Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Sparen voor kinderen of hypotheek aflossen?

Voor onze kinderen hebben we twee spaarrekeningen: één waar het geld vaststaat tot 18 jaar (voor studie/rijbewijs/woning of eten tegen die tijd…). De rente hierop is wat hoger. Daarnaast per kind een kinderspaarrekening met (hele) lage rente. Dit geld is ieder moment opneembaar. Daarnaast is er nog een spaarrekening bij oma. Op beide spaarrekeningen wordt iedere maand 50 euro ingelegd. 
Verder hebben we nog onze eigen spaarrekening(en). En een hypotheek. Met de lage spaarrente op de vrij-opneembare spaarrekening en de inflatie twijfel ik nu of ik geld moet blijven storten in die spaarrekeningen, of dit geld gebruik om extra af te lossen op de hypotheek. Al wordt door die hoge inflatie die hypotheek ook snel “lager”. Of extra inleggen om de rekeningen waar het geld vast staat. Wie denkt er mee wat wijsheid is? 

ligt er aan wat je financiele situatie is en of je verwacht het geld tussentijdse nodig te hebben. 

Wij hebben eerst hypotheek afgelost. Hierdoor dus lage woonlasten, waardoor we nu meer per maand kunnen sparen / kosten direct kunnen betalen.

Je zou ook deel kunnen sparen / deel aflossen. 

Spaarrekeningen van kinderen tellen ook mee in box 3, dus als je daar boven de drempel komt, wordt aflossen interessanter.   

Het maakt allemaal niet zoveel uit, je weet niet hoe de toekomst eruit ziet. Pas als de spaarbanken hun rente ophogen wordt dat weer leuk. Voor nu, ik weet het niet. Als jou hypotheek rente hoog is, los het af. Als het zo laag is als de mijne (28 jaar vast nog op 0.9%) doe er iets anders mee.

Zandhaas

Zandhaas

08-10-2022 om 16:34 Topicstarter

Mugske schreef op 08-10-2022 om 16:21:

ligt er aan wat je financiele situatie is en of je verwacht het geld tussentijdse nodig te hebben.

Wij hebben eerst hypotheek afgelost. Hierdoor dus lage woonlasten, waardoor we nu meer per maand kunnen sparen / kosten direct kunnen betalen.

Je zou ook deel kunnen sparen / deel aflossen.

Spaarrekeningen van kinderen tellen ook mee in box 3, dus als je daar boven de drempel komt, wordt aflossen interessanter.

Dat is inderdaad waar ik aan denk. Het geld op de huidige spaarrekeningen laten staan, als er dan echt nood aan de man is kunnen we er altijd nog boodschappen van doen, blijven inleggen op de lange-termijn rekeningen, maar i.p.v. nog meer inleggen op de korte termijn rekeningen deze inleg extra in de hypotheek storten. Zodat tegen de tijd dat er gestudeerd wordt (over ongeveer 10 jaar) de vaste lasten een stuk lager zijn.

Zandhaas

Zandhaas

08-10-2022 om 16:36 Topicstarter

Zeefietser schreef op 08-10-2022 om 16:26:

Het maakt allemaal niet zoveel uit, je weet niet hoe de toekomst eruit ziet. Pas als de spaarbanken hun rente ophogen wordt dat weer leuk. Voor nu, ik weet het niet. Als jou hypotheek rente hoog is, los het af. Als het zo laag is als de mijne (28 jaar vast nog op 0.9%) doe er iets anders mee.

Wow! Ik kom geld bij jou lenen😉, rente is hier een “stukkie” hoger (2,3%)

Intuïtief zeg ik: eerst aflossen hypotheek. Je krijgt daarna weer meer ruimte om te sparen. Een beetje als in een vliegtuig bij het moeten opzetten van zuurstofmaskers: eerst bij je zelf, dan pas bij je kind.
Komt ook omdat ik in principe vind dat je eerst schulden 'moet' aflossen voor je gaat sparen. Ook bij hypotheek. Met een hele lage rentestand werkt dat misschien een klein beetje anders, maar dat is in jouw geval niet zo. Reken eens uit hoeveel je aan rente hebt betaald aan het einde van je looptijd... Daar krijg je iets van terug via belastingaangifte, maar lang niet alles. Dat is dus geld dat je nooit meer terug ziet.
Disclaimer: ik heb geen kinderen, dus ik denk er misschien wat makkelijk over.

spaargeld wordt rap minder waard dus ik zou hypotheek aflossen

redbulletje schreef op 08-10-2022 om 17:26:

spaargeld wordt rap minder waard dus ik zou hypotheek aflossen

Die wordt ook rap minder waard. En waarom zou je je geld in stenen stoppen? Mocht je dan eens geld nodig hebben dan zit het in je huis. 

willem1959 schreef op 08-10-2022 om 17:57:

[..]

Die wordt ook rap minder waard. En waarom zou je je geld in stenen stoppen? Mocht je dan eens geld nodig hebben dan zit het in je huis.

huizenprijzen hebben heel ander patroon dan spaargeld.

gr Angela

Je kan moeilijk het huis verkopen als de kinderen over 10 jaar gaan studeren. Dan heb je zelf geen dak meer boven je hoofd.

Ik zou dus blijven sparen voor de kinderen.

Je kan natuurlijk ook in plaats van maandelijks sparen 1 keer per jaar een deel doorzetten aan de kinderen én 1 keer per jaar een stuk van de hypotheek afbetalen. En de boel dus opsplitsen.

Ik zou en basisbedrag sparen voor de studie en de rest in de hypotheek stoppen. Dat doe ik zelf ook, behalve dat ik het spaarders voor kind beleg in aandelen en niet op een bankrekening zet. 

Wij hebben onze hypotheek grotendeels afgelost. Hierdoor zijn onze maandlasten flink gedaald. Het bedrag dat we daardoor overhouden+ het bedrag dat we gewend zijn om te sparen geeft samen een mooie spaarpot voor studies voor de kinderen of iets dat wij willen in de toekomst.

Overigens sparen we voor de kinderen op een rekening op onze naam, niet op hun naam. Ik wil namelijk zelf blijven bepalen waar dat aan besteed wordt. Als de spaarrekening op naam van het kind staat, heeft het kind daar vanaf 18 jaar zelf de beschikking over en kan die het bijvoorbeeld in zomer er doorheen zuipen. En daar kan je als ouders niets tegen doen. Vandaar dat de rekening op onze naam staat. Wij zullen daarvan bijvoorbeeld collegegeld en boeken betalen, maar we voorkomen dat het opgaat aan  bier, coke en brommers.

willem1959 schreef op 08-10-2022 om 17:57:

[..]

Die wordt ook rap minder waard. En waarom zou je je geld in stenen stoppen? Mocht je dan eens geld nodig hebben dan zit het in je huis.

Zo denk ik er ook over. Als je het eenmaal aflost kan je er niets anders meer mee doen. Stel je hebt dan een tegenvaller dan heb je het geld niet zomaar beschikbaar. Ook met 2,2% rente is hoeveel het maandbedrag naar beneden gaat waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Madamecannibale schreef op 08-10-2022 om 20:28:

[..]

Zo denk ik er ook over. Als je het eenmaal aflost kan je er niets anders meer mee doen. Stel je hebt dan een tegenvaller dan heb je het geld niet zomaar beschikbaar. Ook met 2,2% rente is hoeveel het maandbedrag naar beneden gaat waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Daarom buffer aan spaargeld achter de hand houden voor grote onverwachte uitgaves. Rest aflossen op de hypotheek. 

Ik kies tot nu toe voor zelf sparen/beleggen. Inderdaad vanwege de flexibiliteit. 
Mijn hypotheekschuld is onder de 50% van de waarde van het huis. 
En ik zal tegen de 80 jaar zijn als de hypotheek afloopt. Ik heb liever dan nog een restschuld (waarvan ik de hypotheek kan betalen, ook met een hogere rente) dan de hele hypotheek afbetaald maar geen extra geld meer om iets mee te doen. 
Mijn kinderen hebben liever geld voordat ik dood ben (denk ik) dan daarna. Zij hebben er meer aan vóór mijn 80e. 

Kijk dus naar: 
- levensfase van jezelf
- levensfase van je kinderen
- hoe goed is je pensioen?  Zelf wil ik in de eerste 10 jaar van mijn pensioen meer te besteden hebben per maand dan erna.
- hypotheeklasten, ook als de rente hoger wordt
- looptijd huidige hypotheek

Stel dat je hypotheek over 10 jaar verlengd moet worden, dan kun je beter dan beslissen hoe je verder wil. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.