Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Lang Leve Post NL ! :(

Een week ofzo geleden een kaart op de bus gedaan naar een oude dame in Groningen (vanuit Zuid Holland).  Vandáág  valt die zelfde kaart terug bij mij op  de mat.

Het blijkt dat van de postcode één letter verkeerd was. Het adres was goed, evenals de woonplaats.  (Achter op had ik mijn postcode gezet, vandaar dat hij terugkwam).  Maar hij kon blijkbaar niet bezorgd worden!  
Komen er geen mensenhanden en hersens meer aan te pas tegenwoordig?

Dus ik bel die dame, die vertelde dat ze vandaag gehoord had dat een  door haar verstuurde kaart van Groningen naar Groningen er 14 dagen over gedaan had....!!!

Hoe moet dat verder met Post NL?

Geen idee..
Vanmiddag een verjaardagskaart op de brievenbus gedaan. Die brievenbus wordt tegenwoordig alleen door de weeks op maandag, woensdag en vrijdag geleegd..
Rest van de dagen niet.

kerst schreef op 29-07-2026 om 14:27:

Geen idee..
Vanmiddag een verjaardagskaart op de brievenbus gedaan. Die brievenbus wordt tegenwoordig alleen door de weeks op maandag, woensdag en vrijdag geleegd..
Rest van de dagen niet.

Op https://www.postnl.nl/locatiewijzer/ kan je zien waar je een brief kan posten, en daar ook filters op instellen. De meeste brievenbussen hier in de buurt hebben een lichtingstijd van 9:00 uur tegenwoordig, maar er zijn er ook een aantal met een lichtingstijd van 17:00 (of blijkbaar zelfs 21:00 uur, alhoewel die hier niet zijn)! Als ik graag wil dat het sneller wordt bezorgd, ga ik altijd naar degene met de late lichtingstijd. 

ik vraag me eigenlijk vaak af waarom PostNL überhaupt nog bestaat. De postzegels zijn schrikbarend duur, pakketjes ook in vergelijking met dhl of andere vervoerders. 

De kwaliteit van de bezorgers gaat gewoon achteruit. Vroeger deden ze nog hun best.

Ik kreeg ooit begin jaren '90 een kaart van mijn oma. Een week te laat, maar dat was begrijpelijk.

Hij was geadresseerd als:
*Voornaam
*Straat
*Stad

Ik gooi mijn post tegenwoordig in de postzak bij Primera.

Poezenmeisje schreef op 29-07-2026 om 15:06:

De kwaliteit van de bezorgers gaat gewoon achteruit. Vroeger deden ze nog hun best.

Ik kreeg ooit begin jaren '90 een kaart van mijn oma. Een week te laat, maar dat was begrijpelijk.

Hij was geadresseerd als:
*Voornaam
*Straat
*Stad

zonder postcode bedoel je? Want of je een voornaam, koosnaam of alleen x invult maakt verder niks uit. De post wordt, voor zover ik weet, gesorteerd op postcode, vervolgens huisnummer. Dat post niet bezorgd kan worden als de postcode niet klopt vind ik dus op zich niet gek. Er zal idd niet een persoon zijn die bij fout geadresseerde post het juiste adres gaat zoeken.

Beterlaat, de eerste persoon die het adres op de brief ziet is de postbezorger. In dit geval dus de bezorger van de verkeerde wijk. Vrijwel het hele sorteerproces gaat machinaal, op basis van huisnummer en (in dit geval verkeerde) postcode. De machine leest geen straat of plaatsnaam.

En die slecht betaalde bezorger (minimumloon of vlak daarboven) kan niet anders dan hem retourneren, want hij weet het juiste adres/postcode niet. En zelfs als hij dat wel wist, doorsturen naar het juiste adres kan niet (want die machine) en "even" omfietsen wordt niet betaald.

Slechte service? Ja. Maar dat is niet de schuld van de bezorger. En eerlijk gezegd ook niet geheel van PostNL. Onze regering ("wij") hebben jaren geleden besloten dat ze zelf de broek moesten ophouden. Ze krijgen geen overheidssteun/subsidie maar worden door diezelfde overheid wel verplicht om 3x per week (en tot vorige maand 5x per week) op elk adres in Nederland te bezorgen. Da's best krom, een commercieel bedrijf verplichten om een dienst aan te bieden die verliesgevend is.  

Eerlijk gezegd verwacht ik dat we binnen een paar jaar de Denen achterna gaan. Dan is er helemaal geen postdienst meer. Als je daar een brief of kaartje wilt versturen moet dat als dure pakketpost.

Meesje schreef op 29-07-2026 om 15:44:

[..]

zonder postcode bedoel je? Want of je een voornaam, koosnaam of alleen x invult maakt verder niks uit. De post wordt, voor zover ik weet, gesorteerd op postcode, vervolgens huisnummer. Dat post niet bezorgd kan worden als de postcode niet klopt vind ik dus op zich niet gek. Er zal idd niet een persoon zijn die bij fout geadresseerde post het juiste adres gaat zoeken.

Volgens mij gaat dit hele proces machinaal inderdaad. Dus postcode lezen, deze niet herkennen en poststuk wordt eruit gefilterd door de machine. Denk dat dan een machine op de achterkant een postcode leest en hem dus op die juiste postcode sorteert weer. En dan komt hij terug ja. Ik heb zomaar het vermoeden dat hier helemaal geen persoon aan te pas is gekomen nee.

Naam Stad komt maar één keer voor in Nederland.

Straat is een streekje. 

Ik denk dat de postbode gewoon gewacht heeft tot er weer iets voor Voornaam kwam.

De tijd van vandaag kaartje/brief posten en morgen bezorgen is sowieso al lang voorbij, dus ik ben gestopt met verjaardagskaarten versturen. Ik vind het niet leuk als een verjaardagskaart niet op de dag zelf aankomt nl.

Nu verstuur ik nog enkel ‘spontane’ leuke/grappige/lieve/meeleef kaarten als daaraan geen vaste datum gekoppeld zit en het niet uitmaakt wanneer deze wordt bezorgd. 

Heel jammer dat PostNL zo is ‘uitgekleed’, maar deels ook wel begrijpelijk in dit digitale tijdperk.

Kersje schreef op 29-07-2026 om 16:59:

De tijd van vandaag kaartje/brief posten en morgen bezorgen is sowieso al lang voorbij, dus ik ben gestopt met verjaardagskaarten versturen. Ik vind het niet leuk als een verjaardagskaart niet op de dag zelf aankomt nl.

Nu verstuur ik nog enkel ‘spontane’ leuke/grappige/lieve/meeleef kaarten als daaraan geen vaste datum gekoppeld zit en het niet uitmaakt wanneer deze wordt bezorgd.

Heel jammer dat PostNL zo is ‘uitgekleed’, maar deels ook wel begrijpelijk in dit digitale tijdperk.

Vakantiekaarten stuurt ook bijna niemand meer. Wij kopen altijd een ansichtkaart van de streek/stad waar we zijn, maken er met de telefoon een foto van en sturen die via Signal/WhatsApp naar iedereen . De kaart zelf is dan ons souvenir van de vakantie.

😃

kaartjes via Kaartje2go zijn eigenlijk altijd op tijd ter plaatse. Kaartjes die ik zelf post, komen meestal ook op tijd aan. Maar je moet echt tijdig posten. Met correcte postcode idd, geen goeie code levert vertraging op. 
Een e-mail met een verkeerde letter/streepje komt ook niet aan.

in sommige plaatsen zijn er te weinig bezorgers en worden wijken bij elkaar gevoegd. Dat werkt vertraging in de hand.

Van de week een kaartje met iets erin naar iemand verstuurd en die was er de volgende dag al! Ik was hogelijk verbaasd.

De rouwkaart van de begrafenis die gisteren geweest is hebben we nog steeds niet ontvangen.

Dat kost tegenwoordig 3,25 per stuk. 😭

Tismewat schreef op 29-07-2026 om 22:10:

De rouwkaart van de begrafenis die gisteren geweest is hebben we nog steeds niet ontvangen.

Dat kost tegenwoordig 3,25 per stuk. 😭

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.