Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Scheiding: hypotheek en huwelijkse voorwaarden

Ik ben getrouwd op huwelijkse  voorwaarden. Wij hebben samen een koophuis en daarvan hebben wij allebei de helft van de hypotheek op onze naam staan. Ik heb mijn deel van de hypotheek deels afgelost, mijn man nog niet. 

Mochten wij uit elkaar gaan en ik wil in ons huis blijven wonen (kan ik betalen), dan moet ik hem uitkopen. De uitkoopsom is de waarde min de hypotheek, lees ik overal. Betekent dat nu dat ik alles wat ik afgelost heb ook nog eens extra moet betalen aan man?

PS We gaan niet uit elkaar, maar het loopt ook niet echt lekker en ik wil niet mijn eigen glazen op voorhand ingooien. 


Ik zou zeggen dat ieder verantwoordelijk is voor zijn deel. Maar dat denk ik, is nergens op gebaseerd.
Ik ga ervan uit dat dit beschreven staat in de huwelijkse voorwaarden

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-10-2021 om 22:32


Stel de totale hypotheek is 200.000 en de waarde van het huis is nu 300.000.

Jij hebt 50.000 afgelost, hij 0.

Dan heb jij als bezit het halve huis, 150.000 en een hypotheek van nog 50.000
Hij heeft als bezit het halve huis van 150.000 en een hypotheek van 100.000

Wil je hem uitkopen, dan moet je een extra hypotheek van 150.000 afsluiten, dat geld gaat naar hem waarmee hij zijn hypotheek kan aflossen. Houdt hij 50.000 over.

Jij hebt dan een huis van 300.000 en een hypotheek van 200.000.

Oftewel allebei krijgen jullie de helft van de winst, namelijk 50.000.

 

Paling

Paling

03-10-2021 om 22:40 Topicstarter

Dank voor de heldere uitleg! Dat betekent dus dat ik gerust kan blijven aflossen zonder dat ik bang moet zijn dat ik mijn geld op voorhand al weggeef. Fijn!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-10-2021 om 22:50

Paling schreef op 03-10-2021 om 22:40:

Dank voor de heldere uitleg! Dat betekent dus dat ik gerust kan blijven aflossen zonder dat ik bang moet zijn dat ik mijn geld op voorhand al weggeef. Fijn!

Kijk goed wat er in de hv staat  Vraag eventueel de notaris om uitleg. Mijn berekening is op basis van de aanname dat jullie in de hv zowel eigendom als hypotheek verdeeld hebben. 

(Voor de bank zijn jullie waarschijnlijk beiden hoofdelijk aansprakelijk. Wat betekent dat als je man niet betaalt, ze ook voor zijn deel van de hypotheek bij jou aankloppen. Dan kun jij verplicht worden te betalen en heb je een vordering op hem.)

Paling

Paling

03-10-2021 om 22:55 Topicstarter

Dat laatste klopt. We zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk. Maar ik zal de notaris moeten vragen wat er nu precies is afgesproken over de hypotheek. Is al lang geleden. 

en als jullie niet jaarlijks verrekend hebben kan het ook nog zijn dat de hv toch volgens gemeenschap van goederen wordt berekend.

Paling

Paling

03-10-2021 om 23:38 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-10-2021 om 23:27:

en als jullie niet jaarlijks verrekend hebben kan het ook nog zijn dat de hv toch volgens gemeenschap van goederen wordt berekend.

We hebben wel jaarlijks verrekend.

NinjeTurtle schreef op 03-10-2021 om 22:23:

Ik zou zeggen dat ieder verantwoordelijk is voor zijn deel. Maar dat denk ik, is nergens op gebaseerd.
Ik ga ervan uit dat dit beschreven staat in de huwelijkse voorwaarden

Dat klopt niet, juridisch gezien ben je allebei 100% verantwoordelijk voor de schuld. Als hij niet betaalt dan komen zij bij TO halen. De bank heeft namelijk niets met de scheiding te maken. 

Volgens mij vergeet je iets cruciaals. Ze kijken niet naar de waarde van de hypotheek maar naar de actuele waarde. Het huis wordt dus getaxeerd. De huizenprijzen liggen momenteel heel hoog. Je zult bij een uitkoop van je man hem ook moeten compenseren voor de stijging in waarde van het huis.

Is mijn zusje ook overkomen. Haar ex verliet haar 3 maanden nadat ze samen gingen wonen in het gekochte huis. Huis was inmiddels flink in prijs gestegen. Omdat zij er wilde blijven wonen kreeg die *** ook nog 25.000 euro kado vanwege de hogere taxatiewaarde.

Dutchgirly schreef op 04-10-2021 om 07:08:

Volgens mij vergeet je iets cruciaals. Ze kijken niet naar de waarde van de hypotheek maar naar de actuele waarde. Het huis wordt dus getaxeerd. De huizenprijzen liggen momenteel heel hoog. Je zult bij een uitkoop van je man hem ook moeten compenseren voor de stijging in waarde van het huis.

Is mijn zusje ook overkomen. Haar ex verliet haar 3 maanden nadat ze samen gingen wonen in het gekochte huis. Huis was inmiddels flink in prijs gestegen. Omdat zij er wilde blijven wonen kreeg die *** ook nog 25.000 euro kado vanwege de hogere taxatiewaarde.

Pfoe... dat is wel heel lullig. 

Dutchgirly schreef op 04-10-2021 om 07:08:

Volgens mij vergeet je iets cruciaals. Ze kijken niet naar de waarde van de hypotheek maar naar de actuele waarde. Het huis wordt dus getaxeerd. De huizenprijzen liggen momenteel heel hoog. Je zult bij een uitkoop van je man hem ook moeten compenseren voor de stijging in waarde van het huis.

Is mijn zusje ook overkomen. Haar ex verliet haar 3 maanden nadat ze samen gingen wonen in het gekochte huis. Huis was inmiddels flink in prijs gestegen. Omdat zij er wilde blijven wonen kreeg die *** ook nog 25.000 euro kado vanwege de hogere taxatiewaarde.

Maar als het goed is kreeg zij dat bedrag ook, maar dan in de vorm van stenen.

Heb je het op enige manier vastgelegd dat jij extra hebt afgelost? Zo niet, dan zou ik dit vastleggen. Wanneer er niets op papier staat, kan je man lastig gaan doen.

Voor de bank ben je beide hoofdelijk aansprakelijk voor het volledige bedrag.

Wiek schreef op 04-10-2021 om 10:17:

[..]

Maar als het goed is kreeg zij dat bedrag ook, maar dan in de vorm van stenen.

Nee niet. Dat is een fictief bedrag. Zij boert er 25K op achteruit en mag hopen dat ze dat geld ooit nog terug ziet bij verkoop.

Wiek schreef op 04-10-2021 om 10:17:

[..]

Maar als het goed is kreeg zij dat bedrag ook, maar dan in de vorm van stenen.

Zij moest een hypotheek nemen van 25.000 euro meer om meneer dat extra bedrag te kunnen overhandigen. Waar hij dus recht op had omdat hij 3 maanden met haar had samengewoond in het huis. Terwijl hij in de tussentijd al achter zijn collega aan zat. Aan het huis was niks veranderd hoor, alleen verschil in taxatiewaarde door stijgende huizenprijzen.

Dees * schreef op 04-10-2021 om 10:24:

[..]

Nee niet. Dat is een fictief bedrag. Zij boert er 25K op achteruit en mag hopen dat ze dat geld ooit nog terug ziet bij verkoop.

Dat is het risico van huizenbezit. Zij heeft het zoals Wiek al beschreef het in de vorm van stenen gekregen. Hadden ze het huis op dit moment verkocht had zij het ook als harde cash gekregen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.