Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Kinderalimentatie als kind bij vader gaat wonen

Kaassoufflee

Kaassoufflee

26-05-2026 om 16:41 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-05-2026 om 14:36:

jij en je ex dragen samen de kosten van de kinderen. Je ex doet dat op dit moment met een financiële bijdrage, die van jou is in natura.
In mijn ogen zou het vreemd zijn nu kostgeld te laten betalen als jouw bijdrage geen financiële bijdrage is.

Kostgeld vraag je eventueel aan een kind dat financieel onafhankelijk is van de ouders.

Ik vind het zelf ook vreemd om kostgeld te gaan vragen aan mijn oudste zoon, maar ik kan me voorstellen dat het juist niet vreemd zou zijn omdat alimentatie is voor levensbehoeften. En zolang hij hier nog woont, doe ik alle boodschappen, ook voor hem. En ik krijg dus geen kinderalimentatie voor hem meer. Ik ben juist niet van dat soort ‘handelen’ voor elk wissewasje en zoon gedraagt zich zelf ook verantwoordelijk in zijn uitgavenpatroon.

maar de kosten die jij betaalde van de alimentatie, betaalt hij nu zelf schrijf je. Jij betaalt hem nu geen alimentatie maar doet boodschappen etc. 

Kaassoufflee schreef op 26-05-2026 om 16:41:

[..]

Ik vind het zelf ook vreemd om kostgeld te gaan vragen aan mijn oudste zoon, maar ik kan me voorstellen dat het juist niet vreemd zou zijn omdat alimentatie is voor levensbehoeften. 

Maar dan snap ik niet waarom je “aan kostgeld zit de denken”. 

Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld in je hoofd. Je kinderen verhuizen eind dit jaar naar hun vader. Vanaf dat moment betaal jij de alimentatie aan hun (of voor de jongste aan vader) en stopt pa met het betalen van alimentatie. Wat hun vader vervolgens thuis met hun beiden regelt, is dan aan hem. 

Kaassoufflee

Kaassoufflee

26-05-2026 om 17:45 Topicstarter

Dweedledee schreef op 26-05-2026 om 17:06:

[..]

Maar dan snap ik niet waarom je “aan kostgeld zit de denken”.

Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld in je hoofd. Je kinderen verhuizen eind dit jaar naar hun vader. Vanaf dat moment betaal jij de alimentatie aan hun (of voor de jongste aan vader) en stopt pa met het betalen van alimentatie. Wat hun vader vervolgens thuis met hun beiden regelt, is dan aan hem.

Kostgeld bedoel ik voor het halve jaar dat oudste hier nog woont, dat zoon dat dan eventueel aan mij zou moeten betalen (wat wat mij betreft niet hoeft) 

Maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat ik het in mijn hoofd te ingewikkeld maak. Ik heb al veel aan mijn hoofd en dan haal ik dit er ook nog bij en dat past dan niet.

Ik laat het nu even rusten en kijk op een later tijdstip weer naar de diverse adviezen/tips. In ieder geval dank aan iedereen voor de bijdragen.

alimentatie dekt niet alle kosten, beide ouders moeten bijdragen. Dat kan met direct geld maar ook indirect: boodschappen, energie, verzekering (aansprakelijkheid, let daar ook op, dat ze straks dan wel meeliften op vaders polis, doorlopende reisverzekering). Dat is tot nog toe jouw bijdrage geweest.

Maar als hij de alimentatie gebruikt om zaken zelf te betalen die jij nog wel voor de jongste betaalt (en eerder ook voor hem), dan klopt dat toch? En stel dat zijn vader kostgeld onnodig vindt, dan is het toch wel apart dat hij dat nu ineens wel bij jou zou moeten betalen?

Maar goed, komt tijd komt raad. Gewoon even laten rusten. Gaat allemaal goedkomen straks

Dweedledee schreef op 26-05-2026 om 13:54:

[..]

Maar waarom moet er een voorbeeld gesteld worden? Jouw kinderen gaan eind dit jaar bij je ex wonen. Dat is toch een prima startpunt voor nieuwe afspraken?

En daarnaast is het toch aan jouw ex om dat te bepalen?

Misschien zit ik er naast hoor, maar het lijkt wel alsof jij het liefst zo weinig mogelijk wil betalen en op zoek bent naar constructies om dat te bereiken. Vooral ook omdat je in je OP er vanuit leek te gaan dat je helemaal niets zou hoeven te betalen. Wat natuurlijk wel wat bijzonder is.

Dat viel mij eerlijk gezegd ook al op. De jongste is 16… Dus dan zijn er toch op z’n minst gewone kosten aan wonen en eten. Of dat nu bij jou of bij je ex thuis is.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

26-05-2026 om 19:15 Topicstarter

bieb1963 schreef op 26-05-2026 om 18:45:

[..]

Dat viel mij eerlijk gezegd ook al op. De jongste is 16… Dus dan zijn er toch op z’n minst gewone kosten aan wonen en eten. Of dat nu bij jou of bij je ex thuis is.

Over dat voorbeeld stellen, dat bedoelde ik over de 18-jarige die eventueel bij zijn vader ook kostgeld zou moeten betalen en “dus” ook bij mij alvast om dat gelijk te trekken. Maar dat hele kostgeldverhaal, ik laat ook dat even rusten. Ik denk dat mijn ex daar ook niet aan denkt. Die zal straks ook zelf wel denken aan het herzien van de alimentatieregeling.

Kaassoufflee schreef op 26-05-2026 om 19:15:

[..]

Over dat voorbeeld stellen, dat bedoelde ik over de 18-jarige die eventueel bij zijn vader ook kostgeld zou moeten betalen en “dus” ook bij mij alvast om dat gelijk te trekken. Maar dat hele kostgeldverhaal, ik laat ook dat even rusten. Ik denk dat mijn ex daar ook niet aan denkt. Die zal straks ook zelf wel denken aan het herzien van de alimentatieregeling.

TO het komt op mij over alsof je als de dood bent dat jij meer betaalt dan hun vader. Je wil de alimentatie opnieuw berekenen op basis van een oude situatie, je denkt over kostgeld omdat pa dat misschien ook wel gaat doen. Maakt het echt zoveel uit of het wel helemaal eerlijk verdeeld is tussen jou en vader? Gaat het er niet om dat jullie samen het beste willen voor jullie kinderen? En zolang je zelf rond kan komen, is het dan erg als het niet helemaal gelijk is, of alleen maar als hij dan meer betaalt?

Kaassoufflee

Kaassoufflee

26-05-2026 om 19:55 Topicstarter

Joszy schreef op 26-05-2026 om 19:42:

[..]

TO het komt op mij over alsof je als de dood bent dat jij meer betaalt dan hun vader. Je wil de alimentatie opnieuw berekenen op basis van een oude situatie, je denkt over kostgeld omdat pa dat misschien ook wel gaat doen. Maakt het echt zoveel uit of het wel helemaal eerlijk verdeeld is tussen jou en vader? Gaat het er niet om dat jullie samen het beste willen voor jullie kinderen? En zolang je zelf rond kan komen, is het dan erg als het niet helemaal gelijk is, of alleen maar als hij dan meer betaalt?

Dan kom ik heel anders over dan dat ik het bedoel. We hebben al heel lang een prima na-huwelijk en dat verandert niet door de situatie straks. De financiën is alleen iets waar we het nog niet over hebben gehad en ik wil alvast weten waar ik/wij/zij straks aan moeten denken. Dat is alles.

Misschien is het ook goed om tzt onderstaande mee te nemen in je overwegingen.  

Je geeft aan dat jij na jullie scheiding nagenoeg geen inkomen had. Dat betekent ongetwijfeld dat je een fors bedrag aan alimentatie hebt ontvangen. Ook nadat je wel zelf inkomen bent gaan genereren. Ik begrijp dat je samenwoont, gezien jouw vraag over of de inkomens van partners worden meegenomen.

En al die tijd heb je, ondanks veranderde (en veel betere financiële) omstandigheden, dat bedrag (inclusief de jaarlijkse indexatie) ontvangen.

Over het algemeen wordt kinderalimentatie ook niet vaak herberekend, dus het is ook een logisch gevolg.

Maar het is misschien wel fair om je te beseffen dat vader de eerdere jaren fors heeft bijgedragen. En dat het niet onredelijk is, dat er nu ook een deel alimentatie op jouw bordje belandt. Voor die laatste paar jaren. 

Ysenda schreef op 26-05-2026 om 14:36:

jij en je ex dragen samen de kosten van de kinderen. Je ex doet dat op dit moment met een financiële bijdrage, die van jou is in natura.
In mijn ogen zou het vreemd zijn nu kostgeld te laten betalen als jouw bijdrage geen financiële bijdrage is.

Kostgeld vraag je eventueel aan een kind dat financieel onafhankelijk is van de ouders.

Of als je als alleenstaande ouder anders niet rondkomt, lijkt mij ook een redelijk argument.

ongeacht of je alimentatie plicht hebt, zou ik kijken wat je wil/kan bijdragen aan de 18 jarige. Denk aan studiekosten, wat als hij op kamers gaat? Wat zou je bijdragen als er geen sprake was van scheiding? Zou je dan ook niks bijdragen of juist wel?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.