Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 12:20

Hoe sta jij ervoor bij eventuele scheiding?


Mevrouw75 schreef op 23-09-2021 om 12:28:

[..]

In mijn oude woonplaats, ooit, kon je alleen ingeschreven staan als je gebonden was aan de regio. Dat is intussen veranderd, zag ik gister, maar dat had dus vrij weinig zin.

Ik leefde vervolgens van studentenkamer tot particuliere huur tot semi-studentenkamer tot particuliere huur. Een huis in mijn oude woonplaats was ook al die jaren niet echt handig geweest.

Op basis van sociale banden en zo sta ik ingeschreven in dat gebied. Aangezien mijn familie er nog woont.

Ik heb wel gewoon mazzel gehad dat mijn partner en ik samen makkelijk een huis konden kopen, waarbij alleen zijn salaris al meer dan voldoende was. Maar ja, in de dip van de vorig crisis waren er echt veel opties.

Na de 1e scheiding met een hoop gedoe de woning moeten verkopen, in een slechte markt en met een tegenwerkende ex, en daar lering uit getrokken.

Paar jaar particulier gehuurd, daarna gekocht in m'n eentje en die positie zal ik niet zo snel opgeven in deze woningmarkt. 

Ik sta inmiddels ruim 11 jaar ingeschreven voor een huurwoning en heb net eens ingelogd om te kijken hoe ik ervoor sta: nog geen schijn van kans! De hoogste positie was iets van 40 bij 65 inschrijvingen op zo'n beetje de slechtste woning in de slechtste wijk in de regio.    Daar schrik ik echt wel een beetje van...

Rockstar schreef op 22-09-2021 om 22:18:

Misschien beetje off topic maar klopt het dat je 70% van je loon krijgt als je arbeidsongeschikt raakt? Niet dat ik dat van plan ben, maar je kan het maar alvast weten (ik schiet al in de stress als ik er aan denk haha).

De eerste 2 maanden krijg je 75% van je gemiddelde dagloon het afgelopen jaar, daarna 70%. De bedragen worden indien van toepassing wel gemaximeerd op het maximum dagloon. Voor 2021 is dat 223 euro bruto per dag en daarmee ruim 39.000 euro bruto per jaar. Verdien je nu meer dan circa 56.000 euro bruto per jaar dan ligt je uitkering dus lager dan de 70%.

HumpieDumpie schreef op 30-09-2021 om 16:51:

[..]

De eerste 2 maanden krijg je 75% van je gemiddelde dagloon het afgelopen jaar, daarna 70%. De bedragen worden indien van toepassing wel gemaximeerd op het maximum dagloon. Voor 2021 is dat 223 euro bruto per dag en daarmee ruim 39.000 euro bruto per jaar. Verdien je nu meer dan circa 56.000 euro bruto per jaar dan ligt je uitkering dus lager dan de 70%.

Oh dat is wel flink kak...Is er een manier om je te verzekeren voor die diepe daling als je meer dan het maximum dagloon verdient? Zou wel rot zijn als je op straat komt daardoor...

Rockstar schreef op 30-09-2021 om 17:06:

[..]

Oh dat is wel flink kak...Is er een manier om je te verzekeren voor die diepe daling als je meer dan het maximum dagloon verdient? Zou wel rot zijn als je op straat komt daardoor...

Niet echt volgens mij. Er is wel zoiets als een woonlastenverzekering, maar daar horen veel kleine lettertjes bij. Andere verzekeringen om je tegen een inkomstendaling als gevolg van werkloosheid (niet veroorzaakt door arbeidsongeschiktheid) te verzekeren ken ik niet.

https://www.eigenhuis.nl/besparen/woonlastenverzekering#/

Oké, note to self niet arbeidsongeschikt raken anders mag ik een mooie doos gaan uitzoeken onder een brug.😅

Rockstar schreef op 30-09-2021 om 17:06:

[..]

Oh dat is wel flink kak...Is er een manier om je te verzekeren voor die diepe daling als je meer dan het maximum dagloon verdient? Zou wel rot zijn als je op straat komt daardoor...

Is er wel volgens mij. Weet niet hoe die heet maar meen dat onze hypotheekadviseur er iets over zei. 

AcidicShark11

AcidicShark11

30-09-2021 om 20:08

Dikke prima. 

Ik ben de kostwinnaar hier (geen kinderen)

Rockstar schreef op 30-09-2021 om 17:06:

[..]

Oh dat is wel flink kak...Is er een manier om je te verzekeren voor die diepe daling als je meer dan het maximum dagloon verdient? Zou wel rot zijn als je op straat komt daardoor...

Ja, in onze branche is er een aanvullende verzekering voor vanuit de werkgever, optioneel (dus dat wordt mooi niet gedaan, want niemand denkt erover na dus niemand vraagt er naar). 

Behalve dus voor de bv waar ik in werk, anders had ik het natuurlijk wél aanhangig gemaakt (maar goed, ik zorg voor a) een spaarpot b) dat ik met minder rond kan komen dan ik verdien c) dat ik in geval van grote nood ook met (veel) minder tevreden kan zijn en bereid ben te verhuizen/auto verkopen etc.)

ja hoor, prima. Ik ben kostwinnaar en we hebben geen kinderen. 

SusannaT schreef op 01-10-2021 om 08:47:

[..]

Ja, in onze branche is er een aanvullende verzekering voor vanuit de werkgever, optioneel (dus dat wordt mooi niet gedaan, want niemand denkt erover na dus niemand vraagt er naar).

Behalve dus voor de bv waar ik in werk, anders had ik het natuurlijk wél aanhangig gemaakt (maar goed, ik zorg voor a) een spaarpot b) dat ik met minder rond kan komen dan ik verdien c) dat ik in geval van grote nood ook met (veel) minder tevreden kan zijn en bereid ben te verhuizen/auto verkopen etc.)

En volgens mij kan je ook voor zeker AOV maar ook voor WW jezelf verzekeren. Wij kregen toen die opties bij het afsluiten van de hypotheek samen met je OVR. Ik weet niet in hoeverre en hoeveel tijd dat dekkend was voor tov je salaris. Ook werd er toen gevraagd of je verzekerd was bij je werk, want ook dat kan inderdaad.

Wij hebben kiezen ook voor grote buffer, lossen juist niet af op de hypotheek, want van je geld wat je aflost nu krijg je maar een minimaal voordeel op je maandelijkse lasten, terwijl je voor dat geld wel bij wijze van een jaar of langer, afhankelijk van factoren, je vaste lasten kan aanvullen betalen bij het missen van salaris door werkeloosheid. 

AeonofWinter schreef op 30-09-2021 om 20:08:

Dikke prima.

Ik ben de kostwinnaar hier (geen kinderen)

Ik lees nu al een paar keer over kostwinnaar, maar het is kostwinner.

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie ermee bedoelen. Werkt jullie partner helemaal niet? 

Oh, er is ook weer een ban voorbij.

*Oh shit, ik zou op m'n vingers zitten. Sorry!

_melon schreef op 01-10-2021 om 14:19:

Oh, er is ook weer een ban voorbij.

*Oh shit, ik zou op m'n vingers zitten. Sorry!

had ik nu mijn mond maar gehouden 

Edit: ik heb helemaal niks gezegd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.