Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hypotheek oversluiten, hoeveel daarna af te lossen?

Over 2 jaar loopt onze vaste hypotheekrente periode af. Tegen die tijd willen we uiteraard oversluiten. Alleen vraag ik me af of de (in ons geval) 15 procent die je per jaar mag aflossen dan over het oorspronkelijke hypotheekbedrag geldt, of over het resterende hypotheekbedrag.
Ik kan het nergens terugvinden op internet..

Ik zou denken over het resterende bedrag. Dat is toch wat je nog moet aflossen. 

Zo lang de duur van je hypotheek is, is het van het originele hypotheekbedrag.

Jij bedoelt waarschijnlijk dat je vaste renteperiode afloopt, maar dan loopt de hypotheek niet af.

Maar je sluit de nieuwe renteperiode toch af over het resterende bedrag of werkt het zo niet? 
Ik heb nooit tussentijds afgelost maar het leek mij zo logisch maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben. 

Weleens tussentijds afgelost, dit ging volgens mij altijd max. vanuit het oorspronkelijke bedrag. 

Hier ook van het oorspronkelijke bedrag.

Mamali schreef op 24-08-2021 om 07:50:

Maar je sluit de nieuwe renteperiode toch af over het resterende bedrag of werkt het zo niet?
Ik heb nooit tussentijds afgelost maar het leek mij zo logisch maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Nee, zo werkt het niet. Wij hebben altijd flexibele rente (3 maanden) of zetten het kort vast, en bij het aflossen wordt altijd uit gegaan van de hoofdsom. Anders lukt het nooit om je hypotheek versneld af te lossen, of gaat het wel heel erg langzaam het laatste stukje.

Brownie1

Brownie1

24-08-2021 om 09:09 Topicstarter

top! Dankjewel voor het antwoord.

DivingGirl schreef op 24-08-2021 om 08:14:

[..]

Nee, zo werkt het niet. Wij hebben altijd flexibele rente (3 maanden) of zetten het kort vast, en bij het aflossen wordt altijd uit gegaan van de hoofdsom. Anders lukt het nooit om je hypotheek versneld af te lossen, of gaat het wel heel erg langzaam het laatste stukje.


Mag ik vragen waarom je hem altijd maar vast zet voor 3 maanden? Zitten daar niet telkens weer nieuwe kosten aan verbonden?

Brownie1

Brownie1

24-08-2021 om 09:11 Topicstarter

Fijn om te weten dat het oorspronkelijke bedrag blijft gelden, anders zou het laatste gedeelte inderdaad wel erg lang duren.

Er is een verschil tussen het aangaan van een nieuwe rente afspraak (weet de exacte term niet) en het oversluiten van een hypotheek.
In het eerste geval blijft de hypotheek hetzelfde als altijd, maar maak je alleen nieuwe afspraken over de rente. Dat kost niets extra’s, je krijgt gewoon een nieuw rentevoorstel van je huidige hypotheek verstrekker.
Bij oversluiten ga je een compleet nieuwe hypotheek aan. Dat kan zonder boete op het moment dat je rentevaste periode afloopt, maar je betaald dan wel kosten voor de hypotheekadviseur, taxatie etc. Je gaat dan namelijk een hele nieuwe hypotheek aan. Met nieuwe regels over hoeveel je per jaar boetevrij mag aflossen etc.

De vraag is dus vooral of jullie echt willen oversluiten of alleen een nieuwe rentevast periode met jullie huidige hypotheek verstrekker aangaan.

Mamali schreef op 24-08-2021 om 07:50:

Maar je sluit de nieuwe renteperiode toch af over het resterende bedrag of werkt het zo niet?
Ik heb nooit tussentijds afgelost maar het leek mij zo logisch maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Nee en ja, de nieuwe rente geldt natuurlijk enkel voor het resterende bedrag aan lening. Maar met betrekking tot het tussentijds aflossen, dit gaat gewoon over het oorspronkelijke bedrag.

Een nieuwe renteperiode is dus niet hetzelfde als een nieuwe lening nemen.

Oversluiten kan betrekking hebben op het aangaan van een nieuw rentepercentage, maar de lening verandert verder niet. Maar het kan ook betekenen dat je voor een nieuwe aanbieder/lening bij je huidige aanbieder kiest. Dan is er vaak sprake van een nieuw rentepercentage en een nieuw lager leningsbedrag. Waardoor het bedrag dat je extra mag aflossen lager is.

Maar dat is To niet aan het doen.

Brownie1 schreef op 24-08-2021 om 09:09:

top! Dankjewel voor het antwoord.

[..]


Mag ik vragen waarom je hem altijd maar vast zet voor 3 maanden? Zitten daar niet telkens weer nieuwe kosten aan verbonden?

We kochten ons huis in 2005, en hebben eigenlijk altijd flexibele rente gehad. Dit betekent dat elke 3 maanden je een nieuwe rente krijgt. Je moet dan gaan inschatten wat je denkt wat de rente gaat doen de komende jaren. 

De rente in 2005 was redelijk hoog en is toen alleen maar gaan zakken. Niet voor niets willen mensen nu gaan rentemiddelen. Omdat wij flexibele rente hadden zijn wij uiteindelijk goedkoper uit geweest. Een bijkomend voordeel is ook dat je elke 3 maanden ongelimiteerd mag aflossen.

Er zijn verder geen kosten verbonden. Net zo min dat er kosten verbonden zijn aan aflossen. Dit is wel een beetje afhankelijk van je hypotheek voorwaarden.

Op dit moment hebben we de rente wel voor 5 jaar vastgezet. Flexibele rente is 2% boven de Eurobor, de Eurobor is op dit moment 0,0%. Dus de flexibele rente is 2%. Wanneer we de rente voor 5 jaar vast zetten is de rente 1,4%. Je mag dan maar wel 10% maximaal aflossen per jaar. 

Bij het aflopen van mijn rentevaste periode kreeg ik gewoon een brief met het nieuwe rentepercentage (van 5.1 naar 1.4). Ik mocht er ook voor kiezen om het om te zetten naar annuïteit of lineair, en zo hetzelfde netto bedrag houden, maar dan met aflossing. Dat heb ik niet gedaan, want ik vond het wel fijn om minder te betalen.

DivingGirl, de rente staat momenteel idd super laag. Mijn rente staat voor 10 jaar vast en ik geloof ik maar 0,85%. Dus dat is echt heel weinig.

Brownie1

Brownie1

24-08-2021 om 12:27 Topicstarter

Bedankt allemaal. Even voor de duidelijkheid, we blijven inderdaad gewoon bij deze hypotheek verstrekker. Zijn we verder hartstikke tevreden over. We kunnen nu ook al oversluiten maar dan betalen we ruim 5000 euro. Dus we wachten wel de brief af tegen de tijd dat het zover is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.