Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..

Zilver_gray schreef op 13-06-2026 om 09:31:

[..]

Dat zijn inderdaad doelen waar ik zelf ook graag aan zou bijdragen.

Ik ook (is ook al gebeurd in het verleden).

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-06-2026 om 08:52:

Ik zou nooit zo snel iets geven om schulden af te lossen omdat dat voor mij te ondoorzichtig is.

Laatst was op het nieuws dat kinderen steeds minder vaak op schoolreis of kamp kunnen omdat ouders de vrijwillige bijdrage niet (kunnen) betalen. Ik zou daar dus wel voor willen doneren. Een school of eigenlijk een oudervereniging die een paar honderd of paar duizend euro nodig heeft. En dat dat dan wordt ingezameld door aan iedereen vijf euro te vragen. Vijf euro kunnen veel mensen best eens missen.

Het probleem is wie dat gaat organiseren. Toen mijn dochter nog op de basisschool zat had je ook zulke acties en die werden dan door een praatgrage moeder in de ouderraad in het leven geroepen. Die vertelde gelijk aan iedereen die het wilde horen welke ouders het bedrag niet hadden overgemaakt. En toen ontstonden de roddels. Want de moeder van A had wel geld om te roken maar niet voor de vrijwillige ouderbijdrage. 

Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 09:53:

[..]

Het probleem is wie dat gaat organiseren. Toen mijn dochter nog op de basisschool zat had je ook zulke acties en die werden dan door een praatgrage moeder in de ouderraad in het leven geroepen. Die vertelde gelijk aan iedereen die het wilde horen welke ouders het bedrag niet hadden overgemaakt. En toen ontstonden de roddels. Want de moeder van A had wel geld om te roken maar niet voor de vrijwillige ouderbijdrage.

Tja, dat zou discreet moeten worden afgehandeld. Ook om het sneeuwval effect tegen te gaan. Dat ouders waarbij het wel uit kan ook niet meer betalen omdat ze niet willen opdraaien voor de kosten van de kinderen van wie ouders niet betalen. 

Zilver_gray

Zilver_gray

13-06-2026 om 10:23 Topicstarter

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-06-2026 om 10:10:

[..]

Tja, dat zou discreet moeten worden afgehandeld. Ook om het sneeuwval effect tegen te gaan. Dat ouders waarbij het wel uit kan ook niet meer betalen omdat ze niet willen opdraaien voor de kosten van de kinderen van wie ouders niet betalen.

Ik heb best wat jaren meegelopen op de lagere school, is bij ons nooit gebeurd dat er door andere ouders meer betaald moest worden voor kinderen die anders niet mee konden. Ik weet niet beter dat daar altijd wel een potje voor was op school.

Ik ben net maar even gaan kijken op Go Fund me….. En nee ik betaal niet mee aan een Auto die vervangen moet worden….dan pak je maar een tijd lang de fiets…En aan Schulden af lossen van een ander doe ik ook niet. Ja, heel stom dat je geen Brand verzekering hebt….
Wat ik wel doe is bij 2 families in ons dorp af en toe een tas met boodschappen voor de deur zetten….Daarvan weet ik dat door ziekte , er niet gewerkt kan worden. 

Ted68 schreef op 13-06-2026 om 10:28:

Ik ben net maar even gaan kijken op Go Fund me….. En nee ik betaal niet mee aan een Auto die vervangen moet worden….dan pak je maar een tijd lang de fiets…En aan Schulden af lossen van een ander doe ik ook niet. Ja, heel stom dat je geen Brand verzekering hebt….
Wat ik wel doe is bij 2 families in ons dorp af en toe een tas met boodschappen voor de deur zetten….Daarvan weet ik dat door ziekte , er niet gewerkt kan worden.

Dan zou ik toch liever geld geven aan die families. Straks koop je iets wat ze niet lusten en dan eindigt het in de kliko.

Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 10:33:

[..]

Dan zou ik toch liever geld geven aan die families. Straks koop je iets wat ze niet lusten en dan eindigt het in de kliko.

Het is een mooie daad, ws anoniem

Ik verbaas me erover dat iemand iets goed doet dat er dan altijd wel iemand is die t beter zou doen.

[..]

Jij denkt echt alles beter te weten, he? 

Zilver_gray

Zilver_gray

13-06-2026 om 11:16 Topicstarter

[..]

Ik denk dat deze mensen zo ontzettend dankbaar zijn voor dat lieve gebaar, dat ze met alle liefde ook de producten zullen gebruiken die ze misschien wat minder lekker vinden.

Zilver_gray schreef op 13-06-2026 om 10:23:

[..]

Ik heb best wat jaren meegelopen op de lagere school, is bij ons nooit gebeurd dat er door andere ouders meer betaald moest worden voor kinderen die anders niet mee konden. Ik weet niet beter dat daar altijd wel een potje voor was op school.

Dat was dan ook niet wat ik bedoelde. Ouders besluiten om dan ook maar niet nog langer (niet meer) te betalen omdat dan hun geld ook, indirect, naar de kinderen gaat van ouders die niet betalen. 

In de ouderbijdrage zit bij ons zeg zeven euro voor een Sinterklaascadeau. Als drie op de tien niet betalen heb je geen €70 euro voor tien cadeautjes maar maar €49 euro. Dan krijgt elk kind een cadeau van bijna €5 euro in plaats van voor €7 euro. 

Daar is geen potje voor, het te besteden bedrag gaat omlaag. Als kamp in groep 8 €100 kost een er betaalt er een niet dan heb je gewoon €100 minder te besteden. Betaald de helft niet heen je maar 50 per kind te besteden. 

Geld geven: Dan beland mijn geld  misschien in een pakje peuken.
Pasta, tomatensaus, appelmoes, kaas, beleg dat lust heus wel iedereen!

Zilver_gray

Zilver_gray

13-06-2026 om 11:23 Topicstarter

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-06-2026 om 11:21:

[..]

Dat was dan ook niet wat ik bedoelde. Ouders besluiten om dan ook maar niet nog langer (niet meer) te betalen omdat dan hun geld ook, indirect, naar de kinderen gaat van ouders die niet betalen.

In de ouderbijdrage zit bij ons zeg zeven euro voor een Sinterklaascadeau. Als drie op de tien niet betalen heb je geen 70 euro voor tien cadeautjes maar maar 49 euro. Dan krijgt elk kind een cadeau van bijna 5 euro in plaats van voor 7 euro.

Ah zo. Dan heb ik je verkeerd begrepen. 
Ik snap het.

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-06-2026 om 11:21:

[..]

In de ouderbijdrage zit bij ons zeg zeven euro voor een Sinterklaascadeau. Als drie op de tien niet betalen heb je geen 70 euro voor tien cadeautjes maar maar 49 euro. Dan krijgt elk kind een cadeau van bijna 5 euro in plaats van voor 7 euro.

Hier wordt niet bijgehouden wie er betaald of niet. Dit jaar is er helaas maar voor 60% van de kinderen betaald. Ik weet niet waarom dit percentage zo laag is. Ik heb niet het idee dat er veel gezinnen rond het minimum zitten maar weet ook dat we niet achter de voordeur kunnen kijken. Er is natuurlijk ook verborgen armoede. Iedereen krijgt 1 keer een persoonlijke uitnodiging. Daarna nog 2 keer een algemene oproep via de schoolapp met uitleg waar het geld voor gebruikt wordt. Er moet wel bij vermeld worden dat de bijdrage vrijwillig is. Dat is een verplichting. We mogen geen persoonlijke herinneringen sturen, daarom houden we ook niet bij wie er betaald en wie niet. Is niet nuttig om te weten. 

Het klopt dat met dat geld voor iedereen betaald wordt + geld uit acties (kledinginzameling, statiegeldactie). Je mag kinderen niet uitsluiten omdat de ouders niet betaald hebben. En terecht mijn inziens.  Als er een tekort is kunnen we wel als OR bij school/ het bestuur aankloppen. 

Stichting leergeld betaalt de vrijwillige ouderbijdrage ook niet voor ouders die het niet kunnen betalen. Stichting leergeld is er om te zorgen dat kinderen mee kunnen doen. Dat is op school toch al zo, scholen mogen kinderen niet weigeren mee te nemen op schoolreisje. Ze gebruiken het geld dus voor andere dingen waar kinderen anders niet aan mee kunnen doen. 

Maar goed ik dwaal af. Ik zou geen gofund me van een school betalen zodat kinderen op schoolreisje kunnen. Ik heb wel een aantal keer gedoneerd bij gofund me. Soms omdat ik mensen ook kende en het doel goed vond. Andere keren puur om het doel. Altijd anoniem. Het levert mij idd een goed gevoel op dat ik een klein beetje heb kunnen bijdragen om iemand te helpen. Dat is volgens mij niet verkeerd om te voelen. Ik hoef verder geen schouderklopje. Ik doe het anoniem en deel het verder ook niet met iemand behalve misschien mijn partner

Ted68 schreef op 13-06-2026 om 11:22:

Geld geven: Dan beland mijn geld misschien in een pakje peuken.
Pasta, tomatensaus, appelmoes, kaas, beleg dat lust heus wel iedereen!

Maar dat is dan toch ook het probleem. Als je bang bent dat je geld aan iets anders besteed wordt komt hun armoede dan toch voort uit het feit dat ze hun eigen geld aan dingen zoals sigaretten besteden in plaats van boodschappen. Als ik die ouders zou zien roken terwijl ik ze geld/boodschappen heb gegeven zou ik mijn tijd en moeite in een ander doel stoppen.

Zilver_gray

Zilver_gray

13-06-2026 om 13:57 Topicstarter

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.