Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Rabo app

ik wil de rabo app gaan gebruiken en tot mijn stomme verbazing moet ik eerst een profiel aanmaken en gezicht scannen!!!  Is dat normaal? Ik vind dat belachelijk.

ja das normaal maar dan doe je het niet ……..

Ik zie het probleem niet zo.

ik moest het ooit via de random reader doen. Maar dat is al heel erg lang geleden  

Onderaan staat: activeren met raboscanner, ik vermoed dat je dan je gezicht niet hoeft te scannen. (het kan wel, dan kun je dat ook gebruiken om te betalen, maar voor mij hoeft dat niet zo nodig) .

Ik heb de Rabo app al 100 jaar maar heb nooit mijn gezicht hoeven scannen... er is vast ook een andere manier. 

Ik ken dat niet, en ik log in met vingerafdruk. 

Je hebt al wel een rekening? Want anders moet je je gezicht scannen om je te identificeren, of je gezicht overeen komt met je id-bewijs.
Als je de app wil gebruiken zonder raboscanner is je gezicht en van de mogelijkheden om in te loggen, net als face-id op je telefoon. Kan ook met bijvoorbeeld een vingerafdruk.
Allemaal gevonden met dank aan google

Ik heb de appbal een aantal jaar maar nog nooit mijn gezicht te hoeven scannen. Ik log ook gewoon in met een zelfgekozen  pincode

EnigeEchte

EnigeEchte

27-06-2025 om 08:20 Topicstarter

lientje69 schreef op 27-06-2025 om 06:48:

Ik heb de appbal een aantal jaar maar nog nooit mijn gezicht te hoeven scannen. Ik log ook gewoon in met een zelfgekozen pincode

Ik heb m ook al langer maar een tijd niet gebruikt en nu moet ik dus ineens vingerafdruk of gezichtsscan doen. Ik had voorheen ook Pincode..

EnigeEchte

EnigeEchte

27-06-2025 om 08:22 Topicstarter

Pimpelmees67 schreef op 26-06-2025 om 21:03:

Ik heb de Rabo app al 100 jaar maar heb nooit mijn gezicht hoeven scannen... er is vast ook een andere manier.

Dat heb ik dus niet kunnen vinden..

bij rabo ben ik inmiddels weg maar daar heb ik het nooit gehad. bij knab wel eens in de zoveel tijd 

EnigeEchte schreef op 27-06-2025 om 08:20:

[..]

Ik heb m ook al langer maar een tijd niet gebruikt en nu moet ik dus ineens vingerafdruk of gezichtsscan doen. Ik had voorheen ook Pincode..

Dan kan je vingerafdruk toch ook?

EnigeEchte schreef op 27-06-2025 om 08:20:

[..]

Bedoel je dat de app je dwingt om je facescan toegang van je telefoon ook voor de app te gebruiken? Want als dat het geval is, is het Niet de bank app die scant, maar je telefoon. Die geeft door aan de app dat jij het inderdaad zelf bent. 

Of bedoel je dat je bij het installeren van de Rabobank app een extra controle hebt gehad, waarin ze je id bewijs controleren met je gezicht? In dat geval is het wel de bank die controleert of jij wel de eigenaar van die bankrekening bent. Als ze daarvoor al een scan van je gezicht maken, verwijderen ze die na afloop. 

Ze doen het niet omdat ze graag een fotomuur willen van klanten die de app gebruiken, maar om zeker te weten dat de wettige eigenaar van een bankrekening ook degene is die hem via de app benadert.

overigens kreeg ik vandaag van mijn ASN-bank en maak dat ik me opnieuw moet identificeren, door in de app m'n gezicht met de foto van m'n id-kaart te vergelijken, met onderstaande toelichting:

Waarom opnieuw identificeren?

In de wet (de Wwft) staat dat we klanten moeten identificeren en dat we zeker moeten weten dat de identiteit klopt. De manier waarop je je eerder bij ons hebt geïdentificeerd is verouderd, of er ontbreken gegevens. Om aan de wet te voldoen moeten we je daarom opnieuw identificeren. 

Die pincode kan je overigens nog steeds gewoon instellen. Je hoeft niet elke keer je gezicht laten scannen om in te kunnen loggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.