Financiën en recht
ElectricKookabura85
11-07-2021 om 20:56
Marktplaatsbelevenissen
We ergeren ons na Viva nu hier op Viafora lekker door aan alles wat we meemaken op marktplaats!
Ellori
12-08-2025 om 15:12
Je hebt inderdaad wel een standaard fabrieksgarantie maar je hebt ook de wettelijke garantie. Die wettelijke garantie zorgt er voor dat je altijd naar de verkopende partij terug kan gaan als je product toch te snel kapot gaat maar buiten de fabrieksgarantie valt. Zo mag je bijv van een miele wasmachine verwachten dat deze minstens 10 jaar mee gaat. Gaat deze na 4 jaar kapot kun je naar de winkel terug en moeten zij zorgen dat ze deze repareren, vervangen of terugbetalen.
Overigens zegt de originele prijs niet altijd iets over hoe lang een product mee gaat maar je mag wel verwachten dat een duurder product langer mee gaat dan een goedkope variant.
Ginevra
12-08-2025 om 20:30
Rozi schreef op 12-08-2025 om 09:57:
Ja, ik zat ook te denken aan 250 euro minimaal wat ik ervoor wil hebben. Garantie moet ik even kijken, heb hem in 2023 gekocht. Lijkt me wel toch dat er lang garantie opzit?
Maar dan is hij dus twee jaar oud. Jij zegt "één seizoen gebruikt" en dat suggereert dat je hem dit voorjaar hebt gekocht. Dat vind ik toch wat anders.
De gewone garantie van twee jaar (?) is dus al verlopen, en die wettelijke garantie die Ellori noemt is veel moeilijker te regelen als er iets mee is.
Ik snap dat jij vindt dat het ding praktisch nieuw is, maar dat is hij dus niet.
Rozi
12-08-2025 om 21:08
Ginevra schreef op 12-08-2025 om 20:30:
[..]
Maar dan is hij dus twee jaar oud. Jij zegt "één seizoen gebruikt" en dat suggereert dat je hem dit voorjaar hebt gekocht. Dat vind ik toch wat anders.
De gewone garantie van twee jaar (?) is dus al verlopen, en die wettelijke garantie die Ellori noemt is veel moeilijker te regelen als er iets mee is.
Ik snap dat jij vindt dat het ding praktisch nieuw is, maar dat is hij dus niet.
Klopt, hij is 1 seizoen gebruikt, vorig jaar hebben we hem niet gebruikt, toen was het ook niet zo warm dat het echt nodig was op de slaapkamer. Nee hij is niet nieuw inderdaad, maar hij heeft dus lang stilgestaan op zolder. Iets minder dan 1/3 van de prijs is dan toch niet zo heel gek?
Ginevra
13-08-2025 om 00:01
Rozi schreef op 12-08-2025 om 21:08:
[..]
Klopt, hij is 1 seizoen gebruikt, vorig jaar hebben we hem niet gebruikt, toen was het ook niet zo warm dat het echt nodig was op de slaapkamer. Nee hij is niet nieuw inderdaad, maar hij heeft dus lang stilgestaan op zolder. Iets minder dan 1/3 van de prijs is dan toch niet zo heel gek?
Ben ik met je eens hoor, vind ik ook. Ik probeer alleen te verklaren dat iets waarvan jij weet dat het waardevol is, voor andere mensen dubieus over kan komen 
Rozi
13-08-2025 om 07:46
Ja dat begrijp ik ook. Ik weet ook niet zo goed of ik 250 euro zou betalen voor zoiets, is dan toch een gok. Heb de advertentie wat aangepast, hopelijk helpt dit met hogere biedingen. En anders houd ik hem liever zelf of uitlenen aan familie ofzo.
Ellori
13-08-2025 om 10:16
Rozi schreef op 12-08-2025 om 21:08:
[..]
Lang stilstaan op zolders is voor mobiele airco's bijna een doodvonnis. Ik zou daar dan ook echt niet meer dan 100 euro voor geven. Het kan namelijk heel goed zijn dat er iets verroest is wat niet zichtbaar is of er ergens een lekkage is die niet direct merkbaar is.
Smulkruimel
18-08-2025 om 03:55
Ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen en heb echt heel veel verkocht. Iedereen komt netjes op tijd. Nog nooit gehad dat iemand niet kwam opdagen. Spreek ook altijd heel concreet een tijd af. In de loop van de ochtend of begin van de avond kan ik niks mee. Gewoon tussen 11-1130 uur is veel duidelijker.
Alles wordt ook altijd binnen een paar dagen opgehaald. En als ik iets verstuur doe ik dat dezelfde of de volgende dag.
Als ik iets opstuur doe ik er altijd een kaartje bij met iets als "veel kookplezier met het kookboek" en een paar snoepjes zoals toffees. De meeste kopers sturen dan ook een reactie met een bedankje als ze het ontvangen hebben. Doe ik zelf ook altijd.
Zelf 1x gehad dat ik porselein had gekocht en gevraagd had om het goed in te pakken. Verkoper zou het heel goed inpakken. Is het gewoon in een doos gestopt zonder iets er omheen. 1000 stukjes en heb toen mijn geld terug gekregen. Verkoper gaf aan het toch echt in een stevige doos verstuurd te hebben. Hoe bedenken mensen het.
Verder af en toe een bod en als ik aangeef wanneer ze het willen ophalen of om het adres vraag hoor ik niets meer. Ik wacht altijd 24 uur en ga dan door naar de volgende die geboden heeft.
Maar verder nooit geen problemen.
Zelfs met 2 kopers die iets kwamen ophalen een leuke vriendschap eraan over gehouden. Een koper die een pan kwam ophalen even mee staan praten en nodigde me meteen uit om een paar dagen later appels en peren in zijn boomgaard te komen plukken en hebben nog altijd veel contact en zien elkaar regelmatig.
Rozi
20-08-2025 om 16:26
De airco is inmiddels verkocht
Ik heb nog wat erop staan, ik geef altijd de voorkeur aan ophalen maar heb geen interesse uit de buurt.
Nu wordt er gevraagd dat ik het opstuur. Hoe doen jullie dat altijd met betaling? Via marktplaats heb je ook zo’n optie geloof ik, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
GroenTuintje
20-08-2025 om 18:08
Rozi schreef op 20-08-2025 om 16:26:
![]()
Ik heb nog wat erop staan, ik geef altijd de voorkeur aan ophalen maar heb geen interesse uit de buurt.
Nu wordt er gevraagd dat ik het opstuur. Hoe doen jullie dat altijd met betaling? Via marktplaats heb je ook zo’n optie geloof ik, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Contant bij ophalen. Of internetbankieren
Smulkruimel
20-08-2025 om 18:38
![]()
Ik doe bijna alles met de betaaloptie van MP. Heel handig en wordt na betaling meteen een verzendcode aangemaakt. Soms ook via tikkie en nu moet ik een boek naar belgie sturen en wordt het via de bank overgemaakt.
Wel altijd eerst betalen en dan pas opsturen.
Broadway
21-08-2025 om 08:28
voor het eerst in tijden weer eens iets op MP gezet. vér onder de waarde, maar anders stort dus toe maar.
man biedt nog 5 euro onder de vraagprijs maar ok doe maar joh. hij hélemaal blij en wij blij dat er iemand toch nog plezier van gaat hebben.
hij vroeg of hij dinsdagmiddag mocht komen. helemaal goed! dus iemand geregeld die de overdracht kon regelen.
en toen kwam ie nie... nog een berichtje via MP gestuurd dat ik dit toch wel vervelend vindt. dat werd na 1 minuut gelezen en tot op heden geen reactie..
ik stop maar helemaal met MP denk ik. vinted loopt wel goed gelukkig bij mij.
Mugske
21-08-2025 om 09:43
![]()
Via de betaaloptie van MP bij verzenden. Verzending is dan ook geregeld.
Rozi
21-08-2025 om 11:03
Mugske schreef op 21-08-2025 om 09:43:
[..]
Via de betaaloptie van MP bij verzenden. Verzending is dan ook geregeld.
Ja, die optie heb ik nu inderdaad gedaan. Heb gelijk een verzendlabel gekregen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.