Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Mijn energieleverancier is failliet, maar ...

Wie weet hoe dit zit? Ik lees net dat mijn huidige energieleverancier, Fenor, failliet is. Nu is het zo, dat mijn contract afloopt half januari. Tijdje geleden van hun een nieuwe aanbieding gekregen, maar die was mega hoog, dus niet op in gegaan. Op zoek gegaan naar alternatief. Die heb ik gevonden, maar dat contract gaat pas in mei in (dat was bij de meeste leveranciers zo, zal wel met de gasprijzen te maken hebben). Situatie zou dus zijn, dat ik vanaf half januari variabele prijzen zou hebben bij Fenor en dan vanaf mei overgestapt naar de andere. Maar hoe gaat dat nu, nu Fenor failliet wordt verklaard? Dan word ik natuurlijk overgezet naar een ander (verdeling). Dat zal vast niet gunstig zijn, maar verder uiteraard geen idee of dat duurder zou uitkomen, dan wanneer ik nog een paar maanden variabel zou zitten bij Fenor. Maar goed, dat is wat het is. Mijn concrete vraag: Gaat nu mijn overstap naar de door mij gekozen maatschappij dan nog wel gewoon door? Zijn er addertjes? Wie weet meer?

Ik neem aan dat je overstap wel doorgaat aangezien je dat contract niet hebt afgesloten met het falliet gegane Fenor. Kan je de overstapdatum niet vervroegen?

Je wordt ws overgezet naar een andere leverancier. Daar kun je snel weg als je afziet van je bedenktijd en dan kun je ws het best een variabel contract of modelcontract afsluiten, dat je maandelijks kunt opzeggen. De afgelopen weken waren Vattenfall en Van de Bron daarmee het voordeligst. Maar begin vooral gelijk met minder gas verbruiken, de bedragen zijn overal bizar hoog en de winter is ook nog eens een hele dure periode.
Als je Facebook hebt kun je veel info vinden in de groep Gedupeerden Welkom Energie. 

Dat krijg je ervan, als je energie inkoopt bij kleine prijsvechters die zelf geen invloed hebben op de markt. Je hebt jarenlang van kortingen geprofiteerd en nu heb je dus gewoon even pech. Ik ben nooit van leverancier gewisseld en heb altijd een variabel contract gehad. Gaat weliswaar zo’n 27% omhoog qua termijnbedrag, maar ik kom er nog goed vanaf als ik zo om me heen hoor.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-12-2021 om 12:14

MMcGonagall schreef op 18-12-2021 om 11:44:

Dat krijg je ervan, als je energie inkoopt bij kleine prijsvechters die zelf geen invloed hebben op de markt. Je hebt jarenlang van kortingen geprofiteerd en nu heb je dus gewoon even pech. Ik ben nooit van leverancier gewisseld en heb altijd een variabel contract gehad. Gaat weliswaar zo’n 27% omhoog qua termijnbedrag, maar ik kom er nog goed vanaf als ik zo om me heen hoor.

Wil je die veer in je kont of mond? 

Mèn wat een zure reactie.

Tickel schreef op 18-12-2021 om 12:14:

[..]

Wil je die veer in je kont of mond?

Mèn wat een zure reactie.

Nee hoor. Het was uit pure laksheid, maar ik had anders ook niet voor Pietje Puk de Prijsvechter gekozen. Je kunt zelf ook bedenken dat dat niet lang goed gaat als de inkoopprijzen stijgen.

MMcGonagall schreef op 18-12-2021 om 11:44:

Dat krijg je ervan, als je energie inkoopt bij kleine prijsvechters die zelf geen invloed hebben op de markt. Je hebt jarenlang van kortingen geprofiteerd en nu heb je dus gewoon even pech. Ik ben nooit van leverancier gewisseld en heb altijd een variabel contract gehad. Gaat weliswaar zo’n 27% omhoog qua termijnbedrag, maar ik kom er nog goed vanaf als ik zo om me heen hoor.

Ik heb jarenlang van kortingen geprofiteerd en doe dat nog steeds 

3 maanden geleden nieuw jaarcontract afgesloten, betaal € 90,- per maand en mijn tegoedbon van € 300,- voor een online warenhuis is binnen 

Maar jij vind dat je er goed vanaf komt met 27% prijsstijging? Ik ben blij voor je 

bieb1963

bieb1963

18-12-2021 om 15:28 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-12-2021 om 11:44:

Dat krijg je ervan, als je energie inkoopt bij kleine prijsvechters die zelf geen invloed hebben op de markt. Je hebt jarenlang van kortingen geprofiteerd en nu heb je dus gewoon even pech. Ik ben nooit van leverancier gewisseld en heb altijd een variabel contract gehad. Gaat weliswaar zo’n 27% omhoog qua termijnbedrag, maar ik kom er nog goed vanaf als ik zo om me heen hoor.

Huh? Wat is dit nu weer voor idioot antwoord? Wie zegt dat ik voor 'prijsvechters' ben gegaan....? Misschien ging ik voor groen of anderzijds? Weet jij veel. En misschien zat ik daar al járen. Daarbij heb jij geen enkel inzicht in mijn portemonnee.

Het gaat mij ook niet om 'even pech', dat hebben zovelen met de huidige prijzen. En tja, je kon geen contracten afsluiten voor onbepaalde tijd, dus tja, je moet wat.

Maar goed, dat was mijn vraag ook helemaal niet: mijn vraag is of mijn nieuwe contract per 1 mei gewoon door gaat.

bieb1963

bieb1963

18-12-2021 om 15:30 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-12-2021 om 12:23:

[..]

Nee hoor. Het was uit pure laksheid, maar ik had anders ook niet voor Pietje Puk de Prijsvechter gekozen. Je kunt zelf ook bedenken dat dat niet lang goed gaat als de inkoopprijzen stijgen.

Wat wéét jij daarvan??? Als ik een contract had van vijf jaar, dan loopt dat contract op óók op enig moment af. Vijf, vier, drie, twee jaar geleden had niemand dit kunnen voorspellen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-12-2021 om 18:50

bieb1963 schreef op 18-12-2021 om 15:28:

[..]


Maar goed, dat was mijn vraag ook helemaal niet: mijn vraag is of mijn nieuwe contract per 1 mei gewoon door gaat.

Wat ik lees op de website worden de klanten onderverdeeld bij andere leveranciers. Dus dan is het zaak dat je zo snel mogelijk kenbaar maakt (schriftelijk) dat je al had opgezegd en over gaat stappen per mei. 



Ondertussen is mr. Lunter als curator aangesteld. Een van haar eerste taken wordt om een leverancier te vinden die de klanten van FENOR wil overnemen. Lukt dat niet op korte termijn, dan verdeelt de ACM de klanten over alle andere energieleveranciers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.