Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Het grote FIRE topic

Zijn er mensen hier die aan FIRE (financial independance, retire early) doen? Wat doe je om je inkomsten te verhogen? Wat doe je om te uitgaven te verlagen? Heb je tips voor beginners? 


Blij_ei schreef op 08-08-2021 om 23:43:

We zijn sinds oktober vorig jaar FIRE (50 & 60 jaar). We hebben jarenlang als expats goed verdiend en gespaard, huis en merendeel van de spullen verkocht/ weggedaan en reizen nu rond. Heerlijk geen verplichtingen, vrijwel geen rekeningen en gaan waar we zin in hebben

Ben je niet bang dat je geen woonruimte kan vinden zodra je terug wilt naar Nederland? 

Broodtrommel schreef op 09-08-2021 om 16:30:

[..]

Ben je niet bang dat je geen woonruimte kan vinden zodra je terug wilt naar Nederland?e


Geen idee of we ooit permanent terug willen komen. Nu we niet meer vastzitten aan werk, zou ik niet weten waarom we een permanent huis zouden willen en waar. Wie weet strijken we wel ooit wel neer in een ander land. Er is zo veel te zien op de wereld.  

Willen we wel ooit terug komen, dan zitten we niet vast aan een bepaalde regio in Nederland. We zijn flexibel. Kan koop zijn, huur of AirBnb voor een periode. We hebben er qua budget wel rekening mee gehouden. 

In Nederland is een huis zó belangrijk, en wordt er zo veel geld aan gespendeerd. Onderhoud, nieuwe keuken, badkamer. Groter huis. Been there, done that.. en toen was ons huis af.. Prachtig hoor, maar was ik werk en de omgeving zat. Nu vind ik het echt zonde zo veel geld aan een huis te besteden (en alle bijkomende kosten). 

We hebben net in een prachtige villa opgepast. Heerlijk voor een aantal weken, zonder dat je de lasten hebt 

Windhond schreef op 09-08-2021 om 13:03:

[..]


Ik denk wel dat je ongeveer begrijp, heel ongeveer 😉

Mijn man en ik verlangen naar lange reizen maken, een stuk van de wereld zien, dat is wat we nog willen ‘bereiken’. Hebben jullie dan niet zo’n wensen? Er is toch meer dan op je lauweren rusten? Want hoe langer je werkt, hoe korter die tijd erna natuurlijk.

Wij hebben in onze jonge jaren 2 jaar gereisd over de wereld, wel af en toe gewerkt voor geld maar dat was vooral heel leuk omdat je daar ook weer andere trekkers tegenkwam. We wilden dat nooit uitstellen tot "later" omdat je nooit weet of je dat haalt. 

Mijn fantasie is om een winkeltje te starten in Italië, zo eentje waar maar heel soms iemand komt zodat ik de hele dag druk ben met niksen, koffie drinken en kletsen  

Blij_ei schreef op 09-08-2021 om 17:22:

[..]

Geen idee of we ooit permanent terug willen komen. Nu we niet meer vastzitten aan werk, zou ik niet weten waarom we een permanent huis zouden willen en waar. Wie weet strijken we wel ooit wel neer in een ander land. Er is zo veel te zien op de wereld.

Willen we wel ooit terug komen, dan zitten we niet vast aan een bepaalde regio in Nederland. We zijn flexibel. Kan koop zijn, huur of AirBnb voor een periode. We hebben er qua budget wel rekening mee gehouden.

In Nederland is een huis zó belangrijk, en wordt er zo veel geld aan gespendeerd. Onderhoud, nieuwe keuken, badkamer. Groter huis. Been there, done that.. en toen was ons huis af.. Prachtig hoor, maar was ik werk en de omgeving zat. Nu vind ik het echt zonde zo veel geld aan een huis te besteden (en alle bijkomende kosten).

We hebben net in een prachtige villa opgepast. Heerlijk voor een aantal weken, zonder dat je de lasten hebt

Er is geen beter gevoel dan totale vrijheid, wat een zaligheid is dat.

Geronimo3 schreef op 09-08-2021 om 18:08:

[..]

Mijn fantasie is om een winkeltje te starten in Italië, zo eentje waar maar heel soms iemand komt zodat ik de hele dag druk ben met niksen, koffie drinken en kletsen


Dat klinkt ook heerlijk 🙂

Als ik op een vaste stek zou zitten zou ik wel een boerderijtje overwegen. 

Dat uitstellen van reizen tot het pensioen heb ik sowieso nooit begrepen. Je leeft NU. Niemand weet wat de dag van morgen brengt. 

Wij werken toe naar (nog) meer vrijheid in de toekomst om los van de financiële kant van het leven te kunnen doen waar we zin in hebben, maar tijdens dat proces doen we vandaag ook wat ons gelukkig maakt, of dat nu reizen is, emigreren, iets nieuws leren, of een nieuw project opstarten. 

Blij_ei schreef op 09-08-2021 om 15:28:

[..]

Nee, we staan ingeschreven bij vrienden. En tijdens covid een tijdje in een Airbnb en bij mijn moeder. Wat ook heel gezellig was, want we hadden haar lang gemisr. En vroeger kwam ik weinig toen ik nog werkte in Nederland met een drukke baan. We doen aan huisoppassen, en Airbnb..


Dat was ook ons eerste idee, maar nu met die corona zouden we ons toch beter voelen met een vaste eigen stek waar je onmiddellijk op kunt terugvallen. 
Wij hebben nu nog een groot huis maar dat willen we dan wel verkopen en een klein appartementje huren. Dat voelt ook vrijer om te verhuizen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-08-2021 om 19:16

Hmm, dat zou ik niet kunnen, steeds rondtrekken van huis naar huis zonder een plekje - hoe klein ook - dat echt helemaal alleen van mij is. Ik hou stiekem ook niet van op vakantie gaan, het fijnste moment vind ik het thuiskomen.

Ik hoop over een paar jaar, als de kinderen zijn uitgevlogen, mijn eengezinswoning in te ruilen voor een klein hutje-op-de-hei. En zelfs als dat niet lukt kan ik tegen die tijd met een minimumbedrag rondkomen omdat mijn huis hypotheekvrij is (en ik dus geen grootse wensen qua reizen en zo heb).

Blij_ei schreef op 09-08-2021 om 17:22:

[..]

Geen idee of we ooit permanent terug willen komen. Nu we niet meer vastzitten aan werk, zou ik niet weten waarom we een permanent huis zouden willen en waar. Wie weet strijken we wel ooit wel neer in een ander land. Er is zo veel te zien op de wereld.

Willen we wel ooit terug komen, dan zitten we niet vast aan een bepaalde regio in Nederland. We zijn flexibel. Kan koop zijn, huur of AirBnb voor een periode. We hebben er qua budget wel rekening mee gehouden.

In Nederland is een huis zó belangrijk, en wordt er zo veel geld aan gespendeerd. Onderhoud, nieuwe keuken, badkamer. Groter huis. Been there, done that.. en toen was ons huis af.. Prachtig hoor, maar was ik werk en de omgeving zat. Nu vind ik het echt zonde zo veel geld aan een huis te besteden (en alle bijkomende kosten).

We hebben net in een prachtige villa opgepast. Heerlijk voor een aantal weken, zonder dat je de lasten hebt

Ik heb drie jaar in Londen gewoond en gewerkt en al enigszins gebackpackt. Hardstikke leuk, maar weet ook dat het voor mezelf wel fijn is om gewoon "thuis" te kunnen komen. Ik woon momenteel in Amsterdam en dat is een echte crime om dan weer iets nieuws te vinden, altijd al geweest. 

Mag ik vragen hoe je huizenoppasser wordt/ welke website je daar voor gebruikt? Desnoods via pb. 

Zit er zwaar aan te denken om over 2 jaar (dan ben ik 40) een wereldreis te maken. Heb al aangegeven bij mijn werk dat te willen doen. Maar zit er tegelijkertijd ook aan te denken het huidige appartement in de verkoop te gooien en zien waar het schip strand. Daar zou ik momenteel zo'n 130.000 aan overhouden denk ik. Rest zit nog hypotheek op. 

Windhond schreef op 09-08-2021 om 18:21:

[..]


Dat klinkt ook heerlijk 🙂

Als ik op een vaste stek zou zitten zou ik wel een boerderijtje overwegen.

😍 Die droom leven we nu maar ik heb echt een hekel aan het hier weer en dat wordt niet beter zo te lezen en dan lekker van daaruit reizen. Het is echt lekker om tussendoor een plek te hebben waar je kleren liggen en een eigen bed en desnoods verhuur je het als je zelf op reis bent. Heerlijk om mensen hier te lezen die hun dromen achterna gaan.

Windhond schreef op 09-08-2021 om 13:03:

[..]


Ik denk wel dat je ongeveer begrijp, heel ongeveer 😉

Mijn man en ik verlangen naar lange reizen maken, een stuk van de wereld zien, dat is wat we nog willen ‘bereiken’. Hebben jullie dan niet zo’n wensen? Er is toch meer dan op je lauweren rusten? Want hoe langer je werkt, hoe korter die tijd erna natuurlijk.

Met dat soort dingen wacht ik niet tot mijn pensioen. Want nu ben ik nog jong en gezond en kan ik wel gewoon 30 km lopen of zo, dat moet ik tzt nog maar zien. Liever iets later met (parttime) pensioen en nu al dit soort gave dingen te doen, dan wachten tot ik een stuk ouder ben en hopen dat het dan nog gaat.

Kijk maar nu met dat corona. Ik heb al best veel gereisd en gezien van de wereld, dat heb ik maar mooi in de pocket. Maar het ook kunnen zijn dat ik minder mobiel word of zo. Daarom wil ik dingen niet uitstellen.

Mijn idee is dus meer om nu verre reizen te maken, als ik later oud ben en minder werk, lekker met een camper door europa te gaan reizen.

Zusterclivia schreef op 10-08-2021 om 08:35:

[..]

Met dat soort dingen wacht ik niet tot mijn pensioen. Want nu ben ik nog jong en gezond en kan ik wel gewoon 30 km lopen of zo, dat moet ik tzt nog maar zien. Liever iets later met (parttime) pensioen en nu al dit soort gave dingen te doen, dan wachten tot ik een stuk ouder ben en hopen dat het dan nog gaat.

Kijk maar nu met dat corona. Ik heb al best veel gereisd en gezien van de wereld, dat heb ik maar mooi in de pocket. Maar het ook kunnen zijn dat ik minder mobiel word of zo. Daarom wil ik dingen niet uitstellen.

Mijn idee is dus meer om nu verre reizen te maken, als ik later oud ben en minder werk, lekker met een camper door europa te gaan reizen.

Klopt. Ik ben 38 maar vorig jaar een operatie aan de knie gehad. Is niet helemaal top gegaan en heb nu een bepaalde functie niet meer. Een aantal dingen wordt dan best een uitdaging. En je moet die leeftijd eerst nog maar halen

Broodtrommel schreef op 10-08-2021 om 09:26:

[..]

Klopt. Ik ben 38 maar vorig jaar een operatie aan de knie gehad. Is niet helemaal top gegaan en heb nu een bepaalde functie niet meer. Een aantal dingen wordt dan best een uitdaging. En je moet die leeftijd eerst nog maar halen

Inderdaad.

Ik ben ook niet iemand die stopt met werken als ze een miljoen of 2 zou winnen. Want niet omdat mijn werk zo fantastisch is, maar ik vermaak mij wel op mijn werk. Kom nieuwe mensen en ideeën tegen. Als ik altijd thuis zou zijn, zou ik wel bepaalde prikkels missen. En als ik nu 4 weken vrij ben, geniet ik er heel erg van, wetende dat ik straks weer aan het werk ga. Toen ik werkloos thuis zat, maar al wel een nieuw contract had, was dat toch een heel ander gevoel.

Broodtrommel schreef op 09-08-2021 om 19:16:

[..]

Mag ik vragen hoe je huizenoppasser wordt/ welke website je daar voor gebruikt? Desnoods via pb.

Trustedhousesitters is zo'n huisoppas website bv. Holidaylink voor Nederland. Er zitten zeker ook mindere kanten aan. Dat een huisdier ziek wordt, of overlijdt. Of een huis niet schoon is naar je maatstaven. Het moet wel wat voor je zijn. Je kunt in Nederland eens beginnen en uitproberen. 

We hebben altijd verre vakanties gedaan (3 à 4 weken, meer ging niet met werk). Waren altijd drukke vakanties met veel activiteiten en rondreizen, en erg duur. Nu doen we slowtravel. We hebben geen haast meer, kunnen langer blijven en ondernemen lang niet elke dag wat. We hebben een keuken, dus eten weinig buiten de deur. We hebben geen strak budget, maar houden de uitgaves wel bij.

Ik verlangde tijdens vakanties nooit naar huis, en de thuisreis vond ik vreselijk. 

Een huis aanhouden zou wel een erg dure opslag worden.. En als het verhuurd is, kun je er ook niet terecht. Dus ik zie het nut niet, behalve meer kosten en gedoe. Het is meer het idee dat je 'geen eigen plek' meer hebt. 

En het was heerlijk spullen weg te doen, je verzamelt zo veel tijdens je leven. Gedurende covid heb ik de opslag nog verder uitgezocht, en veel verkocht. Losse foto's, negatieven en fotoboeken heb ik ingescand. Originelen weggegeven of weggegooid. Dozen vol hadden we. 

Blij_ei, reisleiders die ik onderweg ontmoet heb, hadden vaak ergens gewoon een kamer, die ze al 100 jaar hadden, dus een lage huur. Dan hadden ze in de rustige tijd toch een plek.

Toen ik in het buitenland woonde ontmoette ik een ouder stel die of op vakantie waren of via hun dochter goedkoop een cruise deden of op die plek een appartementje huurde. Maar dan moet je wel wat meer geld hebben, denk ik.

Ik vind zelf ergens een vaste plek erg geruststellend, maar het hoeft niet groot of luxe te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.