Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

20-11-2021 om 12:00

Huurverhoging bij nieuw huurcontract?

De moeder van mijn kind huurt een particulier appartement, zij woont daar nu inmiddels 6 jaar, ze kreeg steeds een huurcontract voor 2 jaar en nu is het weer tijd voor de verlenging van het contract maar nu heeft hij dus de huurprijs flink verhoogd. Kan hij dit zomaar doen?


https://www.juridischloket.nl/

Dat zou ik hier navragen

Ik lees dit:

  • Verlenging van het huurcontract voor bepaalde tijd is mogelijk. Maar dan verandert het huurcontract in een contract voor onbepaalde tijd (vast contract). De huurder heeft dan volledige huurbescherming. Dit geldt ook als het eerdere huurcontract voor bepaalde tijd korter was dan het maximum aantal jaren. Dit is 2 jaar voor een zelfstandige woning en 5 jaar voor een onzelfstandige woning.

www.rijksoverheid.nl

Het tweede contract is dus voor onbepaalde tijd geworden. Dan mag er volgens mij alleen geïndexeerd worden.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

20-11-2021 om 13:00

Zij huurt dit appartement via een tussenhuur constructie.

Dat het onderhuur is, is niet het probleem van je ex. Ik neem aan dat het gaat om een woning met een aanvangshuur die hoger is dan de grens voor vrije sector huur?
Ook vrije sector huur mag momenteel niet onbeperkt verhoogd worden. Je vind hier de regels voor huurverhoging: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-huurverhoging

BlueFawn schreef op 20-11-2021 om 13:00:

Zij huurt dit appartement via een tussenhuur constructie.

Oei, dat is niet slim als je een kind hebt.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-11-2021 om 14:27

Ja dat mag

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

21-11-2021 om 00:41

wordt er verlengd of steeds een nieuw contract aangegaan?

al 6 jaar tussenhuur met steeds (nieuwe?) contracten van 2 jaar is geen tussenhuur maar onwettelijke manier om tijdelijke contracten te regelen ipv reguliere huur

bij verlenging kan indexering, geen geheel nieuwe prijs

neem contact op met juridisch loket. Dit mag niet en ze heeft gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Is bij mij ook gebeurd en ik heb gelijk gekregen, zeer tot ongenoegen van de verhuurder overigens.

Ze moet wel uitkijken. “de huurprijsbescherming (het puntenstelsel) en de maximale huurverhoging [is] van toepassing.”

Maar door de tussenhuurconstructie kan de verhuurder wellicht wel simpelweg besluiten het contract te beëindigen als ze niet meegaat in de huurverhoging. 

De eigenaar zou er dan in principe weer zelf moeten willen wonen volgens mij. Maar hoe streng ze dat controleren als je er een zaak van zou maken, weet ik niet. 
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren/tussenhuur
Ik zou echt eerst juridisch advies vragen voordat ik mijn mond opendeed tegen die verhuurder. Voor ze het weet staat ze op straat! 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

21-11-2021 om 07:14

ShaunTheSheep schreef op 21-11-2021 om 00:41:

wordt er verlengd of steeds een nieuw contract aangegaan?

al 6 jaar tussenhuur met steeds (nieuwe?) contracten van 2 jaar is geen tussenhuur maar onwettelijke manier om tijdelijke contracten te regelen ipv reguliere huur

bij verlenging kan indexering, geen geheel nieuwe prijs

Zij krijgt steeds een nieuw contract voor 2 jaar, de eigenaar van dat appartement woont momenteel in Canada voor werk, dus ze zal er op een gegeven moment toch uit moeten als hij er zelf weer in wil. De huurprijs heeft hij nu gelijkgetrokken met andere verhuurde appartementen in diezelfde straat en ik kan nergens vinden dat het niet mag dus dat betekent dat ze andere woonruimte moet zoeken.


ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

21-11-2021 om 08:24

wat de verhuurder doet, mag niet. Laat je ex contact opnemen met een juridisch adviseur hierover. Waarschijnlijk houdt verhuurder zich ook niet aan de juiste (aanzeg)termijnen en kan er gewoon verlengd gaan worden.

BlueFawn schreef op 21-11-2021 om 07:14:

[..]

Zij krijgt steeds een nieuw contract voor 2 jaar, de eigenaar van dat appartement woont momenteel in Canada voor werk, dus ze zal er op een gegeven moment toch uit moeten als hij er zelf weer in wil. De huurprijs heeft hij nu gelijkgetrokken met andere verhuurde appartementen in diezelfde straat en ik kan nergens vinden dat het niet mag dus dat betekent dat ze andere woonruimte moet zoeken.


Lees je onze posts wel? Inmiddels gaat het allang om onbeperkte tijd, aangezien telkens weer een tijdelijke contract niet mag. Daarvoor geldt momenteel een maximale huurverhoging, ook als het gaat om particuliere huur.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

21-11-2021 om 09:28

Daglichtlamp schreef op 21-11-2021 om 09:13:

[..]

Lees je onze posts wel? Inmiddels gaat het allang om onbeperkte tijd, aangezien telkens weer een tijdelijke contract niet mag. Daarvoor geldt momenteel een maximale huurverhoging, ook als het gaat om particuliere huur.

Lees jij wel? Het is geen onderhuur maar tussenhuur. Het is een contract Model C, niet B.

Waar je wel gelijk hebt: telkens een nieuw contract mag niet en ze moeten zich wel houden aan de maximale indexering/verhoging van de prijs.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-11-2021 om 09:54

https://www.hielkemaco.nl/nieuws/huurovereenkomst-model-c-tussenhuur-tijdelijke-huurovereenkomst-met-diplomatenclausule/

Wat ik hier uit begrijp: een C contract mag steeds opnieuw verlengd worden. Dat is dus geen nieuw contract. En bij verlenging blijven alle voorwaarden gelijk lijkt me. Dus alleen wettelijke verhoging van de huurprijs.

En: de verhuurder mag bij dit type contract altijd tussentijds opzeggen, maar heeft wel een forse aanzeggingstermijn. In dit geval 6 maanden. Het contract verloopt dus niet van rechtswege, ook al staat er een einddatum in.

Verder sluit ik me aan bij de eerder gegeven adviezen: vraag advies aan een professional.


ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

21-11-2021 om 10:39

Coreopsis schreef op 21-11-2021 om 09:54:


Wat ik hier uit begrijp: een C contract mag steeds opnieuw verlengd worden. Dat is dus geen nieuw contract. En bij verlenging blijven alle voorwaarden gelijk lijkt me. Dus alleen wettelijke verhoging van de huurprijs.

dit dus

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.