Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Inkomens

We kunnen hier niet heel anoniem zijn dus ik snap dat niet veel mensen hun inkomen willen noemen, maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Dus een poll Lekker duidelijk, je bruto uurloon zonder toeters en bellen, dat maakt vergelijken makkelijk.

Peiling

Wat is je uurloon in euro’s, zonder toeslagen, ORT, etc?
183 stemmen
5%
13%
25%
17%
14%
9%
7%
2%
8%

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-10-2021 om 17:47

Piratenkoningin schreef op 17-10-2021 om 17:25:

[..]

Maar dat is toch mijn netto-uurloon, niet bruto? Want gebaseerd op wat er op mijn rekening verschijnt… Of doe ik nu heel dom?

Neen, je bent volledig correct.
Trouwens om het in de tabel vergelijkbaar te maken met zelfstandigen, zouden de werknemers hier bij hun werkgever moeten vragen wat hun totale loonkost is per uur, want dat is nog wat anders dan je bruto uurloon. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

18-10-2021 om 11:55

Desire schreef op 17-10-2021 om 14:51:

[..]

Dat kan, maar jij bedoelt waarschijnlijk met belastbare winst puur de bruto/netto verrekening op alleen bruto uurtarief en declarabele uren? Helemaal zuiver is dat natuurlijk nooit icm met hetgeen ik in mijn vorige post schreef.

Ik ken ook een ZZP’er die zo weinig overhoudt, maar zij heeft dan ook een partner die een salaris verdiend. Vrijheid qua indeling uren is leuk, maar alleen als je het je ook kunt veroorloven 😉. Met €8 netto per uur verdien je zo’n €1386 netto per maand op basis van 40 uur werken per week. Sparen en buffer opbouwen lukt dan niet voor mindere tijden of bij vakantie/ziekte, laat staan pensioenopbouw. Hoezeer ik ook hecht aan eigen tijd indelen, bij zo’n uurtarief kost je dat wel erg veel geld (en vooral kwetsbaarheid).

Toch gaat het argument van eigen tijd indelen ook niet altijd op. Als zzp'er moet je ook werken. Dus tenzij je graag 's nachts werkt ofzo, ontkom je er toch niet aan dat je ook op gewone werkdagen werkt? Soms (vaak) heb je ook afspraken met klanten, zeker als je ergens ingehuurd wordt. Dan moet je ook op komen dagen. Ik werk voor een baas maar ben hartstikke flexibel. Althans daar zitten wel grenzen aan maar echt ruim flexibel genoeg voor mijn gezin. Snap dat dat natuurlijk anders is als je bij de bakker werkt o.i.d. maar dat is ook meestal niet de categorie waar zzp'ers in werkzaam zijn.

Woezelisboos schreef op 18-10-2021 om 11:55:

[..]

Toch gaat het argument van eigen tijd indelen ook niet altijd op. Als zzp'er moet je ook werken. Dus tenzij je graag 's nachts werkt ofzo, ontkom je er toch niet aan dat je ook op gewone werkdagen werkt? Soms (vaak) heb je ook afspraken met klanten, zeker als je ergens ingehuurd wordt. Dan moet je ook op komen dagen. Ik werk voor een baas maar ben hartstikke flexibel. Althans daar zitten wel grenzen aan maar echt ruim flexibel genoeg voor mijn gezin. Snap dat dat natuurlijk anders is als je bij de bakker werkt o.i.d. maar dat is ook meestal niet de categorie waar zzp'ers in werkzaam zijn.

Klopt hoor, het is (in mijn geval) ook maar deels zelf invulbaar en wat ik zelf kan uitonderhandelen. Soms ontkom je nu eenmaal niet aan kantooruren als je wordt ingehuurd, tevens is het ook afhankelijk van type opdrachtgever en zijn kijk op flexibiliteit. Maar als je de keuze hebt tussen €8 netto per uur overhouden en volledig zelf uren indelen, dan vind ik het alsnog een hele slechte deal

Saga schreef op 16-10-2021 om 17:00:

Kun je je bruto uurloon altijd terugvinden op je loonstrook?

Vast wel. En anders is het te berekenen:

doe je maandsalaris keer 3, deel dat door 13 en deel dat door het aantal uren dat je per week werkt.

Ysenda schreef op 17-10-2021 om 12:32:

[..]

Er kunnen nog inhoudingen zijn: bijdrage personeelsfonds bv of personeelsvereniging

Die gaan van je brutosalaris af en hebben dus geen invloed op de berekening van een bruto-uurloon.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

20-10-2021 om 08:36

Desire schreef op 18-10-2021 om 12:58:

[..]

Klopt hoor, het is (in mijn geval) ook maar deels zelf invulbaar en wat ik zelf kan uitonderhandelen. Soms ontkom je nu eenmaal niet aan kantooruren als je wordt ingehuurd, tevens is het ook afhankelijk van type opdrachtgever en zijn kijk op flexibiliteit. Maar als je de keuze hebt tussen €8 netto per uur overhouden en volledig zelf uren indelen, dan vind ik het alsnog een hele slechte deal

Ja precies dat bedoel ik ook. Ik ben dan liever iets minder flexibel (wat ik eigenlijk betwijfel) met een veel beter salaris.

Snap overigens wel dat mensen het gezeur van een werkgever kunnen missen als kiespijn net als allerlei andere randzaken waar je je bij een baas vaak mee bezig moet.houden. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-10-2021 om 08:58

Woezelisboos schreef op 20-10-2021 om 08:36:

[..]

Ja precies dat bedoel ik ook. Ik ben dan liever iets minder flexibel (wat ik eigenlijk betwijfel) met een veel beter salaris.

Snap overigens wel dat mensen het gezeur van een werkgever kunnen missen als kiespijn net als allerlei andere randzaken waar je je bij een baas vaak mee bezig moet.houden.

Dat is zooo fijn. Je hebt een hele andere relatie met de 'baas', geen verplichte onzindingen. Heerlijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.