Financiën en recht
bieb1963
01-09-2026 om 13:54
Iemand juridische / belastingtechnische kennis?
Is er iemand die juridische en/of belastingtechnische kennis heeft? En mij zou kunnen adviseren of het zinvol is hiervoor een notaris in te schakelen, of dat onderstaande sowieso geen optie is.
Even zo kort mogelijk: Mijn zus woont in een appartement wat mijn vader zo’n dertig jaar geleden van haar heeft overgekocht, omdat m’n zus in de financiële problemen zat. Toen zijn ook alle andere zaken zoals g/w/l en VVE door mijn vader overgenomen. Mijn zus zou dan maandelijks een huurbedrag aan mijn vader overmaken, om de kosten te dekken. De uiteindelijke bedoeling was, dat mijn zus het op enig moment weer kon terugkopen. Dit is nooit gebeurd, omdat zij financieel nooit echt stabiel is geweest.
Inmiddels is mijn vader overleden en hebben mijn zus en ik dit appartement geërfd. Het appartement is in slechte staat, moet veel aan gebeuren. Sowieso wil mijn zus er vanaf (en ik ook uiteraard…) en wil iets gaan huren. Daarna zouden we het appartement kunnen verkopen en de opbrengst verdelen. Op zich heeft dit allemaal voor mij niet zo’n haast, ware het niet dat ik heel veel belasting moet betalen in box 3 over mijn helft van het huis, omdat ik er niet woon. En dat is best een hap uit onze maandelijkse inkomsten. En sowieso natuurlijk zonde geld. Dus voor mij is het best belangrijk dat dat appartement zo snel mogelijk verkocht wordt. Maar uiteraard moet míjn zus wel eerst iets anders hebben en we weten hoe het in de huurmarkt is….. Er is geen sprake van dat mijn zus mij zou kunnen uitkopen voor de helft van de huidige waarde, ook niet door een hypotheek te nemen. Dat zijn geen opties.
Nu had ik iets bedacht, maar géén idee of dat mogelijk is en of er dan nog addertjes onder het gras zitten. Dus ik hoop dat hier iemand is die daar enig idee over heeft. Mijn idee zou zijn dat wij via een notaris het appartement volledig op naam van m’n zus zouden zetten. En dan het afkoopbedrag uitstellen tot het moment dat mijn zus het appartement verkoopt, middels het opstellen van een contract. Ik zou denken om de waarde aan te houden van het moment van overlijden van mijn vader. Mocht de daadwerkelijke verkoopwaarde hoger zijn, dan is dat voordeel voor mijn zus en heb ik geen probleem mee. Mocht de daadwerkelijke verkoopwaarde lager zijn, hoeft mijn zus mij alleen de helft daarvan te betalen. Niet het verschil tussen de waarde van overlijden van mijn vader en de lagere waarde van nu.
Hoe dan ook, het gaat mij er vooral om of het mogelijk zou zijn om een soort van uitgesteld uit te kopen. Dus eigenlijk op papier al verkopen (aan mijn zus), maar pas betaling te verlangen na verkoop. Is dus juridisch / belastingtechnisch mogelijk denken jullie? Haken en ogen?
Daglichtlamp
01-09-2026 om 14:16
Ik zou denken dat je dan een soort familiehypotheek aan je zus zou moeten geven, dus je zus leent van jouw geld om jouw helft van het huis van jou te kopen. Het is dan wel van belang dat je zus ook rente gaat betalen aan jou (anders vind de belastingdienst weer wat van). Ik zou hier zeker met een notaris, of juist eerst met een financieel adviseur over te spreken.
Poezenmeisje
01-09-2026 om 14:35
Dit lijkt me absoluut iets voor een financieel adviseur of een notaris.
Ik hoop dat je zus wel punten heeft opgebouwd bij de woningbouw?
Poezenmeisje
01-09-2026 om 14:37
Er zijn commerciële partijen die een huis overkopen en de vorige eigenaar erin laten zitten.
Hoe-en-wat zul je daar moeten navragen. Iets met verzilverhypotheken of zoiets.
Ik heb er geen ervaring mee.
Caroline80
01-09-2026 om 15:01
Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 14:16:
Ik zou denken dat je dan een soort familiehypotheek aan je zus zou moeten geven, dus je zus leent van jouw geld om jouw helft van het huis van jou te kopen. Het is dan wel van belang dat je zus ook rente gaat betalen aan jou (anders vind de belastingdienst weer wat van). Ik zou hier zeker met een notaris, of juist eerst met een financieel adviseur over te spreken.
En als je zus de rente van de familie hypotheek niet volledig kan betalen kun je haar elk jaar 2769 belastingvrij schenken.
Daglichtlamp
01-09-2026 om 15:05
Wat ik niet zo goed snap: Naast dat huis, zullen jullie toch nog meer geërfd hebben van jullie vader? Is dat bedrag niet genoeg dat jouw zus jou kan uitkopen? Of om in elk geval jouw voldoende huur te betalen over jouw helft van het huis, zodat jij er niet elke maand bij in schiet?
Als zij nu in feite gratis woont, dan snap ik dat een en ander niet opschiet.
Rosehip
01-09-2026 om 15:40
Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 15:05:
Wat ik niet zo goed snap: Naast dat huis, zullen jullie toch nog meer geërfd hebben van jullie vader? Is dat bedrag niet genoeg dat jouw zus jou kan uitkopen? Of om in elk geval jouw voldoende huur te betalen over jouw helft van het huis, zodat jij er niet elke maand bij in schiet?
Dat weet je toch niet?
Niet iedereen heeft spaargeld ter waarde van een huis/appartement (want zoveel nodig zijn om TO uit te kopen).
TO, hier moet je echt professioneel advies voor inwinnen.
bieb1963
01-09-2026 om 15:46
Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 15:05:
Nee, er is verder geen noemenswaardig erfbedrag waarmee mijn zus mij zou kunnen uitkopen. Sowieso heeft zij een erg laag inkomen en nogal de neiging schulden te maken. Huur ga ik ook niet vragen. Zij heeft nu de kosten voor g/w/l, vve, gem.belasting enz. Ik wil gewoon z.s.m. van dat huis af ivm zonde geld aan belasting betalen.
Mugske
01-09-2026 om 15:57
vve en gemeentebelasting zijn voor de eigenaar. Zus zou jou helft van de huur mieten betalen. Dat zou ook zo zijn als er een niet-familielid zou wonen.
Nu 'schenk' jij haar die huur.
Ook als jij haar geld leent om jou uit te kopen, geldt die lening voor jou als bezit in box 3. Dus veel zal je er niet mee opschieten qua vermogensbelasting.
Er zijn vast mogelijkheden, kijk of er een notaris is, die een gratis eerste adviesgesprek heeft.
Hoe zit het met de erfbelasting? Kan zus die wel betalen of kan dat uit ander deel van de erfenis?
Daglichtlamp
01-09-2026 om 16:09
Rosehip schreef op 01-09-2026 om 15:40:
[..]
Dat weet je toch niet?
Niet iedereen heeft spaargeld ter waarde van een huis/appartement (want zoveel nodig zijn om TO uit te kopen).
TO, hier moet je echt professioneel advies voor inwinnen.
Het ging hier om een vader met blijkbaar voldoende vermogen om voor één van zijn kinderen een huis te kopen. Dus ik vermoedde dat hij zelf ook een huis had. Maar blijkbaar was dat niet het geval.
Ik vind het des te erger dat zijn dochter blijkbaar zo lang op zijn zak heeft geteerd. Ik zou toch adviseren om een wat zakelijkere opstelling tegenover je zus aan te nemen.
Tijgeroog
01-09-2026 om 16:42
Waarom zou een zakelijker opstelling nodig zijn? Als het toen voor vader en nu voor TO ok is, is er toch helemaal geen probleem?
Emel
01-09-2026 om 17:03
TO, dit moet je echt met een notaris bespreken. Adviezen van een forum - hoe giedbedoeld ook - kunnen je zomaar van de regen in de drup helpen.
Er zijn vast constructies mogelijk. Maar de optie die jij noemt (eigenlijk leen jij dan geld aan je zus) verandert volgens mij weinig aan jouw box 3 vermogen. Uitgeleend geld (vordering) moet je namelijk óók in box 3 opgeven, net als het bloot eigendom dat je nu hebt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/wat_zijn_uw_bezittingen
haarklover
01-09-2026 om 17:06
dat ik heel veel belasting moet betalen in box 3 over mijn helft van het huis, omdat ik er niet woon.
Waarom betaalt jouw zus dan geen huur?
Als ze huur betaalt aan de eigenaren van het huis (= aan jou en aan zichzelf) krijgt ze de helft weer terug.
Nu heb jij wel kosten aan haar woning, en krijg je niks daarvoor terug
haarklover
01-09-2026 om 17:13
Mocht de daadwerkelijke verkoopwaarde hoger zijn, dan is dat voordeel
voor mijn zus en heb ik geen probleem mee. Mocht de daadwerkelijke
verkoopwaarde lager zijn, hoeft mijn zus mij alleen de helft daarvan te
betalen.
Dan scheld je dus een deel van haar schuld aan jou vrij.
M.a.w. dan schenk je haar geld.
Daarover moet ze dan belasting betalen.
Je mag natuurlijk zelf weten of je haar geld wilt geven, maar heeft zij dat geld nodig?
En gaat ze het verstandig uitgeven? heeft ze studerende kinderen ofzo?
Daglichtlamp
01-09-2026 om 17:37
Emel schreef op 01-09-2026 om 17:03:
TO, dit moet je echt met een notaris bespreken. Adviezen van een forum - hoe giedbedoeld ook - kunnen je zomaar van de regen in de drup helpen.
Er zijn vast constructies mogelijk. Maar de optie die jij noemt (eigenlijk leen jij dan geld aan je zus) verandert volgens mij weinig aan jouw box 3 vermogen. Uitgeleend geld (vordering) moet je namelijk óók in box 3 opgeven, net als het bloot eigendom dat je nu hebt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/wat_zijn_uw_bezittingen
Over geld op je spaarrekening betaal je ook vermogensredementsheffing, maar dat is een lager percentage dan de vermogensredementsheffing over een tweede woning.
haarklover
01-09-2026 om 19:05
Geen antwoord op jouw vraag, maar een opmerking:
je schrijft in de opening dat jouw zus nooit financieel stabiel is geweest.
Gaat ze wel verstandig om met geld?
Anders kun je beter niet een groot bedrag in 1 keer schenken.
Ze heeft natuurlijk recht op haar erfenis, maar het zou jammer zijn als je haar extra geld geeft en ze er niet verstandig mee omgaat.