Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hulp belastingaangifte 2022

2021 komt ten einde en ik ben al bezig met stukken verzamelen waarmee ik belastingaftrek zou kunnen krijgen. Nu weet ik dat er instanties, stichtingen en dergelijke zouden zijn die, gratis of tegen kleine betaling, je belastingaangifte regelen. 
Wie kent hier concreet de namen van en zou die willen delen in dit topic?


Als je een laag inkomen hebt, kun je bij de belastingdienst zelf hulp bij aangifte krijgen. Van wat ik heb gezien en gehoord, gaat het dan vaker goed dan bij de vakbond of een buurtwerk.

Vakbonden doen dit gratis als je lid bent. Je zou ook Humanitas kunnen proberen, weet niet wat hun regels zijn. En de belastingdienst zelf als je aan de voorwaarden voldoet. 

Je bent er wel erg vroeg bij want je kan pas vanaf 1 maart aangifte doen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-11-2021 om 10:30

Laat het door een boekhouder doen, dat is hun werk. 

Wednesday schreef op 30-11-2021 om 10:30:

Laat het door een boekhouder doen, dat is hun werk.

ik krijg de indruk uit de beginposting dat het aan geld ontbreekt daarvoor, ik weet dat het een investering kan zijn die iets oplevert, maar of voor TS de baten hoger zullen zijn dan de kosten ...

gr Angela

Op verschillende plekken in Nederland heb je de formulierenbrigade, misschien is dat iets?

Is het echt te ingewikkeld? Zeker als je geen eigen huis hebt valt belastingaangifte doen erg mee is mijn ervaring. Een kwestie van door het jaar heen goed bijhouden wat je giften en zorgkosten zijn.

Wednesday schreef op 30-11-2021 om 10:30:

Laat het door een boekhouder doen, dat is hun werk.

De meeste boekhouders zijn juist fiscaal erg matig onderlegd.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-11-2021 om 12:01

MMcGonagall schreef op 30-11-2021 om 11:12:

[..]

De meeste boekhouders zijn juist fiscaal erg matig onderlegd.


Serieus? Ik heb daar geen verstand van (daarom besteed ik het ook uit ) maar die van ons levert echt veel meer op dan hij kost. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-11-2021 om 12:03

Angela1967 schreef op 30-11-2021 om 10:47:

[..]

ik krijg de indruk uit de beginposting dat het aan geld ontbreekt daarvoor, ik weet dat het een investering kan zijn die iets oplevert, maar of voor TS de baten hoger zullen zijn dan de kosten ...

gr Angela


O, dat haalde ik er niet uit. Als dat zo is, zou ik zeggen: ga naar de vakbond of anders naar de gemeente, die kunnen vast doorverwijzen naar mensen die dit vrijwillig of tegen kostprijs doen. 

Wednesday schreef op 30-11-2021 om 12:01:

[..]


Serieus? Ik heb daar geen verstand van (daarom besteed ik het ook uit ) maar die van ons levert echt veel meer op dan hij kost.

Maar weet je dan ook het verschil met wanneer je je aangifte zelf invult? Bij mij levert zelf invullen ook meer op dan een boekhouder zou kosten, maar ik ben wel nieuwsgierig of die boekhouder nou zo veel meer zou vinden. 

En on topic: de belastingdienst zelf kan je helpen, maar ook bij bibliotheken en vakbonden kun je hulp krijgen. In dit artikel staat een hele lijst met mogelijkheden: https://www.alleszelf.nl/administratie/hulp-bij-belastingaangifte

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-11-2021 om 12:14

Tijgeroog schreef op 30-11-2021 om 12:07:

[..]

Maar weet je dan ook het verschil met wanneer je je aangifte zelf invult? Bij mij levert zelf invullen ook meer op dan een boekhouder zou kosten, maar ik ben wel nieuwsgierig of die boekhouder nou zo veel meer zou vinden.


Onze aangifte is te gecompliceerd voor mij of mijn man. We deden het ooit zelf maar toen we daar jaren geleden mee vastliepen, hebben we de aangifte uitbesteed en kregen ineens veel geld terug. Daarna nog een keer van boekhouder gewisseld vanwege praktische redenen en die wist er nog meer uit te halen.  

Wednesday schreef op 30-11-2021 om 10:30:

Laat het door een boekhouder doen, dat is hun werk.

nou daar ben ik het niet mee eens, het is hun werk maar mijn ervaring met de aangifteservice van de FNV is dat ik daar soms tot 200 euro meer terug krijg. 

Ysenda schreef op 30-11-2021 om 12:33:

[..]

nou daar ben ik het niet mee eens, het is hun werk maar mijn ervaring met de aangifteservice van de FNV is dat ik daar soms tot 200 euro meer terug krijg.

Ik snap niet hoe je dit te weten komt. Ieder jaar is weer anders en je gebruikt ze nooit allebei voor hetzelfde jaar, dus hoe kan je dan vergelijken?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-11-2021 om 12:53

Moxxie schreef op 30-11-2021 om 12:40:

[..]

Ik snap niet hoe je dit te weten komt. Ieder jaar is weer anders en je gebruikt ze nooit allebei voor hetzelfde jaar, dus hoe kan je dan vergelijken?


Als het elk jaar hetzelfde is, zou ik ook geen hulp nodig hebben. Dan kijk je één keer mee en doe je het daarna zelf. Maar er zijn verbazend veel fiscale aftrekposten die ook steeds veranderen. Daarnaast fluctueren onze inkomsten ook nogal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.