Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hoeveel heb je op je spaarrekening ?


Herfstappeltaart schreef op 21-10-2021 om 21:21:

[..]

Toen wij pas getrouwd waren hebben we niet aan kopen gedacht. Ouders huurden van beide kanten en het kwam (stom genoeg) gewoon niet in ons op. We deden maar een end eigenlijk .

Later hebben we nog wel eens overwogen om te kopen maar toen zaten we in een periode van ons leven dat het eigenlijk niet meer te betalen was. Studerende kinderen die erg duur waren enzo. Als we toen toen koop over zouden zijn gegaan waren we in woonlasten minstens een paar honderd euro omhoog gegaan en dat hadden we simpelweg niet over.

Vandaar dat we nog steeds huren. Gelukkig in een prima huis in een leuke buurt waar ik tot hoge leeftijd zou willen blijven

Dat laatste is wel echt heel fijn! Ik zou wel graag weg willen, maar kan geen kant op.


Rondstruiner schreef op 22-10-2021 om 10:12:

[..]

Dat laatste is wel echt heel fijn! Ik zou wel graag weg willen, maar kan geen kant op.


Dat is echt heel vervelend ja. Voor ons was de keuze om te blijven huren hierdoor niet heel moeilijk maar in jouw geval kan ik me voorstellen dat je de stap om te kopen veel sneller zou zetten. Maar de situatie op de woningmarkt is op het moment echt hopeloos inderdaad. Rot voor je 

Ik denk als ik deze redenatie aan een man zou voorleggen hij zou zeggen “uiteraard is een koophuis mijn appeltje voor de dorst”.

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 09:32:

@Ysenda: maar niemand heeft het toch over een beleggingsobject? Dat geldt alleen voor prinsen met brillen. Nee, gewoon als "spaarpot", inderdaad om later lage woonlasten te hebben.

Het is inderdaad fijn om een bijna afbetaald huis te hebben,  maar toen wij het kochten waren we daar niet mee bezig. We hadden gewoon een plek nodig om te wonen in een ander deel van het land en kopen was makkelijker dan huren.

Tuinfluiter schreef op 22-10-2021 om 12:56:

[..]

Het is inderdaad fijn om een bijna afbetaald huis te hebben, maar toen wij het kochten waren we daar niet mee bezig. We hadden gewoon een plek nodig om te wonen in een ander deel van het land en kopen was makkelijker dan huren.

Ik snap dat dit voor mensen ook een reden is. Maar bij het afsluiten van een hypotheek moet je hier toch over nadenken? Vroeger kon je kiezen voor een uitsluitend aflossingsvrije hypotheek. Zou iedereen dat dan gedaan hebben? Dan bouw je inderdaad niets op, of is de vergelijking met huren van toepassing.

Ik heb om me heen echt altijd andere redenaties gehoord.

Rondstruiner schreef op 22-10-2021 om 10:12:

[..]

Dat laatste is wel echt heel fijn! Ik zou wel graag weg willen, maar kan geen kant op.


Ja de huidige woningmarkt is verschrikkelijk voor kopers en huurders. Ik heb echt te doen met jonge generatie die vaak geen kant op kan.

Tuinfluiter schreef op 22-10-2021 om 13:00:

[..]

Ja de huidige woningmarkt is verschrikkelijk voor kopers en huurders. Ik heb echt te doen met jonge generatie die vaak geen kant op kan.

En niet alleen de echte jonge generatie. Mijn dochter is veertig, heeft door omstandigheden met een flinke restschuld moeten verkopen. Ze moest verhuizen voor werk, huurt nu heel duur particulier en kan werkelijk geen kant op. En de huur maar stijgen.

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 12:59:

[..]

Ik snap dat dit voor mensen ook een reden is. Maar bij het afsluiten van een hypotheek moet je hier toch over nadenken? Vroeger kon je kiezen voor een uitsluitend aflossingsvrije hypotheek. Zou iedereen dat dan gedaan hebben? Dan bouw je inderdaad niets op, of is de vergelijking met huren van toepassing.

Ik heb om me heen echt altijd andere redenaties gehoord.

Toen wij kochten had ik nog nooit van een aflossingsvrije hypotheek gehoord. Iedereen in mijn omgeving had een spaarhypotheek en dan los je aan het eind van de rit alles af.

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 13:02:

[..]

En niet alleen de echte jonge generatie. Mijn dochter is veertig, heeft door omstandigheden met een flinke restschuld moeten verkopen. Ze moest verhuizen voor werk, huurt nu heel duur particulier en kan werkelijk geen kant op. En de huur maar stijgen.

De huizenmarkt is voor veel mensen een probleem en ik hoop dat de komende jaren daar een oplossing voor komt. Een passende woning zou weer normaal voor iedereen moeten zijn.

Tuinfluiter schreef op 22-10-2021 om 13:04:

[..]

Toen wij kochten had ik nog nooit van een aflossingsvrije hypotheek gehoord. Iedereen in mijn omgeving had een spaarhypotheek en dan los je aan het eind van de rit alles af.

En dat heeft een reden, die spaarhypotheek. Je huis is dan in feite een spaarpot geworden.

Ik zie dan ook geen verschil tussen een huurder met een ton spaargeld, of een koper met een ton overwaarde danwel inmiddels afgelost. In beide gevallen heb je dus een ton gespaard (al is de vraag of je het bij een huis niet beter “belegd” kunt noemen).

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 13:02:

[..]

En niet alleen de echte jonge generatie. Mijn dochter is veertig, heeft door omstandigheden met een flinke restschuld moeten verkopen. Ze moest verhuizen voor werk, huurt nu heel duur particulier en kan werkelijk geen kant op. En de huur maar stijgen.

Idem hier. Geen restschuld, maar na verkoop flat gaan huren en niet meer kunnen kopen wegens tijdelijke contracten en daarna waren de huizenprijzen te hoog. Onze huur is acceptabel, maar liever had ik gekocht. Echter dat lukt nu even niet meer. Tegen de stijging huizenprijzen valt niet tegenop te sparen, waardoor we over een jaar net zo weinig kunnen kopen als nu (of zelfs nog minder).

Tuinfluiter schreef op 22-10-2021 om 13:09:

[..]

De huizenmarkt is voor veel mensen een probleem en ik hoop dat de komende jaren daar een oplossing voor komt. Een passende woning zou weer normaal voor iedereen moeten zijn.

Helemaal eens.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

22-10-2021 om 13:28

Ik wil genoeg op de spaarrekening hebben staan om zes maanden levensonderhoud voor mij en mijn gezin te kunnen financieren. Dat heb ik nu niet meer, omdat wij financieel getroffen zijn door corona en onze auto kortgeleden ook nog vervangen moest worden. Maar goed, daar heb je dus een buffer voor. Nu weer aan het aanvullen. Naast de gezinsbuffer spaar ik ook voor de studie van mijn kinderen, die maar een jaar in leeftijd schelen en dus waarschijnlijk jarenlang tegelijkertijd studeren. 

Glamourlama schreef op 22-10-2021 om 08:29:

[..]

Na 30 jaar is het wel afgelost. Als dit niet de reden is, waarom kopen mensen dan ipv te huren?

Sowieso hangt het er vanaf wat voor hypotheek je hebt. Als je (deels) aflossingsvrij hebt (bijv. omdat anders de maandlasten niet op te hoesten zijn), is er geen sprake van dat het afgelost is na 30 jaar. 

Glamourlama schreef op 22-10-2021 om 13:11:

[..]

En dat heeft een reden, die spaarhypotheek. Je huis is dan in feite een spaarpot geworden.

Ik zie dan ook geen verschil tussen een huurder met een ton spaargeld, of een koper met een ton overwaarde danwel inmiddels afgelost. In beide gevallen heb je dus een ton gespaard (al is de vraag of je het bij een huis niet beter “belegd” kunt noemen).

De ton van de huurder is vrij te besteden terwijl hij kan blijven wonen waar die zit. Mijn overwaarde zit in stenen en komt alleen vrij als we verkopen en een goedkoper huis kopen. Plus je weet nooit wat de markt over een paar jaar doet. Je hebt pas geld als het op je bankrekening staat virtueel geld bestaat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.