Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Snel/veel sparen

Ik ben op zoek naar de gouden tip om redelijk veel en snel te kunnen sparen. Op dit moment spaar ik wel wat, maar het kan altijd beter vind ik. Ik heb een doel voor ogen dat ik graag wil halen maar ik merk dat ik het lastig vind.
Overigens heb ik een prima salaris, dus het moet gewoon mogelijk zijn dit doel te halen.


Welke tips en tricks hebben jullie mbt sparen? Misschien een ouderwets kasboek je? Gaat er elke maand een vast bedrag naar de spaarrekening of kijken jullie aan het eind wat over is? 

Momenteel geld dat laatste voor mij, waardoor ik dus eigenlijk te weinig spaar dan ik eigenlijk wil.
Ben van plan met een vast bedrag te gaan werken, wil het liefste 20% per maand sparen van mijn salaris.


Begin met inzicht krijgen. Wat is je inkomen (niet alleen salaris, maar ook toeslagen, kinderbijslag, etc), wat zijn je vast lasten en hoeveel heb je nodig/wil je besteden aan variabele uitgaven?

Maak van sparen een vaste last en schrijf dit direct over naar je spaarrekening als je salaris binnenkomt.
Zelf zet ik het budget voor de variabele uitgaven op een aparte rekening, zo heb ik altijd direct zicht op wat ik nog te besteden heb die maand.
En wees streng voor jezelf, op=op.

Als je inkomen toereikend is heb je zelf het antwoord al gegeven. Maak 20% sparen een vaste last. Gewoon direct na het storten van het salaris overmaken naar de spaarrekening  en wat je overhoudt is dan je bestéédbaar inkomen.

Ik spaar 10% elke maand, dat wordt als vaste last afgeschreven.

Daarnaast 2 bankrekeningen: 1 voor de vaste lasten en 1 voor de boodschappen en andere losse uitgaven.  Dat gaf mij wel inzicht dat ik teveel uitgaf aan onnodige onzin. Ik ben daarmee bezig, zodat de 10% spaar misschien ook wat omhoog kan. 

Ik heb een app die automatisch geld van mijn rekening trekt. Heet in Engeland Plum. Werkt voor deze chaoot fantastisch. 

Ik spaar heel veel, en voor mij is de truc om bij iedere winkel die ik instap of iedere aankoop die ik wil doen me af te vragen: heb ik dit echt nodig? Het antwoord is bijna altijd: nee, ik heb niks nodig. 

Ik koop alleen nog dingen die ik echt nodig heb of waar ik écht heel blij van word. En ik hou echt veel geld over iedere maand sinds ik dat doe.

Ik hou verder niks bij.

PriceyRook54

PriceyRook54

08-11-2021 om 11:37

Ik moet hier ook beter in worden. Prima salaris, maar het houdt nooit over.

Ik boek bijvoorbeeld een vakantie (zeg 3000) die ik dan binnen 5 maanden (x 600) afbetaal en dat gaat prima - maar dan denk ik, als dat lukt, waarom kan ik die 600 per maand niet sowieso sparen? Dat gaat dus mijn goede voornemen worden voor 2022: elke eerste van de maand onmiddelijk overboeken naar mijn spaarrekening. 10% is een mooi streven.

Pay yourself first. Dus sparen als vaste last en dat meteen doen nadat je salaris hebt gekregen.

Daarnaast net als Rondstruiner bedenken of je iets echt nodig hebt is ook de truc voor mij. 
Ik hou wel alles heel precies bij, maar dat is omdat ik het ook leuk vind om te doen. En misschien voor jou ook wel handig als je ziet dat er bijv. maandelijks 200 euro naar 'prullaria' gaat. Als je er dan van schrikt, wordt het makkelijker om het prullaria budget fiks te verlagen. 

_melon schreef op 08-11-2021 om 11:39:

Pay yourself first. Dus sparen als vaste last en dat meteen doen nadat je salaris hebt gekregen.

Daarnaast net als Rondstruiner bedenken of je iets echt nodig hebt is ook de truc voor mij.
Ik hou wel alles heel precies bij, maar dat is omdat ik het ook leuk vind om te doen. En misschien voor jou ook wel handig als je ziet dat er bijv. maandelijks 200 euro naar 'prullaria' gaat. Als je er dan van schrikt, wordt het makkelijker om het prullaria budget fiks te verlagen.

Voor mij precies hetzelfde. Ik budgetteer uitgebreid en heb er lol in.

Mayosate

Mayosate

08-11-2021 om 11:48 Topicstarter

Gifkikker schreef op 08-11-2021 om 11:31:

Ik spaar 10% elke maand, dat wordt als vaste last afgeschreven.

Daarnaast 2 bankrekeningen: 1 voor de vaste lasten en 1 voor de boodschappen en andere losse uitgaven. Dat gaf mij wel inzicht dat ik teveel uitgaf aan onnodige onzin. Ik ben daarmee bezig, zodat de 10% spaar misschien ook wat omhoog kan.

Dat is wel een goed idee, 2 betaalrekeningen, want ik geef wel veel geld uit aan onnodige dingen (zoals elke maand een hoop boeken terwijl ik nog genoeg te lezen heb, of kleding of schoenen die ik totaal niet nodig heb). Heb nu wel 2 rekeningen, 1 spaarrekening en 1 betaalrekening maar misschien neem ik er nog 1 betaalrekening bij om een vast bedrag te storten voor boodschappen en ‘onnodige’ dingen te kopen, met als vuistrege op = op 

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2021 om 11:42:

[..]

Voor mij precies hetzelfde. Ik budgetteer uitgebreid en heb er lol in.

Ik vind budgetteren moeilijk,  ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.  De vaste lasten heb ik wel op een rijtje, (die zijn veel te hoog!), maar ik weet niet hoe nu verder. 

Mayosate

Mayosate

08-11-2021 om 11:56 Topicstarter

Gifkikker schreef op 08-11-2021 om 11:48:

[..]

Ik vind budgetteren moeilijk, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De vaste lasten heb ik wel op een rijtje, (die zijn veel te hoog!), maar ik weet niet hoe nu verder.

Dat heb ik dus ook… en heb al veel gekort in m’n vaste lasten waar mogelijk is 

_melon schreef op 08-11-2021 om 11:39:


Ik hou wel alles heel precies bij, maar dat is omdat ik het ook leuk vind om te doen. 

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2021 om 11:42:

[..]

Voor mij precies hetzelfde. Ik budgetteer uitgebreid en heb er lol in.

Grappig, ik vind dat juist zo'n gedoe en ben er ook gewoon te lui voor. Ik kan het wel als het moet, weet ik uit het verleden.

Mijn man en ik storten beide elke maand een bedrag op een rekening voor vaste lasten en op een rekening voor boodschappen/overige uitgaves. 
Wat we zelf overhouden is vrij uit te geven voor onszelf. Ons zakgeld zogezegd.
Helaas komt hij steeds tekort en plukt het san weer van de overige uitgaves of de spaar.  Irritant is dat.
Ik spaar tegenwoordig dus maar op mijn eigen rekening, want anders blijft er niks over.

Inderdaad een vast bedrag automatisch laten overboeken
Verder kijk ik altijd vlak voordat het salaris weer wordt gestort of ik de afgelopen maand heb overgehouden en dat gaat ook nog eens naar de spaar.
Ging in de lockdown trouwens een stuk sneller dan dat ik nu spaar 

Gifkikker schreef op 08-11-2021 om 11:48:

[..]

Ik vind budgetteren moeilijk, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De vaste lasten heb ik wel op een rijtje, (die zijn veel te hoog!), maar ik weet niet hoe nu verder.

Houd eens een maand of 2 al je variabele uitgaven bij. En maak o.b.v. daarvan een budget. Kijk dan eens of je daar mee uitkomt. Een budget voor variabele lasten is altijd even zoeken en ervaren wat werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.