Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Opgelicht

Ik zag een bedrag van zo'n 400 euro aangerekend op mijn kredietkaart, voor airbnb. Nu heb ik nog nooit iets via airbnb gehuurd. Maar er ging een lichtje branden, een paar maanden geleden zocht ik iets te huur, en kwam ik op een mooie aanbieding. Leek wat te mooi om waar te zijn, toch mailtje gestuurd maar uit het antwoord kon ik opmaken dat er iets niet koosjer was. De 'verhuurder' wilde bijvoobeeld verhuren zonder plaatsbezoek ('vanwege corona').

Ik ben er verder niet op ingegaan maar heb wel de link in de mail naar airbnb (of een extreem goede vervalsing) even aangeklikt.

Toen ik nu zag dat er dus geld van onze kredietkaart is gegaan, heb ik de klantendienst van airbnb gebeld, zij wisten me te zeggen dat er nooit een betaling was gebeurd.
Ik ben toen echter vergeten te zeggen dat de kaart op mijn man zijn naam staat. Inmiddels heb ik hen een bericht gestuurd met de vraag of ze ook eens willen checken op zijn naam.

Enfin, even afwachten nu. Mastercard heeft voorlopig onze klacht niet ontvankelijk verklaard omdat "airbnb een degelijke organisatie is, die een identificatie vereist". 

Het is natuurlijk nog even afwachten of er een betaling is gebeurd naar de echte airbnb of naar een vervalsing, maar heeft iemand enig idee wat er kan zijn gebeurd?


We hadden geen van beiden ooit gehuurd bij airbnb.

En ik weet heel heel zeker dat ik geen kredietkaartgegevens heb ingevoerd en dat die ook niet werdn gevraagd. Wel is het zo dat (dom, dom, ik weet het) de kredietkaartgegeven sopgeslagen zitten (zaten) in mijn browser (?) Ze werden altijd vanzelf ingevuld als ik wilde betalen bij een online aankoop . Maar nogmaals, zoiets heb ik dus niet zien gebeuren.      


Uiteraard heb ik mjn kaart laten blokkeren, de bank op de hoogte gebracht, aangifte gedaan bij de politie, en dus een betwisting aangegeven bij Mastercard.

       
    


Heb je hier wat aan:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/opvragen-gegevens-oplichter


Het zou kunnen zijn dat er een programmaatje op je computer is geïnstalleerd is die toetsaanslagen registreert, dus creditcard-gegevens kan buitmaken.

Maanlicht

Maanlicht

06-05-2022 om 19:20 Topicstarter

Auwereel schreef op 06-05-2022 om 19:12:

Heb je hier wat aan:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/opvragen-gegevens-oplichter


Het zou kunnen zijn dat er een programmaatje op je computer is geïnstalleerd is die toetsaanslagen registreert, dus creditcard-gegevens kan buitmaken.

Dankjewel!

Wat ik zo vreemd vind, is dat het bedrag al meer dan twee maanden geleden van de kaart gegaan is. En ook 'slechts' 400 euro. Zouden ze in geval van zo'n programmaatje niet veel meer buitgemaakt hebben? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

06-05-2022 om 21:09

Lap, dan wil je als man je vrouw eens verrassen, heeft zij heel het team ingeschakeld omdat ze fraude vermoedt. 

Twee maanden klinkt wel lang inderdaad, maar aangezien ik zulke dingen niet doe, en gelukkig ook geen ervaring heb als slachtoffer, geen idee. Maar ik zou wel de computer extra controleren met een goede virusscanner.

Valdemar schreef op 06-05-2022 om 21:09:

Lap, dan wil je als man je vrouw eens verrassen, heeft zij heel het team ingeschakeld omdat ze fraude vermoedt.

Daar dacht ik ook aan. 

Valdemar schreef op 06-05-2022 om 21:09:

Lap, dan wil je als man je vrouw eens verrassen, heeft zij heel het team ingeschakeld omdat ze fraude vermoedt.

Dat zou wat zijn zeg 

Hoop het, dat het zo iets is!

Ooit heb ik dus een mij onbekend bedrag terug laten storten. Dat ging om een Braziliaans regenwoudbeschermings programma. Heel vaag allemaal. Bleek dat mijn dochter mijn kaart had gebruikt om een donatie te doen aan die stichting als huwelijksvideo voor een vriendin die daar stage had gelopen. En ik wist het nb, ze had het gevraagd aan mij of het goed was dat ze mijn kaart gebruikte. Maar dat was maanden geleden , dat was ik alweer vergeten.

Maanlicht

Maanlicht

07-05-2022 om 07:16 Topicstarter

Valdemar schreef op 06-05-2022 om 21:09:

Lap, dan wil je als man je vrouw eens verrassen, heeft zij heel het team ingeschakeld omdat ze fraude vermoedt.

Haha, was het maar waar. Nee, helaas ...

Maanlicht

Maanlicht

07-05-2022 om 07:17 Topicstarter

Briannaf schreef op 06-05-2022 om 23:46:

Ooit heb ik dus een mij onbekend bedrag terug laten storten. Dat ging om een Braziliaans regenwoudbeschermings programma. Heel vaag allemaal. Bleek dat mijn dochter mijn kaart had gebruikt om een donatie te doen aan die stichting als huwelijksvideo voor een vriendin die daar stage had gelopen. En ik wist het nb, ze had het gevraagd aan mij of het goed was dat ze mijn kaart gebruikte. Maar dat was maanden geleden , dat was ik alweer vergeten.

ha, de berichten van onder naar boven aan het lezen, niet slim van me.

Ik heb alle gezinsleden gevraagd of ze de transactie herkenden ...  

Maanlicht

Maanlicht

07-05-2022 om 07:20 Topicstarter

Auwereel schreef op 06-05-2022 om 19:12:

Heb je hier wat aan:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/opvragen-gegevens-oplichter



Super dat zoiets in Nederland bestaat, helaas bij ons in België niet.


Ik heb begrepen dat Mastercard best soepel is in het terugbetalen van frauduleuze transacties. Ik moet echter eerst duidelijkheid hebben over de vraag wat er precies gebeurd is. Tot nu is hun reactie: je hebt gewoon iets geboekt bij airnbn. Niet dus!

En wat ik zo vreselijk vervelend vind: de tijd die je kwijt bent met het uitzoeken. Heb al een uur bij de politie gezeten, en nog een halve dag kwijt met aan de lijn hangen met airbnb (vriendelijke dame die echter als een robot antwoordt); de bank,  Atos (van Mastercard, waar ze zelfs geen generieke antwoorden willen geven omdat de kaart op naam van mijn man staat ...


Wat dat laatste betreft trouwens: de uitgaven worden wél betaald door onze gemeenschappelijke rekening. En je kan een kredietkaaart niet op twee namen zetten...      

Maanlicht schreef op 07-05-2022 om 07:20:

[..]

Super dat zoiets in Nederland bestaat, helaas bij ons in België niet.

Ik heb begrepen dat Mastercard best soepel is in het terugbetalen van frauduleuze transacties. Ik moet echter eerst duidelijkheid hebben over de vraag wat er precies gebeurd is. Tot nu is hun reactie: je hebt gewoon iets geboekt bij airnbn. Niet dus!

En de kaart is van je man? Die zou niet zo ondoordacht zoiets van de kaart boeken voor hem en zijn minnares? Of ben ik nou te pessimistisch.

Maanlicht

Maanlicht

07-05-2022 om 07:29 Topicstarter

ToetieToover schreef op 07-05-2022 om 07:23:

[..]

En de kaart is van je man? Die zou niet zo ondoordacht zoiets van de kaart boeken voor hem en zijn minnares? Of ben ik nou te pessimistisch.

ja, echt wel 😂

Ik snap dat ik je via mijn toetsenbord niet kan overtuigen, maar nee, mijn man heeft geen minnares. En als hij er een had zou hij niet zo dom zijn om een hotel te boeken via de kredietkaart.

De kaart is onze kaart, er mocht maar één naam op, maar de betalingen gaan van de gemeenschappelijke rekening, en ik hou me meestal met het nakijken en de betalingen doen bezig.      

Als je die mail nog hebt, kun je daar de link waar je op hebt geklikt even goed bekijken (niet opnieuw klikken ), als je op een laptop kijkt kun je met je muis even er overheen bewegen. Dan weet je waar je toen bent heen geleid.

Als je de mail niet meer hebt kun je misschien van een ander emailadres nog eens reageren op de advertentie waar je toen op reageerde. Als die er nog is. En dan de link bekijken.

Maanlicht

Maanlicht

08-05-2022 om 14:41 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 07-05-2022 om 07:32:

Als je die mail nog hebt, kun je daar de link waar je op hebt geklikt even goed bekijken (niet opnieuw klikken ), als je op een laptop kijkt kun je met je muis even er overheen bewegen. Dan weet je waar je toen bent heen geleid.

Als je de mail niet meer hebt kun je misschien van een ander emailadres nog eens reageren op de advertentie waar je toen op reageerde. Als die er nog is. En dan de link bekijken.

Ik heb (nadat mijn kaart geblokkeerd was) nog eens op de link geklikt ... het leidt naar de echte airbnb site.

Eerst maar eens horen of ze een betaling  vinden op naam van mijn man... 

Maanlicht

Maanlicht

13-05-2022 om 22:26 Topicstarter

OK, inmiddels weten we meer ...

- ik blijk wel degelijk ooit een account te hebben aangemaakt bij Airbnb

 - helaas was het zo dat onze creditcardgegevens opgeslagen waren in de browser (zeg ik dat goed?) In ieder geval, stel dat ik iets wilde betalen met de credit card en 'Mastercard' aanklikte, verschenen de kaartgegevens automatisch. Dom, I know.

- Maar dan nog is het mij een groot raadsel hoe dit is kunnen gebeuren? Ik heb op de link van airbnbe (de echte dus, zo blijkt nu) geklikt, heb even naar de advertentie gekeken en  that's it. Heb ze-ker weten geen creditcardgegevens zien verschijnen. Hoe kan er dan geld overgemaakt zijn?

- Ik zou het aan airbnb zelf vragen, maar dat is zeer moeizame communicatie. Ze zijn allervriendelijkst aan de telefoon, maar daarmee is ook alles gezegd.

Het punt is dat de creditcardmaatschappij wel schermt met dat ze klanten beschermen tegen fraude door malafide transcaties te vergoeden maar in dit geval zeggen dat wij de betaling zelf hebben uitgevoerd met kaartlezer en al (quod non, nogmaals, op het hoofd van mijn kinderen) en dat ze dus niets kunnen doen. Per mail uiteraard, iemand aan de lijn krijgen is onbegonnen werk.     

     

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.