Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Ouderschapsverlof aanpassen

Heeft iemand enig idee of je (onbetaald) ouderschapsverlof kunt uitbreiden? Stel: ik heb nu 1 dag per week heb en ik zou (met inachtneming van het feit dat je het twee maanden van tevoren moet aanvragen) bij nader inzien liever 2 dagen ouderschapsverlof per week hebben. 

Gelden dan dezelfde regels voor de aanvraag van die 2e dag? Ik heb wel ergens gelezen dat je eenmaal toegekend verlof niet zo maar weer kunt intrekken. Maar ik vind niet echt iets terug over een uitbreiding. 

Uitbreiden kan volgens mij, wel iom de werkgever natuurlijk. Als je je ouderschapsverlof stop zet heb je inderdaad vaak geen recht meer op het resterende deel. 

Maki schreef op 27-10-2021 om 09:27:

Uitbreiden kan volgens mij, wel iom de werkgever natuurlijk. Als je je ouderschapsverlof stop zet heb je inderdaad vaak geen recht meer op het resterende deel.

En is uiteraard afhankelijk van je CAO

Maki schreef op 27-10-2021 om 09:27:

Uitbreiden kan volgens mij, wel iom de werkgever natuurlijk. Als je je ouderschapsverlof stop zet heb je inderdaad vaak geen recht meer op het resterende deel.

Ouderschapsverlof heb je gewoon recht op tot je kind 7 is als je nog niet alle uren hebt gebruikt. Je kunt maximaal het aantal uren opnemen dat je in een half jaar werkt. Ouderschapsverlof is wettelijk vastgelegd

Of het betaald wordt of niet, dat ligt aan je werkgever/CAO.

bij mijn werkgever kun je het in delen opnemen in verschillende varianten. Dat is wel in onderling overleg, maar daar is veel mogelijk.

Liefkleingeitje

Liefkleingeitje

27-10-2021 om 14:35 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!

Bij mij is het sowieso onbetaald, maar dat is geen probleem. In de cao staat er verder niet expliciet iets over uitbreiding. En ik heb pas een paar uur opgenomen, dus ik zit nog lang niet aan het max aantal uren.

Ik denk dat het dan gewoon wordt behandeld als een nieuwe aanvraag.

ik wil graag 2 weken verlof opnemen. En de rest bewaren. Maar mijn leidinggevende zegt dat ik mijn verlof aangesloten moet nemen. Dus ik heb pech.

Liefkleingeitje

Liefkleingeitje

28-10-2021 om 08:32 Topicstarter

IceTea schreef op 27-10-2021 om 20:52:

ik wil graag 2 weken verlof opnemen. En de rest bewaren. Maar mijn leidinggevende zegt dat ik mijn verlof aangesloten moet nemen. Dus ik heb pech.

Klopt dat wel? Ik zou dan nog vragen waar dat staat dat dat aaneengesloten moet zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.