Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hoe vaak maak jij gebruik van de horeca?


Herfstappeltaart schreef op 15-11-2022 om 19:26:

[..]

Nee hoor niet tegen het zere been, maar ik vind het een rare aanname van je.

Natuurlijk zijn er mensen die geluk hebben gehad met hun voordelig aangekochte (en later meer waard geworden) woning. Maar er zijn echt heel veel ouderen die helemaal geen eigen woning hebben, of indertijd een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten (was erg in trek toen) waardoor ze nu helemaal geen lage woonlasten hebben maar een niet afgeloste hypotheek waarvan ook nog de hypotheekrenteaftrek aan een eind is gekomen.

Er zijn ook ouderen met grijs haar die huren maar tóch geld hebben voor een terras.

Ik vond je aanname echt kant noch wal raken. Sorry. Even goeie vrienden verder.


Edit: En vooral je opmerking "allemaal gepensioneerden, die hebben geld genoeg" schoot echt verkeerd. Dat is echt niet het geval. Je weet toch ook wel dat er heel veel AOW-ers zijn die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen? Pensioenen al jaren niet meer geïndexeerd enz.

Ja dat laatste mee eens hoor, ik weet dat er ook mensen zijn van die leeftijd die het heel zwaar hebben.

Elaine68 schreef op 15-11-2022 om 18:58:

[..]

Het is geen verwijt, het is een vaststelling. Het geldt niet voor mijn buurvrouw in haar huurhuis met haar aowtje. De boomers is een van de rijkste generaties. En hun kinderen gaan waarschijnlijk wel wat erven of hebben al iets gehad, dus die hebben het voorlopig ook nog relatief goed.

Verder maak ik me best zorgen over de recessie.

De boomers hebben ook gewoon recessies meegemaakt, waaronder zeker 1 behoorlijk flinke. Daarnaast werd er amper op het terras gezeten en überhaupt veel minder in de horeca genuttigd toen zij jonger waren. 

Marty1984 schreef op 15-11-2022 om 16:28:

[..]

Ik vind het anders een fikse achteruitgang om alles maar zelf te moeten doen op restaurant.

Dan kan ik net zo goed thuis eten.

" alles zelf moeten doen" omg heb je zelf gekookt en afgewassen? Ideaal juist, dan kun je even goed kijken en nadenken

Mevrouw75 schreef op 15-11-2022 om 22:29:

[..]

De boomers hebben ook gewoon recessies meegemaakt, waaronder zeker 1 behoorlijk flinke. Daarnaast werd er amper op het terras gezeten en überhaupt veel minder in de horeca genuttigd toen zij jonger waren.

Precies vroeger ging je 1 keer per jaar. En mensen waren sws zuiniger toen. Je gooide een bank niet elke 10 jaar weg.

Al zou ik nooit meer op vakantie gaan, nooit meer naar de horeca en nooit meer iets nieuws kopen, dan kan ik nog geen huis kopen met mijn salaris. Dat maakt echt het verschil niet. Behalve dat ik dan geen huis en nooit meer iets leuks heb. En dus gun ik mijzelf die vakantie en dat eten.
Als ik zou weten dat het veel zin zou hebben dan zou ik het best een paar jaar willen doen, maar met die 1,5 ton die ik kan lenen, moet ik eerst nog minimaal een ton sparen. Terwijl mijn ooms en tantes (allemaal boomers) allemaal op één salaris een huis hebben gekocht en mijn ouders die in de zorg werkten hadden in de jaren 80 ook geen twee salarissen nodig. Mijn ooms gingen allemaal met vervroegd pensioen voor ze 60 waren en nu achterin de 70 nog steeds twee keer per jaar zeer luxe op vakantie met mijn tantes. Mijn ouder iets minder luxe allemaal, maar die heeft het financieel echt een heel stuk beter dan diens kinderen. Wat ik hem overigens ontzettend gun hoor, maar dat er veel mensen van hun generatie in de horeca zitten verbaasd mij niks. De mensen die meer hebben dan alleen een aow, hebben daar zowel de tijd als het geld voor.

En als ik naar mijzelf kijk maak ik inderdaad andere keuzes dan eerdere generaties, maar ik doe dat ook omdat de impact van die dingen niet doen niet groot genoeg is om een verschil te maken. Een huis kopen zal er voor mij namelijk alleen inzitten als ik de jackpot win, een relatie krijg of de markt weer volldig instort. 

Het heeft dan ook weinig zin om die vergelijking tussen vroeger en nu te maken. De tijden en de mogelijkheden zijn gewoon anders.

Lollypopje schreef op 16-11-2022 om 08:09:

Al zou ik nooit meer op vakantie gaan, nooit meer naar de horeca en nooit meer iets nieuws kopen, dan kan ik nog geen huis kopen met mijn salaris. Dat maakt echt het verschil niet. Behalve dat ik dan geen huis en nooit meer iets leuks heb. En dus gun ik mijzelf die vakantie en dat eten.
Als ik zou weten dat het veel zin zou hebben dan zou ik het best een paar jaar willen doen, maar met die 1,5 ton die ik kan lenen, moet ik eerst nog minimaal een ton sparen. Terwijl mijn ooms en tantes (allemaal boomers) allemaal op één salaris een huis hebben gekocht en mijn ouders die in de zorg werkten hadden in de jaren 80 ook geen twee salarissen nodig. Mijn ooms gingen allemaal met vervroegd pensioen voor ze 60 waren en nu achterin de 70 nog steeds twee keer per jaar zeer luxe op vakantie met mijn tantes. Mijn ouder iets minder luxe allemaal, maar die heeft het financieel echt een heel stuk beter dan diens kinderen. Wat ik hem overigens ontzettend gun hoor, maar dat er veel mensen van hun generatie in de horeca zitten verbaasd mij niks. De mensen die meer hebben dan alleen een aow, hebben daar zowel de tijd als het geld voor.

En als ik naar mijzelf kijk maak ik inderdaad andere keuzes dan eerdere generaties, maar ik doe dat ook omdat de impact van die dingen niet doen niet groot genoeg is om een verschil te maken. Een huis kopen zal er voor mij namelijk alleen inzitten als ik de jackpot win, een relatie krijg of de markt weer volldig instort.

Al die boomers zaten ook massaal bij opa en oma op zolder. Getrouwd en wel, met 1 of 2 koters. 

Mijn zwager en schoonzusje, 3 kleine koters nu, hij werkt in de zorg, zij huisvrouw, hebben een paar jaar geleden een ….koophuis gekocht. Wonen nu, als 30ers in een koophuis, op 1 zorgsalaris (geen arts btw). 

Je moet de andere kant op dus ook gewoon die vergelijking niet maken. Boomers zijn niet eeuwig verwend, millenials en later niet zielig. 

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 08:12:

[..]

Al die boomers zaten ook massaal bij opa en oma op zolder. Getrouwd en wel, met 1 of 2 koters.

Ik huur, ben midden 30, en huur een etage die aan uit elkaar valt van ellende. En ik ken ook heel veel andere dertigers die een appartement moeten delen of hooguit een kleine studio kunnen betalen. Dus is dat zo anders?

Uiteraard zou ik uit de randstad kunnen verhuizen, maar dan zit ik ver weg van vrienden en familie en zal ik ook nog opzoek moeten naar een nieuwe baan.

Maar wat ik net nog aan mijn stuk toevoegde is dat het weinig zin heeft om die vergelijking tussen vroeger en nu te maken. De tijden waren anders en dus maken mensen andere keuzes. Als je een ton moet sparen voordat je een huis kunt kopen, maar zoveel huur betaald dat je daar 20 jaar mee bezig bent dan kun je net zo goed wat leuks doen met je geld.

Lollypopje schreef op 16-11-2022 om 08:16:

[..]

Ik huur ben midden 30 en huur een etage die aan uit elkaar valt van ellende. En ik ken ook heel veel andere dertigers die een appartement moeten delen of hooguit een kleine studio kunnen betalen. Dus is dat zo anders?

Maar wat ik net nog aan mijn stuk toevoegde is dat het weinig zin heeft om die vergelijking tussen vroeger en nu te maken. De tijden waren anders en dus maken mensen andere keuzes. Als je een ton moet sparen voordat je een huis kunt kopen, maar zoveel huur betaald dat je daar 20 jaar mee bezig bent dan kun je net zo goed wat leuks doen met je geld.

Dus is dat zo anders? Nee, juist niet, ik schrijf notabene ‘ook’ op zolder bij opa en oma. Ik schrijf deze posts ook steeds om aan te geven dat het zogenaamde boomerwalhalla er niet steeds bijgetrokken moet worden, omdat je (men, niet jij) met halve waarheden volslagen onzin schrijft. 

Deze hele boomeronzin kwam met een post over de horeca die vast voluit met grijze boomerhoofden en hun rijkdom.


Jij bent het dan ook gewoon keihard met me eens. 

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 08:18:

[..]

Dus is dat zo anders? Nee, juist niet, ik schrijf notabene ‘ook’ op zolder bij opa en oma. Ik schrijf deze posts ook steeds om aan te geven dat het zogenaamde boomerwalhalla er niet steeds bijgetrokken moet worden, omdat je (men, niet jij) met halve waarheden volslagen onzin schrijft.

Deze hele boomeronzin kwam met een post over de horeca die vast voluit met grijze boomerhoofden en hun rijkdom.


Jij bent het dan ook gewoon keihard met me eens.

Dan las ik je post verkeerd. Ik viel namelijk weer over de kritiek op de andere keuzes die jongeren tegenwoordig maken, terwijl daar dus een prima logica achter zit.

Al ken ik in mijn omgeving dan echt helemaal niemand die op 1salaris een huis kan kopen in deze tijd, laat staan een 1gezinswoning. En hebben in mijn omgeving echt alle boomers het financieel een heel stuk beter dan de dertigers. Wat overigens prima verklaarbaar is en geef ik ze groot gelijk als ze dat uitgeven aan leuke dingen. Zoals ik ook tegen mijn vader zeg "je kunt het toch niet meenemen daarna"

Lollypopje schreef op 16-11-2022 om 08:25:

[..]

Dan las ik je post verkeerd. Ik viel namelijk weer over de kritiek op de andere keuzes die jongeren tegenwoordig maken, terwijl daar dus een prima logica achter zit.

Al ken ik in mijn omgeving dan echt helemaal niemand die op 1salaris een huis kan kopen in deze tijd, laat staan een 1gezinswoning. En hebben in mijn omgeving echt alle boomers het financieel een heel stuk beter dan de dertigers. Wat overigens prima verklaarbaar is en geef ik ze groot gelijk als ze dat uitgeven aan leuke dingen. Zoals ik ook tegen mijn vader zeg "je kunt het toch niet meenemen daarna"

Nee, zeker geen kritiek. Ik heb vooral kritiek op de eindeloze kift jegens boomers, zonder het volledige plaatje mee te nemen, er worden echt heel veel dingen vergeten nl  

Ik ken ook nog een docent (ook zo’n doelgroep) die in haar eentje als starter, 30er een volledig rijtjeshuis heeft gekocht 3 jaar geleden. Niet dat zij, samen met het vorige stel, de standaard zijn trouwens, dat weet ik ook wel. 

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 08:30:

[..]

Nee, zeker geen kritiek. Ik heb vooral kritiek op de eindeloze kift jegens boomers, zonder het volledige plaatje mee te nemen.

Ik ken ook nog een docent (ook zo’n doelgroep) die in haar eentje als starter, 30er een volledig rijtjeshuis heeft gekocht 3 jaar geleden.

En ik dus weer op de kritiek die van die kant naar de jongeren gaat 😂 maar zo komen we beiden wel weer op hetzelfde punt uit

Okee het is nogal offtopic, maar zo een huis kopen kan volgens mij alleen buiten de randstad of met een flinke gift. Want hier in de randstad ken ik echt niemand die dat is gelukt na de laatste crisis.

Maargoed dat is wel heel erg offtopic

Mijn zoon heeft vorig jaar in zijn eentje een rijtjeshuis met grote tuin gekocht. Toen was hij 28. Een aantal vrienden van hem ook die in hun eentje een huis gekocht hebben.

Ik denk steeds vaker: 'voor dat ene glas wijn in de horeca heb ik een hele fles thuis met een blokje kaas/snack en een leuke film of serie'. Ben ook meer van op het terras zitten dan binnen in een kroeg. Je evt. gesprekspartner is dan ook meestal alleen maar degene die direct naast je zit. 

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 08:12:

[..]

Al die boomers zaten ook massaal bij opa en oma op zolder. Getrouwd en wel, met 1 of 2 koters.

Mijn zwager en schoonzusje, 3 kleine koters nu, hij werkt in de zorg, zij huisvrouw, hebben een paar jaar geleden een ….koophuis gekocht. Wonen nu, als 30ers in een koophuis, op 1 zorgsalaris (geen arts btw).

Je moet de andere kant op dus ook gewoon die vergelijking niet maken. Boomers zijn niet eeuwig verwend, millenials en later niet zielig.

Precies, helemaal mee eens!

Lollypopje schreef op 16-11-2022 om 08:16:

[..]

Ik huur, ben midden 30, en huur een etage die aan uit elkaar valt van ellende. En ik ken ook heel veel andere dertigers die een appartement moeten delen of hooguit een kleine studio kunnen betalen. Dus is dat zo anders?

Uiteraard zou ik uit de randstad kunnen verhuizen, maar dan zit ik ver weg van vrienden en familie en zal ik ook nog opzoek moeten naar een nieuwe baan.

Maar wat ik net nog aan mijn stuk toevoegde is dat het weinig zin heeft om die vergelijking tussen vroeger en nu te maken. De tijden waren anders en dus maken mensen andere keuzes. Als je een ton moet sparen voordat je een huis kunt kopen, maar zoveel huur betaald dat je daar 20 jaar mee bezig bent dan kun je net zo goed wat leuks doen met je geld.

Wij zijn boven de 65, wonen in een huurwoning, onze kinderen hebben al 5 jaar geleden een flinke woning gekocht, op een klein parttime salaris+een onzeker zzp-salaris. Ze zijn voor ze kinderen kregen al naar Afrika op vakantie geweest, Turkije, en weet ik waar nog meer naartoe. Ze hebben het beter dan wij het ooit gehad hebben.

Echt er zijn zoveel mensen, zoveel situtaties, bij oud én jong.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.