geld sparen voor een gave vakantie samen is een leuk plan om nu al te starten!

Gr Angela

Niet iedereen heeft last van "vliegschaamte"

Muurbloem1985 schreef op 29-08-2021 om 19:48:

[..]

Niet iedereen heeft last van "vliegschaamte"

Over 10 jaar denk ik veel meer mensen dan nu. Kijk maar naar roken.

Gr Angela

(lees OP' dochter is nu 6).
Gr Angela

Muurbloem1985 schreef op 29-08-2021 om 19:48:

[..]

Niet iedereen heeft last van "vliegschaamte"

Ik geloof er ook niet zo in. Vind het typisch iets voor mensen die de hele wereld over hebben gevlogen en nu vinden dat het een schande is dat men vliegt, want kijk naar mij, ik doe het ook niet.

Houd rekening met flink duurdere vliegtickets, minimaal 1000 euro retour zie ik wel gebeuren over 10 jaar. 
Idem voor hotelkamers, hoewel die niet zo extreem veel duurder zullen worden. 

Oh en goede rente krijg je vrijwel nergens nu. 
Zelfs depositorekeningen halen de 1% rente momenteel niet toch? Of loop ik achter? 
Nouja, dat is natuurlijk altijd meer dan op je gewone spaarrekening, maar het zet op een bedrag van 5000 euro geen zoden aan de dijk. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

29-08-2021 om 19:55

Over 10 jaar is er alweer zoveel veranderd, niemand kan zeggen wat een vliegreis dan kost. Misschien is het dan inmiddels wel onbetaalbaar geworden.

Rente krijg je niet. Als je bereid bent tot een laag tot matig risico dan open je een beleggingsrekening en beleg je in laagrisicofondsen zoals bv een obligatiefonds.

laat je niet te veel afleiden door de discussie of NY wel of niet een goed idee is. Geen mens kan voorspellen wat er over 10 jaar gebeurt maar je hebt misschien tegen die tijd wel een heel ander spaardoel. Misschien ben je dat bedrag tegen die tijd wel kwijt voor een fietsvakantie op de Veluwe

Reken al maar 10 % extra aan indexatie.

Geen 5.000 euro dus, maar 5.500 euro sparen.

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 19:51:

[..]

Ik geloof er ook niet zo in. Vind het typisch iets voor mensen die de hele wereld over hebben gevlogen en nu vinden dat het een schande is dat men vliegt, want kijk naar mij, ik doe het ook niet.

Over 10 jaar gaat dit topic en mijn voorspelling . Als jij je niet kunt voorstellen dat mensen van inzicht veranderen dan zegt dat iets over jou 🤪.

En verder is de essentie van schaamte dat je er niet over praat maar je wel rottig voelt. Wat jij misschien bedoelt is mensen die ermee koketteren? (Wat zou daar dan weer het voordeel van zijn overigens? Of voel jij zelf misschien een ongemakkelijk gevoel opkomen en wil je dat liever niet voelen?) (Schaamte dat je vliegschaamte krijgt 😂)

Https://www.ensie.nl/anw/vliegschaamte

Gr Angela

Angela1967 schreef op 29-08-2021 om 20:07:

[..]

Over 10 jaar gaat dit topic en mijn voorspelling . Als jij je niet kunt voorstellen dat mensen van inzicht veranderen dan zegt dat iets over jou 🤪.

En verder is de essentie van schaamte dat je er niet over praat maar je wel rottig voelt. Wat jij misschien bedoelt is mensen die ermee koketteren? (Wat zou daar dan weer het voordeel van zijn overigens? Of voel jij zelf misschien een ongemakkelijk gevoel opkomen en wil je dat liever niet voelen?) (Schaamte dat je vliegschaamte krijgt 😂)

Https://www.ensie.nl/anw/vliegschaamte

Gr Angela

Je hoeft mensen echt geen schuldgevoel aan te praten, verder is dat een hele andere discussie.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-08-2021 om 20:12

Los van het doel (of het nu New York of Veluwe of rijbewijs wordt...):
Rendement op een spaarrekening is vrijwel nul op dit moment. Depositos leveren ook nauwelijks iets op. Beleggen kan flink meer opleveren, maar heeft ook altijd het risico dat je geld verliest.

Ik zou "gewoon" gaan sparen voor iets dat je per se over 10 jaar wilt. En eventueel voor de echt lange termijn beleggen (15-30 jaar). Als de beurs de komende jaren fors blijft stijgen, dan is dat mooi meegenomen. Als dat niet zo is, heb je het spaargeld achter de hand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.