Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Inschrijven woningbouwvereniging

Ik ben al jaren getrouwd en wij hebben een koophuis.
Ik ben zeker niet van plan te gaan scheiden maar wil me toch gaan inschrijven bij een woningbouwvereniging. 
Je weet tenslotte nooit wat er gebeurd ....

Ik heb geen ervaring met zo'n inschrijving en daarom wat vragen:

Moet ik me alleen inschrijven op mijn inkomen? Stel dat er weet ik wat gebeurd  mag mijn man dan mee verhuizen?
Alleen inschrijven lijkt me handig want stel dat mijn man komt te overlijden en ik ons huis moet verkopen?

Mocht ik eerder overlijden dan is het handig dat mijn man zich ook inschrijft.

Of moeten we ons samen ook inschrijven?


Ik stond altijd zelf ingeschreven en je kan je inschrijfgegevens altijd nog weer aanpassen na inschrijving. Aantal kinderen, partner, inkomen enz. Ik zou het zelf doen voor het geval je wel gaat scheiden of bij overlijden. 

Doe eens gek en bel morgen de woningbouw vereniging.
De regels verschillen enorm

Hier moet je jezelf inschrijven en jaarlijks je gegevens controleren en evt. aanpassen: aantal meeverhuizende kinderen, wel/geen partner, verzamelinkomen, woonwensen (huis of flat bijvoorbeeld).  
Verstandig dat je dit wil doen! 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2021 om 19:14

Ik realiseer me door dit bericht opeens dat ik al zeker 15 jaar sta ingeschreven. Ooit ver voor mijn scheiding gedaan. Inmiddels heb ik mijn eigen koopwoning.
Is het zinvol om die inschrijving aan te houden? Het kost geloof ik 10-15 euro per jaar.

En ik moet de regels eens uitzoeken. Heb ik ook recht op een huurwoning op basis van inschrijvingsduur als ik mijn huidige woning zou verkopen? (Geen plannen, maar je weet nooit).

Coreopsis schreef op 26-09-2021 om 19:14:

Ik realiseer me door dit bericht opeens dat ik al zeker 15 jaar sta ingeschreven. Ooit ver voor mijn scheiding gedaan. Inmiddels heb ik mijn eigen koopwoning.
Is het zinvol om die inschrijving aan te houden? Het kost geloof ik 10-15 euro per jaar.

En ik moet de regels eens uitzoeken. Heb ik ook recht op een huurwoning op basis van inschrijvingsduur als ik mijn huidige woning zou verkopen? (Geen plannen, maar je weet nooit).

Ja ik zou die inschrijving zeker blijven verlengen. Je weet immers nooit wat er gebeurd, en met de huidige huizenmarkt zou ik zéker ingeschreven blijven! 

Better safe than sorry..

ik heb me naar aanleiding van een topic deze week ook ingeschreven. Gewoon met aantal personen wat we nu zijn + verzamelinkomen. Neem aan dat je dit kan wijzigen na scheiding. 

Krokodilletje

Krokodilletje

26-09-2021 om 19:26 Topicstarter

3xscheepsrecht schreef op 26-09-2021 om 19:19:

ik heb me naar aanleiding van een topic deze week ook ingeschreven. Gewoon met aantal personen wat we nu zijn + verzamelinkomen. Neem aan dat je dit kan wijzigen na scheiding.

Dat ga ik dus ook maar doen

Wij hebben ons beide apart ingeschreven. Zo krijgen we ook geen gezeur over opgebouwde punten/jaren etc. En zelfs als ik een koopwoning heb zou ik me wel inschrijven. Je weet immers maar nooit.

Kind mag zichzelf op mijn kosten in 2 regio's inschrijven zodra deze 18 is. Zeker met de huidige wachttijden is het altijd handig om iets achter de hand te hebben qua jaren.

ik heb me ingeschreven met mijn eigen gegevens. Ik sta namelijk ingeschreven voor mocht ik ooit scheiden. We hebben een koophuis die ik bij overlijden van mijn man zelf zou kunnen (af)betalen.
Ik verdien nu teveel voor sociale huur, maar ook ik kan niet in de toekomst kijken, dus betaal ik gewoon 15euro per jaar. 

3xscheepsrecht schreef op 26-09-2021 om 19:19:

ik heb me naar aanleiding van een topic deze week ook ingeschreven. Gewoon met aantal personen wat we nu zijn + verzamelinkomen. Neem aan dat je dit kan wijzigen na scheiding.

Wie krijgt na een scheiding de opgebouwde punten? Dat is 1 van de twee partners. Niet allebei.

Granny71 schreef op 26-09-2021 om 20:02:

[..]

Wie krijgt na een scheiding de opgebouwde punten? Dat is 1 van de twee partners. Niet allebei.

Is dat niet bij iedere woningbouw weer anders geregeld?

Granny71 schreef op 26-09-2021 om 20:02:

[..]

Wie krijgt na een scheiding de opgebouwde punten? Dat is 1 van de twee partners. Niet allebei.

Ik neem ik aan aangezien ik me heb ingeschreven en niet mijn man. 

Regendrup. schreef op 26-09-2021 om 20:13:

[..]

Is dat niet bij iedere woningbouw weer anders geregeld?

Je schrijft je in bij woningnet in de regio waar je zou willen wonen. Dus niet bij een woningbouwvereniging rechtstreeks. 

Poezie schreef op 26-09-2021 om 20:20:

[..]

Je schrijft je in bij woningnet in de regio waar je zou willen wonen. Dus niet bij een woningbouwvereniging rechtstreeks.

Ik wel hoor😋

3xscheepsrecht schreef op 26-09-2021 om 20:21:

[..]

Ik wel hoor😋

Bij welke heb jij je dan ingeschreven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.