Financiën en recht
Kaassoufflee
25-05-2026 om 14:10
Kinderalimentatie als kind bij vader gaat wonen
De kinderen woonden altijd bij mij en ik ontving voor hen kinderalimentatie van hun vader. Ze zijn 16 en 18 jaar.
De oudste krijgt sinds zijn 18e verjaardag de alimentatie van vader uitbetaald. Hij betaalt daar kleding, persoonlijke verzorging en vrije tijd van. Hij heeft ook een bijbaantje. Hij hoeft ons niets te betalen, hij zat dit jaar nog op de middelbare school (nu net klaar met de examens)
Voor de jongste ontvang ik de alimentatie nog. Ik betaal voor de jongste alle kleding en persoonlijke verzorging. Vrije tijd betaalt hij van zijn zakgeld en hij begint volgende week met zijn bijbaan. Hij is nu ook net klaar met zijn eindexamens.
Beide kinderen hebben eerst een tussenjaar waarin ze werken voordat ze verder gaan studeren.
Rond het einde van dit kalenderjaar gaan beide kinderen bij hun vader wonen, in een andere regio, en handiger met de studies die ze willen gaan doen.
Hoe gaat dat dan met de alimentatie? Houdt dat dan helemaal op voor beide kinderen? Of gaat het door en betaalt vader het dan naar de beide kinderen zelf? Of moet er iets herberekend worden? Ik snap wel dat ik dan niets meer voor de jongste krijg 😉
Edit: oudste betaalt ook zijn eigen zorgverzekering en telefoonabonnement
Joszy
25-05-2026 om 19:25
Kaassoufflee schreef op 25-05-2026 om 19:17:
[..]
Heel eerlijk: ja ik ben wel een beetje bang dat ik dan per kind meer alimentatie moet betalen dan hij destijds. Dat is nooit aangepast, behalve indexering. Terwijl hij nu ook/nog steeds een goed salaris heeft. Dus als we dan gaan herberekenen naar nu, dan lijkt me dat ons beider salarissen bekeken worden en dat we dan toch nog op ongeveer 50/50 uitkomen. Of hij 60 en ik 40.
Waarom zou het een probleem zijn als jij meer moet betalen, als het gebaseerd is op jullie beider inkomen? Het gaat niet om partneralimentatie, maar om de zorg voor je kinderen. Ik vind het advies van due-scimmie heel goed, laat op basis van jullie beider inkomen een nieuwe berekening maken bij het lbio. Die kijken naar beide inkomens
Kaassoufflee
25-05-2026 om 20:28
Tijgeroog schreef op 25-05-2026 om 18:32:
[..]
Maar dan zou je de oorspronkelijke berekening terug moeten kijken, van toen jullie gingen scheiden. Wat ging jij bijdragen, wat je ex, hoe is dat verdeeld en hoe moet dat nu verdeeld worden. En daar weer de indexatie voor al die jaren over berekenen. Maar echt fair is dat natuurlijk niet, omdat jij nu ook een goed inkomen hebt.
Misschien kun je beter bedenken wat je ex nu betaalt aan alimentatie en of jij dat zou kunnen missen en dan hetzelfde betalen. Het is voor je kinderen, je hebt straks minder kosten aan ze, dus als je dat kunt missen lijkt het me fijn als je dat kunt bijdragen.
Zoiets zou ook kunnen, maar dat is dan wel een derde van mijn maandsalaris…
Kaassoufflee
25-05-2026 om 20:30
Due-scimmie schreef op 25-05-2026 om 17:45:
https://lbio.nl/kinderalimentatie-berekenen/?gad_source=1&gad_campaignid=747620804&gclid=CjwKCAjw5s_QBhAdEiwADD_gBth7S6kozYewdR0u1fFowvOKw6IliYyfWRkrCs5j6XM7rKRlYgsd5BoC_0oQAvD_BwE
Hier kunnen ze helpen met de berekening. Kost je eenmalig €125
Dat is ook wel een goede optie, en dan gaan ze kijken naar de kosten van deze leeftijd en onze beide salarissen (ik neem aan dat het inkomen van onze nieuwe partners buiten beschouwing blijft?)
MMcGonagall
25-05-2026 om 21:02
Kaassoufflee schreef op 25-05-2026 om 20:28:
[..]
Zoiets zou ook kunnen, maar dat is dan wel een derde van mijn maandsalaris…
Als je een draagkrachtberekening laat maken, kan ook zelf met rekenmodellen op internet, hoef je niet een derde van je maandsalaris te betalen. Je zei dat je zelf een goed inkomen hebt, maar als je ex zeg 1200 euro betaalde en nu nog meer verdient, hoef je natuurlijk niet ook 1200 euro te betalen.
Onze behoefteberekening voor de kinderen kwam uit op pakweg 700 euro, minus de zorgtoeslag, ca 300 per ouder. Excl bed, bad, brood en voor een thuiswonend kind.
Ysenda
25-05-2026 om 21:04
Kaassoufflee schreef op 25-05-2026 om 20:30:
[..]
Dat is ook wel een goede optie, en dan gaan ze kijken naar de kosten van deze leeftijd en onze beide salarissen (ik neem aan dat het inkomen van onze nieuwe partners buiten beschouwing blijft?)
Et wordt wel rekening meegehouden dat de woonlasten gedeeld worden.
Inkomen mogelijk ook als je hertrouwd bent maar via het lbio is neutraal, dan heb je een uitgangspunt. En daar kun je met je ex en de kinderen over overleggen.
Dweedledee
25-05-2026 om 21:07
Houd je er ook rekening mee dat jij kinderbijslag en mogelijk nog andere regelingen kreeg? Je ex krijgt dat niet meer voor de oudste. En over het algemeen zijn kinderen behoorlijk duur rond die leeftijd.
Due-scimmie
25-05-2026 om 21:47
Kaassoufflee schreef op 25-05-2026 om 20:30:
[..]
Dat ligt eraan.. Bij man en ex telde het salaris van haar partner wel mee ivm getrouwd en dochter stond daar ingeschreven. Mijn inkomen telde niet mee maar weet even niet meer waarom.
Marty1984
25-05-2026 om 22:45
Tenzij alles via de rechtbank gaat lijkt het mij dat je zelf bepaalt welke inkomsten wel en niet meegenomen worden.
Als er tot nu toe enkel naar de inkomsten van je ex en niet naar die van een eventuele nieuwe partner gekeken werden lijkt het mij ook dat bij de herberekening er alleen naar jouw inkomen gekeken wordt. En niet naar die van een nieuwe partner.
Je kan natuurlijk ook de partners erbij slepen als er aan beide zijden partners zijn, maar dan moet iedereen dus maar openheid van inkomsten willen geven. Kan mij best voorstellen dat er partners zijn die daar weinig zin in hebben.
Ik zou ook incalculeren dat het op dit moment ook maar gaat over "nog maar" 3 à 5 jaar.
Alimentatie loopt naar ik begreep meestal maar tot 21. Waarbij je natuurlijk vrijelijk kan kiezen om door te gaan tot kind afgestudeerd is.
(Als kind op zijn 19 aan een HBO of WO begint is hij niet op zijn 21 afgestudeerd. Bespreek dus bij een herberekening en afspraken over het financiële eventueel ook de termijn die je erop zet. Dat je nog x jaar blijft betalen. En dus niet als ze nog 5 masters willen studeren of 3 keer van studie switchen.
Ik zou het momentum, de verhuis en het gebrek aan afspraken na hun 18de aangrijpen om dingen nu duidelijk af te spreken voor beide kinderen.)
Kaassoufflee
25-05-2026 om 23:02
Het zijn veel dingen om rekening mee te houden, ik zie hier in de reacties aspecten waar ik nog niet aan had gedacht. Ik kan hier eerst wel mee verder, dus iedereen bedankt voor het meedenken (meer reacties mogen natuurlijk ook nog). Zo ben ik beter voorbereid als het straks echt afgesproken moet worden.