Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Iemand juridische / belastingtechnische kennis?

Kleine aanvulling nog. Uit jouw verhaal maak ik op dat er een forse overwaarde op het huis zit. Bij verkoop hebben jullie dan toch allebei een flinke smak geld. Kan zij daar niet voorlopig iets van huren? 

bieb1963 schreef op 12-09-2026 om 12:48:

[..]

Dat snap ik, maar dan zal zij nog veeeel meer lijden dan ik….. Zij zal toch echt eerst een woning moeten hebben voordat verkocht kan worden. En we weten allemaal dat een huurwoning achteraan aansluiten is. Schadeloos kan zij mij niet stellen, onmogelijk. Kan haar moeilijk op straat zetten.

Maar je kunt wel eisen dat ze samen met jou financieel advies inwint over constructies waarbij het huis geheel op haar naam komt. Heb je wel inzicht wat ze doet om een huurwoning te vinden? 

bieb1963 schreef op 05-09-2026 om 20:25:

[..]

Erfbelasting hebben we allebei allebei al betaald over het huis. Het is nu van ons, dus van erfbelasting is geen sprake meer, al voldaan. Dan gaat het nu over schenkbelasting, maar de constructie die ik in gedachte heb is op naam zetten van mijn zus en dan na verkoop de helft naar mij. Dus een soort uitgestelde verdeling, wat dan geen schenking zou zijn, alleen op naam zetten. En uiteraard door een contract op te stellen. Maar goed, de vraag is dus of dat een mogelijkheid zou zijn. 

Hoe heeft jou zus die erfbelasting betaald dan? ze kan geen huur betalengeef je aan. Het huis is niet verkocht. Over de WOZ waarde van nu betaal je erfbelasting niet het bedrag waar je vader het ooit voor gekocht heeft. Is het nu 350.000 waard dan betaal je ieder bijna 15000 erfbelasting. Vindt het allemaal heel mysterieus wat je schrijft.

Daglichtlamp schreef op 18-09-2026 om 18:20:

[..]

Maar je kunt wel eisen dat ze samen met jou financieel advies inwint over constructies waarbij het huis geheel op haar naam komt. Heb je wel inzicht wat ze doet om een huurwoning te vinden?

Ik schat in dat de zus zulke constructies niet begrijpt.

En ze gaat nergens een huurwoning vinden voor dezelfde prijs als nu, want nu woont ze gratis.

haarklover schreef op 18-09-2026 om 20:08:

[..]

Ik schat in dat de zus zulke constructies niet begrijpt.

En ze gaat nergens een huurwoning vinden voor dezelfde prijs als nu, want nu woont ze gratis.

Daarom is juist advies inwinnen ook nodig, en ook dat is niet gratis. 

Ik denk dat jij jouw zus het meeste helpt met budgetbeheer.
Want blijkbaar kan zij niet met geld omgaan, ze heeft steeds tekort terwijl ze gratis woont!

Als haar geld goed beheerd wordt, kan ze ook een gewone huur betalen.
(en anders kun jij haar geld schenken, maar dan weet je dat het goed wordt gebruikt!).

Voordeel voor haar: zij kan dan naar een goede woning.
Voordeel voor jou: jullie kunnen haar flatje verkopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.