Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

is digitale post rechtsgeldig qua boete?

Ik heb een nogal hele domme situatie en hopelijk kom ik er uit in goed overleg. Maar voor het geval dat niet zo is, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen qua regels. Ik kon het zelf zo 123 niet vinden.

Ik heb vorige maand online een vakantie geboekt en niet goed opgelet blijkbaar. Ik hoefde nl. niet meteen te betalen en heb dat ook niet gedaan. Ik ging er vanuit dat ik vanzelf de rekening op de mat zou krijgen. Nu blijk ik meerdere keren mail te hebben gehad om te betalen en die mail is in mijn spambox terecht gekomen. Niet gezien dus. Totdat ik vrijdag een fysieke brief op de mat had liggen dat mijn vakantie geannuleerd is wegens niet betalen. Ik schrok me een hoedje en ben meteen opnieuw gaan boeken (als in binnen het uur dat ik de post op de mat vond) in het kader van kinderen die zich verheugen op vakantie. Godzijdank was de vakantiewoning nog/weer beschikbaar, wel een paar tientjes duurder geworden en ik heb het geld meteen overgemaakt. Maar goed, dat was mijn "straf" voor het nalatig zijn -dacht ik....

Ik ging dus snel op zoek naar die gemiste mails en ik vond inmiddels de meest recente mail ook, dat ik dus nu annuleringskosten moest betalen van omgerekend iets van 70% vd oorspronkelijke prijs. Dikke schrik, ik heb niet alleen de huidige vakantiewoning betaald, maar moet dus ook 70% van de oude prijs betalen.

Nu hoop ik heel erg dat er zoiets bestaat als "een mail geldt niet als waarschuwing" en daarvoor hadden ze toch echt fysieke post moeten sturen (wat ze ook gedaan hebben om mijn annulering kenbaar te maken). Weet iemand dit? Geldt een mail ook als post?

Bedankt, hoor het graag. So wie so hoop ik natuurlijk op coulance vanwege het direct opnieuw boeken, maar goed, uitgaande vd situatie dat dit niet het geval is.


geen idee,  maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die zeker morgen even bellen. Ik ben zelf ook niet iemand die de spam steeds bekijkt, tenzij ik ergens op zit te wachten. 

Wat balen! Ik denk dat je formeel niet echt iets kunt doen, dat is vast goed omschreven in de reisvoorwaarden. Als je die niet hebt gekregen, kun je dat misschien nog als verzachtende omstandigheid aanmerken. En anders verzoeken om coulance, omdat je altijd van plan was te betalen en de vakantie gewoon te genieten.

Diyer

Diyer

19-06-2022 om 22:21 Topicstarter

Tis waarschijnlijk heel dom. Ik krijg erg veel mail van ongewenste instanties en kijk daar heel slecht naar. En ben vanuit het verleden eigenlijk altijd gewend dat grote rekeningen van vakantieparken fysiek op de mat belandden. Helemaal geen aandacht meer aan besteed. Dacht dat ik in aanloop naar de vakantie de factuur wel zou ontvangen. Niet dus helaas

Volgens mij mag dat wel per mail ja.
Hier een stukje op de site van een advocaat die aangeeft dat een rechter heeft geoordeeld dat email ook onder " schriftelijk" valt.
https://www.leliveldadvocaten.nl/2019/09/10/ingebrekestelling-digitaal-mag-dat/

Je hebt er nu niets meer aan, maar een handigheidje voor volgende keer (van een mede-chaoot met een onoverzichtelijke mailbox). Ik ga er vanuit dat ik binnen twee dagen de aanbetaling moet betalen, dus dan zit ik echt op mijn mailbox. Wanneer je binnen zes weken vertrekt, moet je meestal gelijk alles betalen. Anders volgt de restantbetaling zes weken van tevoren. Ik ga over zes weken en een dag op vakantie, dus vandaag stond in mijn agenda ‘vakantie betalen’. Er was nog geen mail of iets dergelijks van de reisorganisatie gekomen. Dat vind ik ook wel irritant, je moet er echt zelf bovenop zitten. Vroeger kreeg je gewoon twee acceptgiro’s en dan lagen ze in een bakje waar ik wekelijks de bijna vervallen nota’s uit haalde. Of althans, dat probeerde ik Het gaat nu best goed, als ik een aanmaning per jaar krijg, is het veel en een deurwaarder heb ik al 20 jaar niet meer gezien

ik zou in overleg gaan met de organisatie. Annuleringskosten zijn op basis van het idee dat je de dienst niet afneemt, maar je neemt de dienst nu wel af. Dus op grond daarvan zou het redelijk zijn die kosten althans voor een deel kwijt te schelden. 

MMcGonagall schreef op 19-06-2022 om 22:33:

Je hebt er nu niets meer aan, maar een handigheidje voor volgende keer (van een mede-chaoot met een onoverzichtelijke mailbox). Ik ga er vanuit dat ik binnen twee dagen de aanbetaling moet betalen, dus dan zit ik echt op mijn mailbox. Wanneer je binnen zes weken vertrekt, moet je meestal gelijk alles betalen. Anders volgt de restantbetaling zes weken van tevoren. Ik ga over zes weken en een dag op vakantie, dus vandaag stond in mijn agenda ‘vakantie betalen’. Er was nog geen mail of iets dergelijks van de reisorganisatie gekomen. Dat vind ik ook wel irritant, je moet er echt zelf bovenop zitten. Vroeger kreeg je gewoon twee acceptgiro’s en dan lagen ze in een bakje waar ik wekelijks de bijna vervallen nota’s uit haalde. Of althans, dat probeerde ik Het gaat nu best goed, als ik een aanmaning per jaar krijg, is het veel en een deurwaarder heb ik al 20 jaar niet meer gezien

Het is toch veel handiger om gewoon meteen de aanbetaling te doen en de volgende betaling alvast klaar te zetten bij de bank op de datum waarop hij moet worden betaald? Zo doen wij het altijd. Aanbetaling meteen en de 2e betaling in de app klaarzetten voor x datum. Dan heb je nooit dat je per ongeluk te laat of helemaal niet betaald.

Overigens denk ik dat je pech hebt TO. Ook mails zijn gewoon geldig en dien je zelf om de gaten te houden. Ik zou morgen even bellen met ze, aangezien je nu alsnog geboekt hebt. Misschien zijn ze coulant omdat je alsnog geboekt hebt. Maar wat ze doen mag wel gewoon.

Irregular_Choice schreef op 19-06-2022 om 23:17:

[..]

Het is toch veel handiger om gewoon meteen de aanbetaling te doen en de volgende betaling alvast klaar te zetten bij de bank op de datum waarop hij moet worden betaald? Zo doen wij het altijd. Aanbetaling meteen en de 2e betaling in de app klaarzetten voor x datum. Dan heb je nooit dat je per ongeluk te laat of helemaal niet betaald.

Overigens denk ik dat je pech hebt TO. Ook mails zijn gewoon geldig en dien je zelf om de gaten te houden. Ik zou morgen even bellen met ze, aangezien je nu alsnog geboekt hebt. Misschien zijn ze coulant omdat je alsnog geboekt hebt. Maar wat ze doen mag wel gewoon.

Dat vind ik dan weer teveel gedoe. Op het betaalmoment krijg je een QR-code en is het twee seconden werk.

Wat lullig zeg. Ik zou zeggen bel je reisorganisatie en leg het uit. Misschien kunnen ze iets doen uit coulance. Het kan zijn dat de medewerker zegt dat ze dat niet doen, vraag dan naar de klachtenafdeling, deze kunnen vaak net iets meer. 
Succes. 

Diyer

Diyer

20-06-2022 om 08:06 Topicstarter

ik ga vanmiddag bellen en hoop iid op het beste. Wish me luck   

Email is rechtsgeldig. Echter, 70% annuleringskosten terwijl je feitelijk gewoon gaat zal niet redelijk en billijk zijn.

Maar zoals gezegd: met een belletje moet je daaruit kunnen komen lijkt mij.

Ik heb iets soortgelijks gehad maar dan voor een kleiner bedrag (€250). De rekening voor de geannuleerde vakantie heb ik nooit gehad.

Ik zou inderdaad even bellen en het uitleggen.

Ik weet niet of het rechtsgeldig is. Maar het zou uiterst klantonvriendelijk zijn als je én je vakantie moet betalen én een boete verschuldigd bent. Ik verwacht dus dat jullie er samen wel uitkomen. Ik volg nog even voor de uitslag

Waarom zou het niet rechtsgeldig zijn?
Heel veel communicatie gaat tegenwoordig via de mail. Een factuur is in die zin een factuur neem ik aan, of dat nou digitaal of per post is.
Maar ik hoop dat er van hun uit wat coulance is omdat je vervolgens precies dezelfde reis nog eens geboekt hebt. Ik zou zeker contact opnemen en als je er niet uitkomt inderdaad bespreken bij hun klachtafdeling. Vaak is er veel mogelijk, wanneer je eerlijk en netjes je verhaal doet.
Succes!! 

Ginevra schreef op 19-06-2022 om 23:01:

ik zou in overleg gaan met de organisatie. Annuleringskosten zijn op basis van het idee dat je de dienst niet afneemt, maar je neemt de dienst nu wel af. Dus op grond daarvan zou het redelijk zijn die kosten althans voor een deel kwijt te schelden.

Dik gedrukte kan elk weldenkend mens bedenken. Je hebt geen plek onterecht bezet gehouden waardoor de organisatie inkomsten misloopt. Daarom denk ik dat ze alle annuleringskosten zullen kwijtschelden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.