Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

hoeveel geld in envellop

Binnenkort wordt een vriendin van ons 50 en geeft een feestje. Ze wil een bijdrage voor een gezinsvakantie; nu dacht ik aan een envellop met 50 euro, maar man denkt meer aan 25 euro. 
Feestje is vanaf 20 uur, dus zonder diner. Wat zouden jullie geven?


Als single zou ik 20 euro wel genoeg vinden. Ze had beter geen duur feest gegeven zodat ze haar geld kon gebruiken voor haar vakantie. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

12-05-2022 om 20:26

Ik zou als stel 50 euro geven.

als je het prima kan missen dan 50

als dat niet zo is dan minder

grasspriet1980

grasspriet1980

12-05-2022 om 20:30 Topicstarter

We kunnen het prima missen maar ik wil ook niet meer geven dan 'de standaard' want dat wekt wellicht ook weer verplichtingen als wij een keer een feestje geven....ik wil ze dan niet het gevoel geven dat zij ook 50 euro moeten geven.

Ik zou 50€ geven als het echt een goede vriendin was en ik verder niet veel andere vriendinnen zou hebben. 

Persoonlijk, maar dat is off-topic, zou ik nooit zeggen dat de bijdragen dienen om bij te leggen bij het vakantiebudget. En dan zelfs nog GEZINSvakantie! Ik zou mij dan al verplicht vinden om 'zeker genoeg' te geven want 25 euro als bijdrage voor een reis. Zeg nou zelf, dat klinkt toch niet. 

Veel plezier op het feestje.

grasspriet1980

grasspriet1980

12-05-2022 om 21:03 Topicstarter

haha, inderdaad, daar heb je een punt. Maar het kan ook een stedentripje Parijs zijn waar 1500 euro voor nodig is; heb geen idee. Als er 60 man komen die 25 p.p. geven zit een stedentrip er toch zeker in

Vijftig euro vind ik best een bedrag, ook al kan ik het missen. Ik zou denken aan 35.00. 

grasspriet1980

grasspriet1980

12-05-2022 om 21:20 Topicstarter

35 euro; dat klinkt inderdaad wel goed. Denk dat we dat doen! Bedankt

Beetje afhankelijk van hoe goede vrienden het zijn, wij doen meestal 20 euro pp, dus 40 euro als we samen gaan.

Ik geef familie altijd € 20, eigen kinderen en ouders meer, en overige mensen een cadeau rond de 12-15 euro.
50 euro vind ik echt veel geld.

Zou van mijn humeur afhangen - en van wat er in mijn portefeuille zit - of het 40 of 50 euro wordt. Zeker als ik met 2 personen ga feesten ga ik zelf echt niet onder de 20 euro per persoon.

Wij geven standaard 25 pp voor een avondfeest en 50pp voor een hele dag feest. Andere dingen (high tea, receptie, dat soort geintjes) bekijken we per keer. We zitten ook wel in een regio waar dat heel normaal is, ik krijg van alle buren, vrienden en familie ook zo'n bedrag.

Met normaal bedoel ik vooral ook: er wordt dus bijna nooit wat anders gegeven, iedereen geeft altijd geld, en dat zijn bijna altijd ongeveer dezelfde bedragen.

UntimelySardine71

UntimelySardine71

13-05-2022 om 00:49

Bloemetjesolifant schreef op 12-05-2022 om 22:40:

Wij geven standaard 25 pp voor een avondfeest en 50pp voor een hele dag feest. Andere dingen (high tea, receptie, dat soort geintjes) bekijken we per keer. We zitten ook wel in een regio waar dat heel normaal is, ik krijg van alle buren, vrienden en familie ook zo'n bedrag.

Met normaal bedoel ik vooral ook: er wordt dus bijna nooit wat anders gegeven, iedereen geeft altijd geld, en dat zijn bijna altijd ongeveer dezelfde bedragen.

Dit vind ik zo gek aan (standaard) geld geven. Daar kan je dan toch net zo goed gewoon helemaal mee stoppen met z'n allen? Het is gewoon een beetje doorschuiven van geld, je kan net zo goed de envelopjes wegleggen en weer teruggeven op de volgende feestjes waar je wordt uitgenodigd.

Er bestaat geen standaard. 20 euro geef ik aan kinderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.