Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hoe zit dat nou precies met die stijgende energieprijzen?

Als je nu een nieuw energiecontract moet afsluiten, ben je zwaar de pineut qua tarieven. Zover ben ik al wel.

Maar volgens mijn buren moet ook ik - afgelopen zomer voor een heel redelijk tarief 3 jaar vastgezet - vanaf nu rekening houden met een hogere energierekening. En vooral mijn verwarming niet meer aanzetten en ook niet meer zo lang douchen (water opwarmen schijnt veel gas te kosten)?

Maar dat is toch helemaal niet zo? Mijn rekening wordt toch alleen hoger door meer verbruik en eventueel meer belasting? Maar vaste tarieven betekent toch vast? Ook al gaan ze drie keer de hoogte in. Als in mijn contract staat dat ik bedrag X voor 1m3 gas betaal (de toen geldende gasprijs), dan heb ik toch gewoon "geluk" als bedrag Y voor 1m3 gas nu 3 of 4x zo hoog is?


Bij mijn weten wel. Tenzij je leverancier failliet gaat. Dan wordt je overgenomen door een aangewezen derde partij en die mag opnieuw de prijs bepalen

Jij hebt gewoon vaste prijzen voor je gas & stroom, de belastingen niet meegerekend natuurlijk.
Volgens mij hoef jij jezelf geen zorgen te maken.

Misschien hebben je buren een variabel tarief en snappen ze het verschil met vast tarief niet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-02-2022 om 15:16

Jij bent een van de gelukkigen, net als ik (ook 3 jaars contract dat nog bijna 2 jaar doorloopt).

Dat neemt niet weg dat zuinig zijn altijd zin heeft. Ik heb zelfs mijn maandbedrag onlangs kunnen verlagen omdat ik het afgelopen jaar minder heb verbruikt. Maar je tarief ligt voorlopig vast, dus een onverwachte zeer hoge rekening zal je niet krijgen als je hetzelfde verbruik houdt als de afgelopen jaren.

MoederBarberin schreef op 25-02-2022 om 14:49:

Bij mijn weten wel. Tenzij je leverancier failliet gaat. Dan wordt je overgenomen door een aangewezen derde partij en die mag opnieuw de prijs bepalen

Klopt waarschijnlijk krijg je zelfs belasting terug. Bij ons staat het contract nog 2 jaar vast en we kregen van eneco vandaag goed nieuws. We mogen minder betalen of krijgen in oktober een flink bedrag terug.

Nee, contract is contract. Als ze failliet gaan wordt het wat anders.

En als ze veel langetermijn contracten met lage prijzen hebben afgesproken dan is de kans groter dat ze failliet gaan. Ik vraag me af waarom die verlaging van de energiebelasting niet gewoon gekoppeld kan worden aan het bedrag dat betaald wordt voor een kuub gas. Zodat de mensen die minder betalen voor gas niet ook nog een profiteren van de verlaging van de energiebelasting.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-02-2022 om 19:37

Daglichtlamp schreef op 25-02-2022 om 18:32:

En als ze veel langetermijn contracten met lage prijzen hebben afgesproken dan is de kans groter dat ze failliet gaan. Ik vraag me af waarom die verlaging van de energiebelasting niet gewoon gekoppeld kan worden aan het bedrag dat betaald wordt voor een kuub gas. Zodat de mensen die minder betalen voor gas niet ook nog een profiteren van de verlaging van de energiebelasting.

Als ze gewoon de belasting op gas/ energie verlagen, dan bereik je dat zonder moeite. Ik vind het werkelijk bizar dat ze dat niet doen. 

niet_rechts schreef op 25-02-2022 om 19:37:

[..]

Als ze gewoon de belasting op gas/ energie verlagen, dan bereik je dat zonder moeite. Ik vind het werkelijk bizar dat ze dat niet doen.

Precies! 

We worden echt gepiepeld door onze regering. 

Overigens vind ik dat energie weer een staatsbedrijf moet worden en zo voordelig mogelijk moet leveren. Het is een eerste levensbehoefte tenslotte. 

niet_rechts schreef op 25-02-2022 om 19:37:

[..]

Als ze gewoon de belasting op gas/ energie verlagen, dan bereik je dat zonder moeite. Ik vind het werkelijk bizar dat ze dat niet doen.

Nee, dan gaat er dus ook compensatie maar mensen die niet geraakt worden door de hoge prijzen omdat ze een oud contract hebben.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-02-2022 om 21:18

Daglichtlamp schreef op 25-02-2022 om 21:10:

[..]

Nee, dan gaat er dus ook compensatie maar mensen die niet geraakt worden door de hoge prijzen omdat ze een oud contract hebben.

Over het bedrag dat wordt betaald, wordt belasting geheven. Een vast percentage. Als je dat percentage verlaagt, dan ben je er. Moeilijker wordt het niet. 

niet_rechts schreef op 25-02-2022 om 21:18:

[..]

Over het bedrag dat wordt betaald, wordt belasting geheven. Een vast percentage. Als je dat percentage verlaagt, dan ben je er. Moeilijker wordt het niet.

Nee dat geldt alleen voor de btw,  de energiebelasting betaal je per kuub (gas) of per kwh (electriciteit). Als je dat bedrag voor  iedereen verlaagd profiteren ook mensen die het niet nodig  hebben.

Daglichtlamp schreef op 25-02-2022 om 21:10:

[..]

Nee, dan gaat er dus ook compensatie maar mensen die niet geraakt worden door de hoge prijzen omdat ze een oud contract hebben.

Dat is nu ook al want ze vragen niet welk contractie hebt, iedereen krijgt dezelfde belastingkorting 

Ysenda schreef op 25-02-2022 om 22:07:

[..]

Dat is nu ook al want ze vragen niet welk contractie hebt, iedereen krijgt dezelfde belastingkorting

Dat was voor nu toch ook te ingewikkeld voor de belastingdienst om dat allemaal apart te berekenen voor diverse bevolkingsgroepen met ieder weer een eigen energie contract.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-02-2022 om 22:24

Daglichtlamp schreef op 25-02-2022 om 22:03:

[..]

Nee dat geldt alleen voor de btw, de energiebelasting betaal je per kuub (gas) of per kwh (electriciteit). Als je dat bedrag voor iedereen verlaagd profiteren ook mensen die het niet nodig hebben.

"Alleen voor de btw". Euh, da's nogal een grote hap: 21%.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.