Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hoe vaak maak jij gebruik van de horeca?

Naar aanleiding  van  het lezen van reacties dat het wel meevalt met het niet kunnen  rondkomen van de Nederlanders  ( in het topic: kunnen jullie nog rondkomen?) omdat de horeca en terassen  nog vol zitten vroeg ik me het volgende af.
Hoe vaak maken jullie gebruik van de horeca? Ga je nu minder vaak? Ben je minder gaan uitgeven maar ga je nog even vaak ? Of ging je sowieso al nooit  omdat je je dat niet kunt permitteren.?


lientje69

lientje69

12-11-2022 om 20:07 Topicstarter

Ik trap af. Wij gaan ongeveer 1 a 2 keer per jaar met het gezin uit eten.
Halen zo'n 4 keer per jaar chinees  eten.
En ik zit ongeveer 3 keer per jaar op een terras  met een vriendin.
Dat is alles wat we hier aan horeca uitgeven. Nou, niet liegen, we halen op zondag soms ( een keer per 2 maanden ) een bakje kibbeling  bij de visboer bij de haven. 
Merk dat de prijzen wel wat gestegen zijn, maar niet dusdanig nog dat dit nu niet meer kan. 
Wel plan ik terrassen met een vriendin zorgvuldig,  nu gaan we begin december  weer als ik mijn 13e maand gehad heb. Etentje met het gezin na vakantiegeld , op die manier  een beetje.

Ik ben dus dan inderdaad  een van die mensen die je ( heel soms ) op een terras ziet zitten.
Benieuwd  naar  jullie antwoorden!

in de zomer vaker dan in de winter. Zou vanavond de kroeg in, maar helaas herstellende van Corona. Maar ga ong 5-7 keer uit eten per jaar, dat doe ik nog steeds. Op terras zitten wat vaker en de kroeg in ong 1 keer per maand. Ook niet veranderd. 

Ik ga zonder over de kosten na te denken naar de horeca. Voor corona al, en nu nog steeds. En ik besef heel goed dat dat heel luxe is. 
In de praktijk denk ik dat ik:
Zo'n 15x per jaar uit eten ga (dan tel ik mcdonalds wel mee, dat kost ook al gauw 40 euro met een gezin). 
Enkele keren per jaar op een terras zit. 
Ongeveer elke week eten thuis laat bezorgen. 
2x per maand ergens een frietje oid haal met kinderen en soms man erbij (toch ook al gauw 20-30 euro). 

Ik drink geen alcohol dus dat scheelt een slok op een borrel. Maar koffie met een tosti of een taartje dat is toch zeker wel 1 a 2 keer per week. Eten halen meestal bij een traiteur (noem je dat zo?) daar is een maaltijd 11 a 12 euro per stuk, ik denk 1 keer per drie weken? En zo'n 6 keer per jaar eten voor het goede doel afhalen, 35 euro twee personen. Dan nog uit eten, mijn man bijna nooit ik zo'n 6 keer per jaar denk ik. Mijn man haalt dan soms chinees.
Ik hou niet van koken. Mijn man kookt en als ik aan de beurt ben omdat hij echt geen zin heeft is het afhalen of iets simpels.
Friettent bijna niet, 3 keer per jaar zoiets?

Nou ik schrik er wel van hoeveel geld gaat daar wel niet naartoe?
Ik heb een koopstop gelukkig vwb kleding en prulletjes.

ik denk gemiddeld 1-2 x per week. Terrasje, uit eten, af en toe thuisbezorgd. Soms een paar weken niks, dan opeens 3 x per week. 

lientje69

lientje69

12-11-2022 om 20:20 Topicstarter

Dat klinkt inderdaad  best wel veel allemaal  als ik het ga vergelijken  met mezelf.
Maar neem aan dat jullie het goed kunnen missen dan ook. 
Aan kleding geven we hier bijna niets uit, krijgen heel veel van familie toegeschoven als ze hun kast opruimen. Daar kan ik dus niet meer op bezuinigen, die uitgave is al bijna 0.

Oh, en roken en alcohol gebruiken doen we ook niet overigens. Dat scheelt wel bij het opmaken  van  de  rekening. 

lientje69 schreef op 12-11-2022 om 20:20:

Dat klinkt inderdaad best wel veel allemaal als ik het ga vergelijken met mezelf.
Maar neem aan dat jullie het goed kunnen missen dan ook.
Aan kleding geven we hier bijna niets uit, krijgen heel veel van familie toegeschoven als ze hun kast opruimen. Daar kan ik dus niet meer op bezuinigen, die uitgave is al bijna 0.

Oh, en roken en alcohol gebruiken doen we ook niet overigens. Dat scheelt wel bij het opmaken van de rekening.

We kunnen het goed missen maar geven op andere vlakken weinig uit. Bijv. kleding boeit ons niet echt. Hebben allebei een baan en een kind maar hebben met zn tweeën 1 klein autootje. Ik ga met de (normale) fiets met kind erop naar werk, half uurtje fietsen (kdv zit dichtbij werk). Horeca is een vd dingen waar we erg van genieten en niet zuinig mee zijn.

TanSwallow86

TanSwallow86

12-11-2022 om 20:37

Niets. Geen geld voor. Misschien 1x per jaar dat ik een gebakken vis haak maar dat eet ik thuis op. 
Heb sinds kort Agorafobie(pleinvrees) 

lientje69

lientje69

12-11-2022 om 20:45 Topicstarter

Aviendha schreef op 12-11-2022 om 20:30:

[..]

We kunnen het goed missen maar geven op andere vlakken weinig uit. Bijv. kleding boeit ons niet echt. Hebben allebei een baan en een kind maar hebben met zn tweeën 1 klein autootje. Ik ga met de (normale) fiets met kind erop naar werk, half uurtje fietsen (kdv zit dichtbij werk). Horeca is een vd dingen waar we erg van genieten en niet zuinig mee zijn.

Dat is wat er ook gezegd wordt in het andere topic,  je ziet soms niet wat andere mensen er ook weer  voor laten. Het zijn keuzes inderdaad. Niet voor iedereen helaas, er zijn er ook genoeg  die het echt niet kunnen betalen. 

lientje69

lientje69

12-11-2022 om 20:48 Topicstarter

HarleyQuin schreef op 12-11-2022 om 20:37:

Niets. Geen geld voor. Misschien 1x per jaar dat ik een gebakken vis haak maar dat eet ik thuis op.
Heb sinds kort Agorafobie(pleinvrees)

Dat is ook naar Harley die pleinvrees. 

Dan heb je naast de financiën  nog een reden om niet van de horeca gebruikt te maken. 

Zeer weinig.  1x per jaar afhalen/ bezorgen en 2-3 keer per jaar uit eten met het gezin.  Trouwdag en tijdens de vakantie soms 2x. Af en toe lunchen met een vriendin. Als we een dagje uit gingen namen we vaak broodjes mee en deden dan wel eens koffie/thee op een terras. Wel altijd een frietje afhalen als we kleding gingen kopen 2x per jaar maar dat is sinds corona gestopt. 
Deze zomer zijn we voor het eerst een paar dagen samen weg geweest en hebben we wat makkelijker gedaan en na een langer ochtendje weg onderweg en broodje gehaald ipv terug naar de camping om daar te lunchen.

Even grof geschat denk ik dat er hier nog geen € 400 aan horeca besteed wordt per jaar. We hoeven niet heel zuinig te zijn maar soms wel keuzes maken.  Twee dagen langer op de camping in Frankrijk ipv 1 dag uit eten vinden wij dan leuker. Wij gaan op vakantie van het vakantiegeld en als dat bijna op is gaan we naar huis. Soms zijn we 18 dagen weg soms maar 16.

Uit eten afgelopen jaar maar 2x. Normaal denk ik ca 4x per jaar. Eten halen ca 2x/maand, dan tel ik frituur mee. Het wordt financieel krapper, maar ik heb mijn boodschappenbudget bijgesteld zodat het uit eten komend jaar ook nog kan. Gelukkig is die mogelijkheid er voor mij nog. Iets meer puzzelen en koopjes jagen. Maar vind een avond horeca echt heerlijk, helemaal 'er uit'.

lientje69

lientje69

12-11-2022 om 20:52 Topicstarter

Meesje schreef op 12-11-2022 om 20:48:

Uit eten afgelopen jaar maar 2x. Normaal denk ik ca 4x per jaar. Eten halen ca 2x/maand, dan tel ik frituur mee. Het wordt financieel krapper, maar ik heb mijn boodschappenbudget bijgesteld zodat het uit eten komend jaar ook nog kan. Gelukkig is die mogelijkheid er voor mij nog. Iets meer puzzelen en koopjes jagen. Maar vind een avond horeca echt heerlijk, helemaal 'er uit'.

Fijn dat dat dan nog kan zo meesje! 

Ik vind uit eten inderdaad  ook echt een uitje en heel leuk. Ik weet ook niet of je het ook nog zo waardeert als je heel veel gaat? Man is soms in het buitenland  voor werk en  is dan elke dag uit eten, die vindt er dan niks meer aan. Zegt als hij thuiskomt: graag gewoon boerenkool of gekookte aardappelen  hoor, de patat en gebakken  aardappelen  komen mijn neus uit!

Heel vaak. Maar ik besef me ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd en zou ook prima zonder kunnen. 

Gemiddeld één keer per maand uit eten, elke week wel een keer thuisbezorgd, wekelijks een drankje na mijn hobby, in de zomer om de week met de kids naar een terras met speeltuin, etc. Op dit moment heb ik verlof en drink ik regelmatig een kop koffie ergens met iemand. Als we op vakantie zijn (in de zomer twee weken en dan vaak gedurende het jaar nog wel een midweek en twee keer een weekendje) kook ik niet en maken we dus dagelijks gebruik van de horeca (voor diner en vaak ook voor lunch).

Van huis uit deden wij dit nooit (ja, miaschien 2x per jaar bij speciale gelegenheden). Mijn man is van huis uit wel opgegroeid met etentjes hier en terrasjes daar. Het voelt als heel luxe en verwend day we het zo kunnen doen, maar we genieten er maar van. Mijn ouders hebben altijd de eindjes aan elkaar moeten knopen. Gelukkig heeft mijn vader de laatste jaren wel wat meer ruimte gehad voor dit soort dingen en daar genoot hij dan ook van. Beiden zijn ze overleden toen ze begin vijftig waren en hoewel wij heus ervoor zorgen dat we het later nog goed hebben, willen we ook zeker nu genieten van het leven (en dat delen met onze kinderen) want we hebben dus van dichtbij gezien hoe snel het leven afgelopen kan zijn.

Uit eten 1 tot 2 keer per jaar, eten afhalen/bezorgen 1 tot 2 keer per jaar. Op een terrasje zitten heel zelden, niet jaarlijks in ieder geval. Voorlopig zit meer er niet in maar we genieten er altijd wel heel erg van. Komt misschien wel dat het wel iets vaker kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.