Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Het grote FIRE topic

Zijn er mensen hier die aan FIRE (financial independance, retire early) doen? Wat doe je om je inkomsten te verhogen? Wat doe je om te uitgaven te verlagen? Heb je tips voor beginners? 


Ik lees mee, misschien steek ik hier nog wat van op!

Inkomen verhogen: 
Mijn man is sinds een jaar begonnen met beleggen en daytraden vanwege minder binnenkomende opdrachten door corona en doet dat tot mijn verbazing nog erg goed

Kosten verlagen:
Wij doen alles al best goedkoop dus ik weet niet of daar op dit moment nog wat te halen valt (los van van uitjes en boodschappen, maar daar wil ik niet op bezuinigen)

To wat doe jij? Of nog niet begonnen?

Tvp  

Ik ben bezig om in ieder geval 3 jaarsalarissen op mijn spaarrekening te krijgen om eerder te kunnen stoppen. Om tot mijn 68ste op de IC te werken lijkt mij niet haalbaar.
Ik spaar en ik beleg en we betalen ons huis versneld af. 

Huis versneld aflossen en beleggen. 

Het lukt alleen nog niet goed om een losse passieve inkomstenstroom op gang te helpen, dat kleine beetje dividend zet geen zoden aan de dijk.

Ik heb ook geld uitgeleend via crowdfunding. Dat geld is voor mij 'weg' maar komt stukje bij beetje weer mijn kant op (plus rente). 

Wij zijn sinds begin dit jaar FIREd. Zowel mijn man (eind 30) als ik (begin 40) hebben altijd het geluk gehad goedbetaalde banen te hebben kunnen vinden en er een vrij simpele levensstijl op na te houden, waardoor we flink konden sparen. We hebben onszelf dit jaar een sabbatical gegeven (nou ja, sabbatical... we hebben een huis gekocht wat we nu flink aan het renoveren zijn), en volgend jaar gaan we eens kijken hoe we weer een nuttige bijdrage aan de wereld kunnen geven (betaald of vrijwilligerswerk of een combinatie daarvan).

Een aantal voorbeelden van wat wij deden (en vaak nog steeds doen:

- We hielden een spreadsheet bij van onze maandelijkse uitgaven en als het dan omhoog ging keken we waar dat aan lag. Daardoor konden we ook goed zien wat we per jaar nodig hebben om een fijn leven te leiden.
- Als een van ons een bonus of salarisverhoging kreeg, gaven we dat niet uit, maar ging dat op een spaarrekening of naar beleggingen.
- We hadden we nooit een auto, maar deden alles op de fiets of met het OV (nu hebben we wel een klein autootje gekocht omdat we ergens wonen waar dat echt nodig is).
- We woonden in appartementen die wat verder van het centrum lagen, maar daardoor wel wat lager in prijs waren. Omdat we om de 3-5 jaar verhuisden naar een ander land was ons meeste meubilair tweedehands of van IKEA.
- Qua telefoon hebben we nog steeds een prepaid kaart ipv een duurder abonnement, omdat de meeste telefoon gesprekken toch thuis via WhatsApp gaan en we verder genoeg hebben aan een prepaid mobiele internetbundel.
- Bij een aantal werkgevers hadden we het geluk dat we gratis konden ontbijten en/of lunchen, dat scheelt natuurlijk enorm.
- De meeste boodschappen bestelden we 1 keer per week online, zodat we in de supermarkt niet verleid konden worden door allerlei aanbiedingen die we anders nooit zouden kopen. Waar we nu wonen kunnen we niet online bestellen, maar we doen nog steeds maar 1 keer per week boodschappen. 
- Mijn man heeft heel, heel veel gelezen over beleggen en is langzaam begonnen met aandelen te kopen en verkopen. Hoeveel je ook leest en studeert, soms gaat het goed en soms niet natuurlijk. We hebben echt wel eens flink verlies gemaakt ergens op, maar gelukkig veel vaker een leuke winst. 
- Ik heb mijn spaargeld geïnvesteerd in een appartement dat ik verhuur. In de afgelopen 5 jaar is de waarde behoorlijk omhoog gegaan en iedere maand krijg ik huur binnen. Mocht het ooit nodig zijn, kunnen we er ook zelf gaan wonen.
- We hebben altijd gewoond en gewerkt in regio's met hoge levenskosten. Daarom zijn we gaan kijken naar regio's waar we graag zouden willen wonen en waar de levenskosten lager liggen, en zijn daarvoor verhuisd (geholpen door de situatie met COVID, waardoor thuiswerken opeens de norm was). Nadat we een aantal maanden onze nieuwe omgeving hadden uitgeprobeerd en het nog fijner was dan we hadden gedacht, hebben we onze banen opgezegd. Wel met een worst case scenario plan, mocht er iets gebeuren waardoor we toch weer geld moeten gaan verdienen.
- Wij kiezen altijd voor een hoger eigen risico qua zorgverzekering, omdat we gelukkig allebei best gezond zijn. Daardoor valt de jaarlijkse premie een stuk lager uit.
- Verder roken of drinken we niet en zijn we niet zo van het uit eten / op stap gaan, maar juist van het wandelen en buiten zijn, wat natuurlijk niet veel kost.
- We hebben geen kinderen, dus dat hielp onze financiën ook best wel

Ben je al bekend met Mr. Money Moustache (je verzint het niet... ), hier zijn een paar links die wij aan het begin van ons FIRE pad nuttig vonden (wel erg Amerikaans, maar de concepten zijn vaak ook buiten Amerika wel van toepassing):
- http://www.washingtonpost.com/business/meet-mr-money-mustache-the-man-who-retired-at-30/2013/04/26/71e3e6a8-acf3-11e2-a8b9-2a63d75b5459_story.html
- http://www.mrmoneymustache.com/2013/02/22/getting-rich-from-zero-to-hero-in-one-blog-post/
- http://www.mrmoneymustache.com/2013/05/07/how-to-prosper-in-an-economic-boom/
- http://www.mrmoneymustache.com/2011/09/15/a-brief-history-of-the-stash-how-we-saved-from-zero-to-retirement-in-ten-years/

Succes!!💶

Ik ben hier ook mee bezig maar niet zo extreem. Ik spaar, los de hypotheek af en beleg tegelijkertijd. Mijn 40ste verjaardag ben ik al gepasseerd en voorlopig kan ik nog niet met pensioen, maar wellicht kan ik een aantal jaar eerder stoppen met werken. 

Oh en ik doe aan crowdfunding.

ForsakenCod30

ForsakenCod30

21-07-2021 om 19:41

Hamer schreef op 21-07-2021 om 19:25:

Oh en ik doe aan crowdfunding.

Voor jezelf?

ForsakenCod30

ForsakenCod30

21-07-2021 om 19:42

huis vrij is ons eerste doel

Ja zeker! Mijn man en ik worden steeds fanatieker   

We hadden 10 jaar geleden als eerste doel om ons huis binnen 15 jaar af te lossen (ipv de 30 jaar die ervoor staat). 
De eerste 10 jaar zitten er op en we lopen voor op ons oorspronkelijke plan. Binnen nu en 5 jaar is ons huis volledig afgelost, maar misschien lukt het ons zelfs iets sneller. 

Ik ben veel aan het traden en dit heeft de afgelopen jaren veel opgeleverd. Een deel van het geld beleg ik nu voor mijn (eventueel vervroegd) pensioen.

Mijn inkomen is flink gestegen de laatste jaren, omdat ik goed heb onderhandeld. Dit levert me nu enkele honderden euro's per maand op. Dit geld steek ik in mijn beleggingsfondsen in plaats van dat ik het uitgeef aan andere dingen. 

Wij zijn pas midden dertig, dus ik heb het idee dat als we zo nog eens tien jaar doorgaan, dat we niet veel meer hoeven te werken. 

Red_Velvet

Red_Velvet

21-07-2021 om 19:47 Topicstarter

TanteTheelepel schreef op 21-07-2021 om 18:25:

Ik lees mee, misschien steek ik hier nog wat van op!

Inkomen verhogen:
Mijn man is sinds een jaar begonnen met beleggen en daytraden vanwege minder binnenkomende opdrachten door corona en doet dat tot mijn verbazing nog erg goed

Kosten verlagen:
Wij doen alles al best goedkoop dus ik weet niet of daar op dit moment nog wat te halen valt (los van van uitjes en boodschappen, maar daar wil ik niet op bezuinigen)

To wat doe jij? Of nog niet begonnen?

Ik ben er nog niet heel erg mee bezig al probeer ik nu bewust een loonsverhoging te krijgen om m'n inkomsten te verhogen. Ik ken niks van beleggen en ben een beetje bang om hieraan te beginnen. Via m'n bank wil ik niet wegens te veel kosten.

Belklo schreef op 21-07-2021 om 19:07:

Wij zijn sinds begin dit jaar FIREd. Zowel mijn man (eind 30) als ik (begin 40) hebben altijd het geluk gehad goedbetaalde banen te hebben kunnen vinden en er een vrij simpele levensstijl op na te houden, waardoor we flink konden sparen. We hebben onszelf dit jaar een sabbatical gegeven (nou ja, sabbatical... we hebben een huis gekocht wat we nu flink aan het renoveren zijn), en volgend jaar gaan we eens kijken hoe we weer een nuttige bijdrage aan de wereld kunnen geven (betaald of vrijwilligerswerk of een combinatie daarvan).

Hoe moelijk/of makkelijk was om te stoppen? Hadden jullie geen last van de zogenaamde "one more year syndrome"?

Ik ben net veertig en wil nog niet stoppen. Mijn jongste gaat naar griep 6, oudste begint op de middelbare, ik wil hen een goed voorbeeld meegeven en ik geniet nog van de intellectuele uitdaging van mijn werk (Ik hoop voor de winter mijn tweede universitaire opleiding te hebben afgerond).

Maar de ruimte hebben om aan FIRE te kunnen denken, dat dat binnen bereik ligt, is wel heel fijn.

Ik zou nu ook absoluut niet willen stoppen met werken. Ik heb het idee dat ik midden in mijn carrière sta en ik geniet er enorm van om daarin te groeien. 

Mij gaat het vooral om de vrijheid om te kunnen stoppen wanneer ik maar wil en volledig zelfredzaam te zijn, voor de rest van mijn leven. Ik denk dat ik dat rond mijn 45-50e bereikt heb als er geen gekke dingen gebeuren, dat vind ik vroeg zat. 

Leuk topic. Ik heb nooit echt de intentie gehad om perse vroeg met pensioen te gaan. De keerzijde is dat met 70 pas met pensioen gaan, ook niet aantrekkelijk voelt, terwijl dat wel een realistisch perspectief is. Dus onuitgesproken, zouden partner en ik ook graag op tijd voldoende financiële zekerheid willen krijgen om onze eigen keuzes te kunnen maken.

Het eerste doel is daarom versneld aflossen, en daar zijn we lekker mee bezig. Zoals het er nu naar uit ziet, lijkt het haalbaar om met 47 klaar te zijn met het aflossen van onze hypotheek. De kinderen zitten dan nog allemaal in de puberteit, dus het echte grote sparen kan dan nog niet beginnen, maar het zou natuurlijk heerlijk zijn als die grote maandlast wegvalt. 
Vanaf daar zullen we moeten gaan kijken hoe we het geld wat vrij komt gaan investeren. Dat kan ofwel gericht zijn op vroegtijdig met pensioen gaan, maar kan ook gericht zijn op vroegtijdig minder gaan werken en meer gaan doen waar we gelukkig van worden (uit eten of reizen wellicht tegen die tijd). Ik zie in mijn omgeving voorbeelden van mensen die wel tot hun pensioen een dag of twee blijven werken en de overige dagen min of meer gepensioneerd doorbrengen. Dat voelt voor mij ook als een aantrekkelijk alternatief.

Op dit moment kunnen we versneld aflossen door twee goede banen (maar beide niet fulltime), doordat we één auto hebben weggedaan, door te werken met budgetten (ook al is er dus inkomen genoeg) en door gebruik te maken van het sneeuwbaleffect bij het aflossen. Drie jonge kinderen (met ook opvangkosten etc) maken tegelijkertijd dat er toch ook behoorlijke uitgaveposten aanwezig blijven.
Beleggen hebben we beide geen kaas van gegeten en na meerdere pogingen me er in te verdiepen, heb ik dat nu toch maar opgegeven. Wellicht is dat in de toekomst toch nog een optie..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.