Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Nieuwe baan en direct ziek

Hoi, 

Een aantal weken geleden zou ik starten bij mijn nieuwe baan. Helaas ben ik erg ziek geworden en heb nog geen dag gewerkt bij mijn nieuwe werkgever. Of dat op korte termijn wel gaat lukken is momenteel nog onduidelijk. 
met nieuwe werkgever is overeengekomen dat ik na mijn proeftijd in vaste dienst kom. 

Ik kan mij  niet voorstellen dat ze mijn contract niet om gaan zetten naar onbepaalde tijd en kom mijn proeftijd niet door. 
Ik zie net wanneer ik ziek uit dienst ga, dan krijg ik een uitkering van het UWV. 

Nu wil mijn nieuwe werkgever dat ik op ga bouwen, maar ik merk dat ik er lichamelijk nog helemaal niet klaar voor ben maar voel wel een bepaalde "druk" welke gevolgen gaat het voor mij hebben als ik bijvoorbeeld gedeeltelijk "beter" ben 


wat is je vraag?

Ik ben niet lang geleden ook ergens in dienst getreden, en door Corona/griep/verkoudheid(?) de eerste twee weken niet gewerkt. Bij mij belde de arbodienst al op de derde dag ziek zijn. Gebeurt dat bij jou dan niet? Want die zou je moeten begeleiden bij herstel.

Isje

Isje

15-12-2021 om 20:31 Topicstarter

LivA schreef op 15-12-2021 om 20:29:

Ik ben niet lang geleden ook ergens in dienst getreden, en door Corona/griep/verkoudheid(?) de eerste twee weken niet gewerkt. Bij mij belde de arbodienst al op de derde dag ziek zijn. Gebeurt dat bij jou dan niet? Want die zou je moeten begeleiden bij herstel.

Nee nog niks gehoord 

Isje schreef op 15-12-2021 om 20:31:

[..]

Nee nog niks gehoord

Dat vind ik heel raar. Je werkgever moet zich gedragen als een goed werkgever en dat je niks hoort vind ik daar niet bij horen. Als je rechtsbijstand hebt kan je vragen of die je helpt.

Isje

Isje

15-12-2021 om 20:45 Topicstarter

LivA schreef op 15-12-2021 om 20:36:

[..]

Dat vind ik heel raar. Je werkgever moet zich gedragen als een goed werkgever en dat je niks hoort vind ik daar niet bij horen. Als je rechtsbijstand hebt kan je vragen of die je helpt.

Ik hoor helemaal niks van werkgever. Het enige contact wat er is, is wanneer ik maar weer eens een keer bel. 

Isje schreef op 15-12-2021 om 20:45:

[..]

Ik hoor helemaal niks van werkgever. Het enige contact wat er is, is wanneer ik maar weer eens een keer bel.

Dan zou ik zeker een case aanmaken bij je Rechtsbijstand. (en als je die niet hebt direct afsluiten.)


En daarnaast maar eens nadenken of je bij deze werkgever wel verder wil na je herstel.


Als je nog steeds ziek bent kan je trouwens ook contact opnemen met het UWV over hoe het verder moet gaan als je werkgever je nu ontslaat. Misschien blijk je recht te hebben op een uitkering.

of neem contact op met de juridische bijstand afdeling van je vakbond, zij kunnen je hier heel goed bij helpen.

Opbouwen moet je bespreken  met de bedrijfsarts/arbodienst. Daar gaat de werkgever niet over. Werkgever mag/moet contact houden, maar mag dan weer niet vragen wat je mankeert. Je kan zelf om contact met de bedrijfsarts/arbodienst verzoeken. Als je zwart op wit hebt dat je na twee maanden proeftijd een vast contract krijgt, dan kan de werkgever je tijdens de proeftijd ontslaan, doet hij het niet dan heb je een vast contract. Overigens mag de werkgever je tijdens de proeftijd wel ontslaan als je ziek bent, maar niet omdat je ziek bent. Als dat toch gebeurt zou ik zeker juridisch advies inwinnen.

Isje

Isje

15-12-2021 om 21:31 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 15-12-2021 om 21:19:

Opbouwen moet je bespreken met de bedrijfsarts/arbodienst. Daar gaat de werkgever niet over. Werkgever mag/moet contact houden, maar mag dan weer niet vragen wat je mankeert. Je kan zelf om contact met de bedrijfsarts/arbodienst verzoeken. Als je zwart op wit hebt dat je na twee maanden proeftijd een vast contract krijgt, dan kan de werkgever je tijdens de proeftijd ontslaan, doet hij het niet dan heb je een vast contract. 

Ik begrijp het wanneer werkgever niet met mij door wil gaan. Ze hebben totaal geen idee hoe ik werk en wie ik ben. 

Isje schreef op 15-12-2021 om 21:31:

[..]

Ik begrijp het wanneer werkgever niet met mij door wil gaan. Ze hebben totaal geen idee hoe ik werk en wie ik ben.

Dat maakt het inderdaad lastig voor je werkgever. Anderzijds vind ik het raar dat ze de arbo dus blijkbaar niet inschakelen (wat ze gewoon verplicht zijn). Ik ben zelf in loondienst, maar wel af en toe betrokken bij het in dienst nemen van nieuwe werknemers en ik zou toch wel balen als iemand die we zorgvuldig hebben geselecteerd in de proeftijd er uitvliegt omdat hij gelijk ziek is geworden. Mijn werkgever zou dat overigens niet doen, maar bij ons wordt vrijwel nooit gelijk een vast contract aangeboden.

Vraag zelf om een consult met de bedrijfsarts 

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je werkgever ook daadwerkelijk voornemens is je tijdens je proeftijd te ontslaan? Heb je dat van ze vernomen of is het jou aanname? 
Het is ook niet duidelijk of je stressgerelateerde klachten hebt, of bijv een ongeluk of iets anders. Afhankelijk van de situatie zou ik niet direct van ontslag uitgaan.
Maak het bespreekbaar, hoe kijk je er zelf tegenaan. Geef aan dat je er nu nog niet aan toe bent, maar ook wanneer denk je wel op te kunnen bouwen. Of geef aan dat je dit graag met de bedrijfsarts of arbodienst bespreekt, als je helemaal niets wilt zeggen tegen je werkgever over je situatie.

 Je werkgever mag idd niet vragen naar de reden van ziekmelding, maar het wordt wel erg gewaardeerd als je iets verteld (zonder dat je daarbij specifiek hoeft te worden) en in goed overleg kijkt wat mogelijk is.

Vraag om contact met de bedrijfsarts. 

tja je werkgever mag je in je proeftijd gewoon ontslaan, en kan me voorstellen dat ik als werkgever dat zou doen

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

18-12-2021 om 10:52

Het is in deze tijd moeilijk om aan goed personeel te komen, dus dat kan je helpen.
Hangt er ook vanaf wat voor soort baan het is.... en hoe makkelijk het zal zijn om iemand anders aan te nemen... en hoe lang het herstel van jou nog (potentieel) kan gaan duren.

Ik zou met je nieuwe werkgever zo open zijn als mogelijk, om zo aan te geven dat je samen tot een goede oplossing wilt komen. Nu voorzichtig opbouwen, is misschien ook niet onredelijk van de nieuwe werkgever.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.