Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 12:57

Hoe verdelen jullie de kosten?

Korte vraag aan de samenwonenden onder ons, hoe verdelen jullie de vaste lasten en overige zaken zoals boodschappen.

Peiling

Kosten verdelen binnen een relatie
107 stemmen
19%
39%
42%

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:31:

[..]

Je zegt dat je het onzin en raar vindt als andere stellen hun geldzaken op een andere manier regelen. Daar zit nogal een hard oordeel in, zie je dat zelf niet?

Nee dat is wat jij leest. Ik zeg dat namelijk niet ik zeg dat ik die manier raar en onzin vindt. Dat is wat wij vinden. Voor ons dus. 

Hoe een ander het doet zal me aan mijn dikke reet roesten. 

Maar goed ik ga weer op je gezuig in. Lees jij lekker wat je wil lezen.

Wat ik me dan wel afvraag is of jullie je eigen rekening dan echt hebben opgezegd toen jullie samen alles op 1 hoop gooiden? 

DanGun schreef op 20-09-2021 om 12:32:

[..]

Wauw wat geordend! Dat vind ik echt knap. En meteen ook heel benauwend 😂
Dat wij het anders doen betekent trouwens niet dat een van beiden na een scheiding in een vervelende financiële situatie terecht zou komen

Nee dat betekent het zeker niet. Wij hebben een manier gekozen die voor ons werkt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen dit te zakelijk of teveel gedoe vinden. Ik heb het van dichtbij een paar keer flink mis zien gaan, waarbij een partner echt met niets achter bleef (spaarrekening gewoon leeggetrokken, huwelijkse voorwaarden die toch tegen bleken te vallen, schulden van de ander af moeten betalen). Dat lijkt me een hele nare situatie en die voorkomen we zo (hopelijk) !

PinkFlower schreef op 20-09-2021 om 12:30:

[..]

Ik zou er idd helemaal kriegel van worden zoveel rekeningen, ik raak dan het overzicht kwijt. Maar als het voor jullie fijn werkt is dat alleen maar goed toch.


Snap ik! Het vergt ook wel wat inspanning en organisatorisch vermogen om het zo te doen. Ik begrijp heel goed dat a) niet iedereen dat wil en b) dat het niet voor iedereen weggelegd is. Ik weet ik dat kriegel wordt als mijn vriend een nieuwe fiets van 4000,- koopt, zonder overleg, uit een potje waar ook mijn geld in zit En hij zou waarschijnlijk wel kriegel worden van de zoveelste Zalando doos die deze maand binnen komt Dus dan geeft dit meer rust.

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:37:

Wat ik me dan wel afvraag is of jullie je eigen rekening dan echt hebben opgezegd toen jullie samen alles op 1 hoop gooiden?

Ja zeker

Maar mijn reacties lees jij niet meer toch?

SilverQuelea47

SilverQuelea47

20-09-2021 om 12:42

Lieveheersbeest schreef op 20-09-2021 om 12:37:

[..]

Nee dat betekent het zeker niet. Wij hebben een manier gekozen die voor ons werkt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen dit te zakelijk of teveel gedoe vinden. Ik heb het van dichtbij een paar keer flink mis zien gaan, waarbij een partner echt met niets achter bleef (spaarrekening gewoon leeggetrokken, huwelijkse voorwaarden die toch tegen bleken te vallen, schulden van de ander af moeten betalen). Dat lijkt me een hele nare situatie en die voorkomen we zo (hopelijk) !

Hier ook zoiets. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het vrij afgrijselijk fout ging door omstandigheden die niet van te voren te bedenken waren. Op een hoop gaat hier simpelweg niet gebeuren, mogelijk wel een wijziging op het moment dat er een huis gekocht is, er kinderen zijn et cetera. Tot die tijd werkt een gezamenlijke rekening met allebei bijdrage en de rest gescheiden prima. 

Poni schreef op 20-09-2021 om 12:38:

[..]

Ja zeker

Maar mijn reacties lees jij niet meer toch?

En heeft jouw man dat ook gedaan? 

Ja, wij hebben een gezamenlijke rekening en geen persoonlijke rekeningen (behalve voor de pony)

Poni schreef op 20-09-2021 om 12:29:

Anders:
Alles op de grote hoop en een aparte rekening voor de verzorging en eventuele dierenartskosten van mijn pony. En die rekening wordt alleen gesponsord door mijn loon, mijn man betaald daar niet aan mee.

Daar betaalt hij indirect toch gewoon aan mee? Lijkt me een overbodige extra rekening in dit geval. Of heeft je man ook zo’n aparte rekening?

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:46:

[..]

En heeft jouw man dat ook gedaan?

Hou toch eens op met je eeuwige langspeelplaat en gezuig en steeds offtopic gaan.

Nee, een deel van mijn loon gaat naar die rekening en daar betaald hij niet aan mee. En nee, hij heeft geen aparte rekening. Ik had de pony al voor ik hem leerde kennen.

Poni schreef op 20-09-2021 om 12:48:

Ja, wij hebben een gezamenlijke rekening en geen persoonlijke rekeningen (behalve voor de pony)

Maar dan heb je toch wel een persoonlijke rekening voor jouw hobby? 

Kortgezegd degene die het meeste inkomen heeft betaald ook het meest.

Desire schreef op 20-09-2021 om 12:50:

[..]

Hou toch eens op met je eeuwige langspeelplaat en gezuig en steeds offtopic gaan.

Haar idee van gelijke monniken gelijke kappen is wel zeurderig ja. Maar ja, ze voelt zich waarschijnlijk behoorlijk achtergesteld als vrouw in deze maatschappij. 

Desire schreef op 20-09-2021 om 12:50:

[..]

Hou toch eens op met je eeuwige langspeelplaat en gezuig en steeds offtopic gaan.

Dit topic gaat over hoe je samen je geldzaken regelt. Meer ontopic gaat het niet worden 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

20-09-2021 om 12:52

kopjechino schreef op 20-09-2021 om 12:50:

Kortgezegd degene die het meeste inkomen heeft betaald ook het meest.

Dat snap ik. Maar is het dan ook gebruikelijk dat degene die het meest inlegt op een andere manier gecompenseerd word?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.