Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Risico-opslag en spaarhypotheek

Ik snap het allemaal niet zo goed geloof ik.
Ik heb ergens gelezen dat als je woningwaarde flink gestegen is (WOZ-waarde of via taxatie gebleken) en je dit afzet tegen je hypotheek, dat je dan lagere hypotheekrente kunt krijgen (als je geen NHG hebt althans). De bank loopt dan minder risico met de lening en dat maakt dat de hypotheekrente omlaag kan. Dat heet risico opslag geloof ik.

Het is mij echter niet duidelijk of dat ook voor een spaarhypotheek geldt.

Kijkend bij mijn gegevens bij de bank dan valt mijn Spaarzekerhypotheek in de tariefklasse 0-67,5%.
Mijn risco-opslag is 0,20%.
En er staat bij: 'onderdeel van je rentepercentage is een renteopslag van 0,20% omdat je geen NHG hebt, en de rente is vastgezet vóór 2014. De renteopslag van 0,20% kan niet vervallen'.

Betekent dit dat een taxatierapport cq hogere (WOZ)waarde van de woning aantonen in mijn geval (spaarhypotheek) geen zin heeft?
Is risico-opslag en rente-opslag hetzelfde of haal ik dan van alles door elkaar?

Bij Porterenee op Instagram? 

Als ik het zo zie zit je al in de laagste tariefklasse. Dus dan heeft het idd geen zin. 

ik zou even je bank bellen. Volgens mij bedoelen ze dat je wel een risico opslag in rekening hebt gekregen omdat je geen NHG hebt (dus de bank loopt meer risico dan bij NHG) De vraag is met welke risicoklasse de bank rekening heeft gehouden en als deze hoger is dan dat de risico klasse feitelijk is, kan die 0.2 procent vervallen.

Waarom zou je een lagere rente willen bij een spaarhypotheek? Wanneer je de rente verlaagd, dan moet je elke maand meer inleggen op het spaardeel. Je krijgt dan namelijk ook een lagere rente op wat je spaart. Je maand lasten worden dan hoger. 

Viva-amber schreef op 14-07-2021 om 17:19:

Waarom zou je een lagere rente willen bij een spaarhypotheek? Wanneer je de rente verlaagd, dan moet je elke maand meer inleggen op het spaardeel. Je krijgt dan namelijk ook een lagere rente op wat je spaart. Je maand lasten worden dan hoger.

Dat kan tegen elkaar wegvallen. Ik heb vorig jaar de rente op mijn spaarhypotheek laten verlagen en ik ben zowel netto als bruto per maand minder kwijt.

Overigens hebben ze me mij door mijn hogere WOZ waarde inderdaad ook de rente-opslag kwijt gescholden.

TumTum

TumTum

14-07-2021 om 19:15 Topicstarter

Zarah, mag ik vragen bij welke bank je dat hebt gedaan?
En heb je een boete moeten betalen ?

TumTum schreef op 14-07-2021 om 19:15:

Zarah, mag ik vragen bij welke bank je dat hebt gedaan?
En heb je een boete moeten betalen ?

Dat mag. Ik zit bij de Rabo en heb geen boete hoeven betalen, maar....mijn rentevast periode liep ook af. Dus ik moest sowieso over naar een andere rente. Heb 'm nu maar voor de resterende looptijd vastgezet.....

TumTum

TumTum

19-07-2021 om 11:00 Topicstarter

Wij ook bij Rabo...heb eerder al es gevraagd voor rente aanpassing maar dat leverde alleen een fikse boete op die niet meer in verhouding staat tot de resterende looptijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.