Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

In deze tijd een huis kopen

Hoi allemaal, 

Even voor jullie beeld, 

Wij zijn een gezin met 2 kinderen (de oudste gaat volgend jaar naar de middelbare) 
Wij wonen inmiddels in een royale tussenwoning met een vrij luxe afwerking. 
De leefruimte is meer dan voldoende. 
De grootste ergernissen zijn kleine tuin en geen eigen parkeerplaats. 
Inmiddels hebben wij onze woning zo goed als afgelost en er staat nog een kleine hypotheek open. 
Onze droom is een vrijstaande woning met veel grond.
Zeker in deze markt is de huidige woning goed te verkopen en kunnen wij kijken naar een woning rond de miljoen en is financieel goed op te brengen.
Momenteel sparen wij rond de 3500 in de maand (leven niet als een god in Frankrijk) maar maken wel bewuste keuzes. 
Daarnaast heb ik ook een baan en hetgeen wat ik verdien komt op mijn eigen rekening en spaar zelf per maand ook nog rond de 2000 euro. 
Kortom op basis van de financiën is het dus prima te doen. 
Maar aan de andere kant. De woning waar wij nu in wonen is prima en hebben geen geldzorgen. Ik hoef niet te werken en werk echt voor mijn plezier.
Mocht het inkomen van mijn partner weg vallen kunnen wij met mijn loon alle vaste lasten blijven betalen. 
De kinderen hebben het hier naar de zin en hebben voldoende vriendjes hier in de buurt.
Daarnaast de huizen gaan als warme broodjes over de toonbank, de markt is ongunstig en een veel te dure woning verkoop je ook niet makkelijk. 


Hoi Isje, ik heb je post 2x doorgelezen, maar wat is je vraag precies? 
Je geeft zelf al redenen aan waarom je wel een andere woning zou willen en kunnen kopen. 
Maar ook twijfels om het niet te doen. 
Voor elk is wat te zeggen natuurlijk. 

Belangrijkere vraag dan al je andere afwegingen: Huis kost nu miljoen. Wat is de waarde over een X aantal jaar? M.i.: Als het voor iemand nu niet noodzakelijk is om iets groters/duurders te kopen, doe het dan maar ffff niet. 

Zijn de tuin en de parkeerplaats echt de enige minpunten?

Schrijf de voor en tegens eens op een rijtje naast elkaar. Wat vind je het belangrijkst?
De kinderen zullen nog een jaar of 10 thuis wonen denk ik, dus voor hen is denk ik de buurt belangrijker dan hoe groot de tuin is en parkeren, daar hebben zij nog geen last van (jullie wel)
Zou een tussenoplossing niet leuk zijn voor de komende 10 jaar? Een huis in jullie huidige buurt, maar dan met grotere tuin en oprit bijvoorbeeld? En je zal in dat huis (maar in welk nieuw huis dan ook) kosten moeten gaan maken m.b.t. verbouwen; het naar jullie zin maken, want jullie zijn een luxe afwerking gewend.
En dan zodra de kinderen de deur uit zijn, dan dat vrijstaande huis? 

Er zijn toch zat vrijstaande huizen die geen miljoen kosten? Zou idd wel op zoek gaan naar een ander huis als je er 't geld voor hebt. Zeker als je nu een tussenwoning hebt. Ruimte, privacy en een oprit waar straks meerdere auto's op passen voor je opgroeiende kinderen is handig. En als dat huis ook over een aanbouw of verdieping beschikt waar je kinderen een eigen badkamer en hangplek hebben zonder jullie op de lip te zitten kunnen ze makkelijker thuis blijven wonen en sparen voor ze uit huis gaan. 

Isje

Isje

06-12-2021 om 14:57 Topicstarter

ToetieToover schreef op 06-12-2021 om 14:44:

Zijn de tuin en de parkeerplaats echt de enige minpunten?

Ja vooral de tuin is een grote ergernis. Daarnaast ondanks een tuin op het zuiden een erg donkere woning. 

Daarnaast nu is het continu en inloop van vriendjes, de achterdeur (bij onze zithoek) staat continu open. Het lijkt ons heerlijk als de kinderen via de keuken binnen kunnen komen.

Isje

Isje

06-12-2021 om 14:59 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 06-12-2021 om 14:36:

Hoi Isje, ik heb je post 2x doorgelezen, maar wat is je vraag precies?
Je geeft zelf al redenen aan waarom je wel een andere woning zou willen en kunnen kopen.
Maar ook twijfels om het niet te doen.
Voor elk is wat te zeggen natuurlijk.

Daarnaast vind ik de markt nu ook erg overspannen, maar verwacht daar geen verandering in. Kortom, ik heb nu het idee dat je weinig huis koopt voor heel veel geld. 

Daarnaast vind ik het budget ook bizar. 

bieb1963 schreef op 06-12-2021 om 14:43:

Belangrijkere vraag dan al je andere afwegingen: Huis kost nu miljoen. Wat is de waarde over een X aantal jaar?

Als die vraag te beantwoorden was, dan stak de woningmarkt heel anders in elkaar.

Wie in 2007 een huis kocht en in de kristallen bol zou zien wat het huis 5 jaar later waard zou zijn, zag iets heel anders dan wie in 2016 een huis kocht en in de kristallen bol keek.

TO zit zo te lezen ruimschoots in de slappe was en dan kan er wel het een en ander. Ik zou vooral kijken naar wat belangrijk voor mij is, en dat gaat om meer dan parkeerplaatsen of m2.

Ga je voor financiele zekerheid of durf je een gok te wagen? Slaap je ook nog rustig als je huis onder water mocht komen?

Wat is die droom van veel eigen grond precies, heb je ook nog tijd om daar iets mee te doen naast je werk? Of gaat het meer om de afwezigheid van buren?

Een vrijstaande woning met veel eigen grond kán betekenen dat je afgelegen woont en dat er veel logistiek gedoe bij komt voor kinderen met school, vriendjes en clubs. Is dat ingecalculeerd?

Hoe blij zijn jullie beiden met je baan, hoeveel kans is er dat je over een aantal jaren iets anders wil gaan doen of minder wil gaan werken?

Als je een levensloopbestendige woning koopt met een slaapkamer en ensuite op de begane grond kun je er de rest van je leven blijven wonen en voor de woz is het alleen maar gunstig als de waarde lager wordt ingeschat.

Het lijkt een beetje op ons verhaal. We hebben vorige week een huis gekocht (whaaaaaaaaa  ) maar hebben op zich een fijn huis. We zijn overigens wel echt toe aan een nieuw begin. De kinderen zijn nog jong en hebben niet heel veel vriendjes in de buurt. Bij het nieuwe huis zijn ook niet veel kinderen in de straat maar even verderop wel. En ze worden ook ouder dus kunnen tzt ook iets verder uit de buurt spelen. Ze kunnen ook op dezelfde basisschool blijven. En boven kunnen we een game/chillkamer maken. 
We hebben nu een hoekhuis, van alle gemakken voorzien, maar een kleine tuin en idd ook geen eigen parkeerplek. 
De verwachting is dat we ons huis snel kwijtraken. We hebben de stap dus genomen en het voelt goed. 

Isje schreef op 06-12-2021 om 14:59:

[..]

Daarnaast vind ik de markt nu ook erg overspannen, maar verwacht daar geen verandering in. Kortom, ik heb nu het idee dat je weinig huis koopt voor heel veel geld.

Daarnaast vind ik het budget ook bizar.

De markt is ook overspannen. Geen idee wat er gaat gebeuren, maar men verwacht dat dit nog wel even blijft aanhouden. 

Wij hebben zelf een tweetal (maar 2) huizen bezocht in onze zoektocht naar een andere woning. En beide keren dachten wij precies hetzelfde: te weinig huis voor veel te veel geld. 

Wij hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouw project. En het geluk gehad dat we ingeloot werden.

En ja veel meer ruimte dan de woningen die we bezocht hebben, voor niet heel veel meer geld.

Waar zoeken jullie eigenlijk? 

Isje

Isje

06-12-2021 om 15:18 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 06-12-2021 om 15:12:

[..]

De markt is ook overspannen. Geen idee wat er gaat gebeuren, maar men verwacht dat dit nog wel even blijft aanhouden.

Wij hebben zelf een tweetal (maar 2) huizen bezocht in onze zoektocht naar een andere woning. En beide keren dachten wij precies hetzelfde: te weinig huis voor veel te veel geld.

Wij hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouw project. En het geluk gehad dat we ingeloot werden.

En ja veel meer ruimte dan de woningen die we bezocht hebben, voor niet heel veel meer geld.

Waar zoeken jullie eigenlijk?


Wij zoeken omgeving Apeldoorn, maar Arnhem, Rhenen zou ook nog een optie kunnen zijn. Wij willen graag richting de bossen. 
De locatie moet niet te landelijk liggen, ook ivm school en vriendjes. 

Isje

Isje

06-12-2021 om 15:19 Topicstarter

VivaLaVida schreef op 06-12-2021 om 15:05:

Het lijkt een beetje op ons verhaal. We hebben vorige week een huis gekocht (whaaaaaaaaa ) maar hebben op zich een fijn huis. We zijn overigens wel echt toe aan een nieuw begin. De kinderen zijn nog jong en hebben niet heel veel vriendjes in de buurt. Bij het nieuwe huis zijn ook niet veel kinderen in de straat maar even verderop wel. En ze worden ook ouder dus kunnen tzt ook iets verder uit de buurt spelen. Ze kunnen ook op dezelfde basisschool blijven. En boven kunnen we een game/chillkamer maken.
We hebben nu een hoekhuis, van alle gemakken voorzien, maar een kleine tuin en idd ook geen eigen parkeerplek.
De verwachting is dat we ons huis snel kwijtraken. We hebben de stap dus genomen en het voelt goed.

Wat een spannende stap! Gefeliciteerd. 

Dank je! Zeker een spannende stap. We hebben het huis gekocht in het zoekgebied van jou. Er is helaas niet veel, maar hij moet er maar nét tussenstaan. 

Isje

Isje

06-12-2021 om 15:24 Topicstarter

Ginevra schreef op 06-12-2021 om 15:00:

[..

Ga je voor financiele zekerheid of durf je een gok te wagen? Slaap je ook nog rustig als je huis onder water mocht komen?

Wat is die droom van veel eigen grond precies, heb je ook nog tijd om daar iets mee te doen naast je werk? Of gaat het meer om de afwezigheid van buren?

Een vrijstaande woning met veel eigen grond kán betekenen dat je afgelegen woont en dat er veel logistiek gedoe bij komt voor kinderen met school, vriendjes en clubs. Is dat ingecalculeerd?

Hoe blij zijn jullie beiden met je baan, hoeveel kans is er dat je over een aantal jaren iets anders wil gaan doen of minder wil gaan werken?

Wat een goede vragen! 

Nieuwe woning zou gekocht worden op basis van het inkomen van mijn partner, mijn inkomen willen wij graag buiten de hypotheek houden. 

Wanneer de locatie er geschikt voor is zouden wij er graag iets bij willen bouwen wat wij kunnen verhuren, of er een apart kantoor voor mijn partner van maken.

De woning moet zeker niet te afgelegen liggen. Dit ivm school en vriendjes. Zeker de jongste zou naar een andere school moeten als wij besluiten om te verhuizen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.