Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Jaarafrekening energie

Hoi,

Ik heb onlangs de jaarafrekening ontvangen en moet 500 euro bij betalen. Ben even benieuwd hoeveel andere mensen terug moeten betalen en krijgen we hier neen tegemoetkoming voor(weet niet precies hoe het werkt met het prijsplafond), maar vind het een fors bedrag om zelf op te moeten hoesten.


je moet niet terugbetalen maar bijbetalen. En nee, volgens mij is daar niet meteen een tegemoetkoming komen, anders dan de 2x €190€ die je hiervoor gehad zult hebben.

Swirl

Swirl

12-03-2023 om 14:31 Topicstarter

Ambra schreef op 12-03-2023 om 14:30:

je moet niet terugbetalen maar bijbetalen. En nee, volgens mij is daar niet meteen een tegemoetkoming komen, anders dan de 2x €190€ die je hiervoor gehad zult hebben.

Klopt. Heb het aangepast. 

Ik kreeg ruim 1000 euro terug, maar heb het afgelopen jaar ook erg zuinig gedaan qua gasverbruik. Weer een tegemoetkoming zou ik belachelijk vinden. Je had gewoon je energieverbruik moeten aanpassen of je maandbedrag omhoog moeten doen.

Mijn jaarafrekening kwam in februari. Ik ben onder de 1000 kuub gas gebleven, voorheen 1600, dus daar was ik echt blij mee. Ik heb 400 euro terug gekregen en mijn termijnbedrag ging van 200 naar 203. Viel op alle vlakken mee dus, maar we zitten er relatief wel kouder bij, met dekentjes en omslagdoeken.

Ik heb ook heel zuinig gedaan en krijg rond de 300 terug. Mijn ouders sloegen stijl achterover toen ze het zagen..
Het is ook een soort sport geworden. Uiteraard doe ik met bezoek of als ik het zelf koud heb de kachel aan, maar anders niet. Ik douche ook korter dan bv een jaar geleden

MMcGonagall schreef op 12-03-2023 om 14:38:

Mijn jaarafrekening kwam in februari. Ik ben onder de 1000 kuub gas gebleven, voorheen 1600, dus daar was ik echt blij mee. Ik heb 400 euro terug gekregen en mijn termijnbedrag ging van 200 naar 203. Viel op alle vlakken mee dus, maar we zitten er relatief wel kouder bij, met dekentjes en omslagdoeken.

Op zich zegt verbruik niet zo veel want het is van veel dingen afhankelijk: het huis, hoeveel je thuis bent, met hoeveel mensen maar ook het aantal graaddagen,  dus het weer is van invloed.

Ik had in mijn 100+ oude huis vorig jaar een verbruik van 750kuub.

Ik kreeg zo"n €500 terug. TO, als je dit soort bedragen maar met moeite op kan hoesten is het belangrijk dat je wél precies weet hoe het zit, dat kan problemen voorkomen. Het is echt niet ingewikkeld hoor, een rondje googlen en binnen een half uur weet je alles. Niet bedoeld als sneer maar een goedbedoeld advies.

Poezie schreef op 12-03-2023 om 14:35:

Ik kreeg ruim 1000 euro terug, maar heb het afgelopen jaar ook erg zuinig gedaan qua gasverbruik. Weer een tegemoetkoming zou ik belachelijk vinden. Je had gewoon je energieverbruik moeten aanpassen of je maandbedrag omhoog moeten doen.

Dat vind ik nogal een boude uitspraak. Je weet toch niets van to's woon/leefsituatie? Misschien woont ze in een tochtige oude huurwoning, of is zij of een huisgenoot ziek en heeft veel warmte nodig?

Het lijkt mij dat dat prijsplafond al berekend is en dat het restbedrag is wat je nu moet betalen.

Ik krijg altijd pas in augustus het jaarbedrag, dus ik heb geen enkel idee hoe het bij ons uiteindelijk zit. Als ik zou moeten bijbetalen zou ik not amused zijn trouwens, we doen belachelijk zuinig aan (verbruiken ook vele malen minder dan vorig jaar en toen betaalden we al het dubbel met de helft verbruik) en ik betaal meer dan het dubbele van de 'gewone' rekening.

Swirl

Swirl

12-03-2023 om 15:13 Topicstarter

oh wat veel mensen die geld terugkrijgen. Knap gedaan hoor  

Swirl schreef op 12-03-2023 om 15:13:

oh wat veel mensen die geld terugkrijgen. Knap gedaan hoor

Wij hebben de eindafrekening nog niet maar ik verwacht ook terug te krijgen. Dat is niet knap van ons maar mazzel. Wij konden nog net een vast contract afsluiten voor een jaar en hebben zonnepanelen waardoor we nog redelijk goedkoop uit zijn. We hebben zelf ons maandbedrag hooggehouden en zullen meer betaald dan verbruikt hebben waarschijnlijk.

Swirl schreef op 12-03-2023 om 15:13:

oh wat veel mensen die geld terugkrijgen. Knap gedaan hoor

huh? Dat is toch gewoon minder gebruiken dan ze verwachtten op je historisch jaarverbruik? Ons maandbedrag, dat normaal elk jaar aangepast werd, werd nu zo ongeveer elke paar maanden tot maand aangepast. Dus wij hebben nu een stikhoog maandbedrag, gebaseerd op verbruik dat niet ons echte verbruik is, maar was, zo'n 2 jaar geleden.

Herfstappeltaart schreef op 12-03-2023 om 14:56:

[..]

Dat vind ik nogal een boude uitspraak. Je weet toch niets van to's woon/leefsituatie? Misschien woont ze in een tochtige oude huurwoning, of is zij of een huisgenoot ziek en heeft veel warmte nodig?

Helemaal niet boud, je maandbedrag omhoog laten zetten is de enige juiste stap als je niet kunt bezuinigen op energie. We weten dat al een hele tijd nu, dus je had erop kunnen anticiperen. 

Als je erg veel moet betalen t.o.v. je inkomen kun je kijken of je in aanmerking komt voor het noodfonds energie: https://www.noodfondsenergie.nl/
Soms zijn er ook nog plaatselijke fondsen die mensen helpen met het betalen van hun energierekening.
Voor de echte minima komt er ook nog een regeling vergelijkbaar met de energietoeslag van afgelopen jaar (maar nog onbekend is voor welke groep dat precies is).

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-03-2023 om 15:44

Swirl schreef op 12-03-2023 om 15:13:

oh wat veel mensen die geld terugkrijgen. Knap gedaan hoor

Is niet per se knap, wel fijn . Mischien hebben die mensen hun maandtermijn tussentijds wel verhoogd, zodat ze gewoon meer dan hun reguliere verbruik vooruit hebben betaald. Of hadden ze mazzel omdat ze een nog lopend contract met relatief laag tarief hebben.

Het is "knap" als je je verbruik omlaag hebt weten te brengen ten opzichte van voorgaande jaren.

Heb je een slimme meter? Dan kun je je verbruik van maand tot maand (of week tot week, dag tot dag) nakijken. Vergelijk dat met dezelfde periodes vorig jaar om te zien of je meer, hetzelfde of juist minder bent gaan gebruiken. Als je nog een domme meter hebt, raad ik je aan regelmatig zelf de meterstanden te noteren. Het heeft mij heel veel geleerd over mijn verbruik en hoe ik dat kan verminderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.