Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hoeveel heb je op je spaarrekening ?

Mijn spaarrekening is helaas niet rijkelijk gevuld. Dit kan best wat meer als ik goed budgeteer en heel zuinig leef, maar ik wil ook wat genieten. Dus de ene maand gaat er wat meer naar de spaarrekening dan de andere en nu heb ik voor het eerst wat terug moeten boeken. 

Er staat nu zo'n 1600 euro op. Voor een goede buffer heb ik nog een keer dat bedrag nodig. Dat is best haalbaar binnen een jaar. Er gaat elke maand zeker 5% naar de spaarrekening, soms 10%. En als het lukt meer. 

Wat het lastig maakt is de spaarrekeningen die ik soms voorbij zie komen.. Met mijn salaris kan ik helaas niet veel sparen. Ik woon alleen, heb een vrij hoge huur, maar woon best fijn (ook al is het heel klein)> Toch ben ik benieuwd naar wat andere nou op de spaarrekening hebben staan. 

Ik woon trouwens alleen, verdien 2200 euro bruto (voor 40 uur). Vroeger nooit echt goed geleerd om te sparen. Die 'volwassenheid' begint nu pas te komen.


en wat ga je dan met die info doen? Als je meer wil sparen, zal je andere keuzes moeten maken. Wil je dat niet, dan heb je niet veel spaargeld.
Wij hebben 30000 op de spaar staan. Zou veel meer kunnen zijn, maar studerende kinderen en we houden van riant leven…. 

Genoeg. 
Precies genoeg om een kapotte koelkast of wasmachine te kunnen vervangen. Of het eigen risico van de zorgverzekering te kunnen aftikken. En precies genoeg voor een vakantie die in het verschiet ligt. 

Ik spaar elke maand zo'n 20% van mijn inkomen en daarmee red ik prima.

Ik heb spaargeld zat, maar daar heb jij niets aan. 

Bewuster consumeren of consuminderen kan je heel veel geld besparen.  Vraag je bij iedere winkel of webshop die je binnen wil gaan, ieder voorwerp dat je online in je mandje legt, iedere aankoop die je wil gaan doen af of je het echt nodig hebt, of dat je er echt heel blij van wordt. 

Met genieten heeft de aankoop van een truitje/kaars/frutsel/vul-maar-in meestal niet zoveel te maken.

Bij het Nibud kun je de minimale buffer in jouw situatie berekenen.
https://www.nibud.nl/consumenten/een-financiele-buffer/

als jij uit 92 komt: ik had op jouw leeftijd ook niet meer dan dat. Ook niet toen ik op mijn 35e een koopappartement kocht en ik had wél leren sparen. Nu pas heb ik meer, maar dat gaat er binnenkort allemaal uit omdat we het huis moeten opknappen én er al verzekeringsuitkering opstaat, maar dat is nog niet uitgegeven. 

Dus ik kan het bedrag hier neergooien, over een jaar is het bedrag weer 0. 

vrouw92

vrouw92

20-10-2021 om 08:58 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 20-10-2021 om 08:53:

Ik heb spaargeld zat, maar daar heb jij niets aan.

Bewuster consumeren of consuminderen kan je heel veel geld besparen. Vraag je bij iedere winkel of webshop die je binnen wil gaan, ieder voorwerp dat je online in je mandje legt, iedere aankoop die je wil gaan doen af of je het echt nodig hebt, of dat je er echt heel blij van wordt.

Met genieten heeft de aankoop van een truitje/kaars/frutsel/vul-maar-in meestal niet zoveel te maken.

Bij het Nibud kun je de minimale buffer in jouw situatie berekenen.
https://www.nibud.nl/consumenten/een-financiele-buffer/

Die minimale buffer weet ik inderdaad! Tnx voor de tip! En wat je zegt klopt, die vraag probeer ik mezelf ook steeds te stellen. Vaak lukt dat heel goed, maar soms heb je dingen echt nodig. De afgelopen maanden waren iets duurder, dus nu weer even pas op de plaats! 

vrouw92 schreef op 20-10-2021 om 08:58:

[..]

Die minimale buffer weet ik inderdaad! Tnx voor de tip! En wat je zegt klopt, die vraag probeer ik mezelf ook steeds te stellen. Vaak lukt dat heel goed, maar soms heb je dingen echt nodig. De afgelopen maanden waren iets duurder, dus nu weer even pas op de plaats!

En heb je nu je minimale buffer, of zit je daar nog onder?

Soms heb je dure maanden gewoon ja, en een beetje pech.

vrouw92

vrouw92

20-10-2021 om 09:01 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 20-10-2021 om 09:00:

[..]

En heb je nu je minimale buffer, of zit je daar nog onder?

Als je mijn bericht goed hebt gelezen, las je dat ik nog een keer het bedrag moet sparen wat nu op mijn rekening staat :') Dus ik ben er nog niet.. 

sparen of reserveren?
6 bruto maandsalarissen om eventueel ontslag op te kunnen vangen, de buffer
Dan een bedrag om jaarlijkse kosten zoals zorgverzekering (want dan krijg je korting als je in 1* betaald) gemeentebelastingen, contributies te betalen, dat noem ik reserveringen.
Verder een spaarrekening voor vakantie, andere auto, kleding en andere grote uitgaven, hier gaat 10% van mijn inkomen naar toe, de dag nadat mijn salaris is gestort. Pay yourself first. En ook wat er aan het eind van de maand over zou moeten blijven na het maken van het maandbudget gaat hier dan al naar toe.
En dan is er nog het verbouwbudget, hier gaat €200 per maand naar toe voor de grote klussen: dakvervangen, vloerisolatie, reinigen, impregneren, voegen van de buitenmuren. Dat vind ik ook geen sparen maar reserveren.
En er is nog een spaarrekening voor zoon waar de kinderbijslag en zijn schenkingen van de grootouders naar toe gaan.

Ook zoon heeft naast zijn betaalrekening nu al 2 spaarrekeningen. 1 voor wat overblijft of wat hij even wil parkeren en de ander voor reserveringen: rijles, contributies

Belangrijk om structureel te kunnen sparen is overzicht en inzicht en niet sparen wat overblijft maar dat als een vaste last aan het begin van je financiële maand te zien. Mijn financiële maand loopt van salaris tot salaris. De dag voor ik mijn salaris krijg (dat wisselt want is 5 werkdagen voor het einde van de maand) pak ik mijn budgetboek (aka een ringband met ruitjespapier) en maak een planning voor die maand: de inkomsten natuurlijk, salaris, toeslagen, voorlopige teruggave belasting, alimentatie, eventuele ontspaar/ontreserveringen, alles wat er binnen zou kunnen komen. 

Dan de uitgaven, een hele rij zijn vaste dingen: huur/hypotheek, verzekeringen, huishoudelijke uitgaven (voeding, schoonmaken, drogisterij) sparen/reserveren. Dan is er nog het variabele stuk: die jaarbetaling die van de reserveringen moet komen, verjaardagen, kleding, Sinterklaas of kerst. En wat er dan overblijft maak ik ook alvast over naar de spaarrekening.

Dan bekijk ik gelijk hoe ik het de bijna afgelopen maand heb gedaan. Staat er nog het minimale wat ik aanhoud op de betaalrekening? Daar staat nooit 0 maar iets van €250 zodat die onverwachte uitgave altijd kan. Staat er meer dan gaat dat naar de spaarrekening, staat er minder vul ik aan.
In het begin kost dat veel tijd maar nu nog maar een uurtje per maand of zo. En aan het eind van het jaar een jaarplanning voor het volgende jaar.

Basis is een maandbudget wat ik elk jaar in november of bij grote financiële wijzigingen (denk aan ander huis kopen/huren, andere baan) aanpas. 

Ik ben dit systeem na mijn afstuderen gaan doen toen we op bijstandsniveau kwamen en er ook nog een studieschuld van 2 personen was die afgelost moest gaan worden. Ook toen probeerden we minstens 10% van wat er binnen kwam te sparen/reserveren. Lukte natuurlijk niet altijd maar gaf wel rust. Van elke salarisverhoging ging/gaat 50% bij het automatische sparen en de andere helft bij het te besteden maandbedrag.

Wij hebben genoeg spaargeld en hebben dat opgebouwd door een realistisch spaarbedrag per maand als vaste last te zien.
Verder vind ik de tips van rondstruiner ook hele goede.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-10-2021 om 09:10

Sparen sparen en nog een sparen. Wij zetten standaard 500 opzij maandelijks en dan nog wat overblijft aan het einde van de maand. De tip hier in het topic je spaargeld maandelijks als vaste last doen wij ook. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-10-2021 om 09:12

Drie jaar geleden meer dan een ton, enkele lastige en dure jaren gehad en nu niets buiten enkele duizenden op de rekeningen voor kind en petekinderen (maar daar komen we niet aan tenzij het echt nodig zou zijn) en een veelvoud daarvan in fondsen voor ons pensioen.

Dit weekend proefdraaien op nieuw werk, dus als het meezit komt er binnenkort weer 500 euro maandelijks op de spaar, naast de vaste spaaropdrachten. 

Edit: Het zegt dus weinig wat er op een bepaald moment op de spaarrekening staat, maar wel goed dat je ermee bezig bent.

Vergelijken met een ander kan demotiverend werken. Ik denk dat je goed bezig bent. Je weet wat er op je spaarrekening staat, je hebt een doelbedrag om daar te komen. Dat is een hele goede start om je spaarrekening te vullen.

Als je dan toch wilt vergelijken dan zou je dat moeten doen met mensen met een vergelijkbaar inkomen. Het zou niet fair zijn jezelf dezelfde doelen te geven als een samenwonend stel (scheelt bijna de helft in vaste lasten) en vaak ook een dubbel inkomen. Bovendien zijn er mensen die drie keer zoveel verdienen dan jij en dan is elke maand 10% opzij zetten ook een hoger bedrag en loopt de spaarrekening dus sneller op.

Bovendien, geld op de spaarrekening zou geen doel op zich moeten zijn. Bedenk wat je belangrijk vind. Bijvoorbeeld dat je je geen zorgen hoeft te maken als je een nieuwe wasmachine nodig hebt, dat je wilt sparen voor een mooie reis, een huis etc.

Ik vind dat je het goed doet, je kan in ieder geval geld opzij leggen!

Wij hadden een spaarrekening van 30k voordat corona begon. Door tegenvallende inkomsten (maar wel de reguliere bedrijfskosten) en ziekte van mijn man is dit teruggevallen naar 5k. Man heeft vanaf november weer een opdracht dus ik hoop dat we vanaf dan weer opzij kunnen leggen

Misschien is dit info verzamelen voor een 'studie' maar ik begrijp totaal niet wat je met dergelijk topic wil bereiken.

Stel dat je schrijft: ik heb nog 1600 euro op mijn spaarrekening en moet daar dat en dat nog van kopen (grote aankopen). Hoe zouden jullie dat regelen. Dat zou ik volkomen begrijpen.

Maar aan het forum vragen hoeveel ze hebben.
Aantal mensen antwoordt daar niet eerlijk op. Sommigen zullen bluffen, anderen (zoals ik) zouden, als ze het moesten zeggen, minder zeggen dan er effectief opstaat.
En dan zijn er die eerlijk zijn.
Maar ik zou me afvragen: welk antwoord is nu een echt eerlijk antwoord.
Dus, mijn ernstige vraag, wat wil je hiermee bereiken?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-10-2021 om 09:53

letterkoekje schreef op 20-10-2021 om 09:39:

...
Dus, mijn ernstige vraag, wat wil je hiermee bereiken?

Denk dat het wel duidelijk is dat ze hier bekrachtiging zoekt en dan kan het toch geen kwaad haar dit te gunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.