Financiën en recht
Zilver_gray
11-06-2026 om 17:40
Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..
Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.
Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.
Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??
Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..
Maar dit is toch schaamteloos?
Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik
Jujubee
12-06-2026 om 08:00
watertoren schreef op 12-06-2026 om 07:54:
Ik zou daar niet aan geven omdat ik het niet vertrouw bij mensen die ik niet ken. Er zijn zo veel oplichters op de wereld.
Ja, en heel eerlijk: kan je het die oplichters kwalijk nemen? Het is makkelijk geld verdienen en je hoeft er vaak weinig voor te doen. Het is nog makkelijker dan influencer zijn. En als je in een arm Afrikaans land woont waar je op een houtje bijt, snap ik echt wel dat het aanlokkelijk is om westerse vrouwen te gaan catfishen om geld. Het is letterlijk slapend rijk worden. Je kan eerder de mensen aankijken die erin trappen, vind ik. Maar het gevaar van de huidige media is dat je nooit meer weet wat wel en niet echt is. AI-filmpjes zijn zo levensecht dat ik het verschil niet meer zie, hoor.
Ik doneer nog wel eens wat eten of verzorgingsmiddelen aan de voedselbank, maar daar blijft het hier bij.
Duckie73
12-06-2026 om 08:04
Maar die mensen die doneren doen dat vaak uit eigen belang om te laten zien hoe meelevend en vrijgevend ze zijn. Dat het geld in de juiste handen valt is vaak maar een bijzaak. Dus zoveel medelijden voor de mensen die doneren heb ik ook niet.
watertoren
12-06-2026 om 08:10
Jujubee schreef op 12-06-2026 om 08:00:
[..]
Ja, en heel eerlijk: kan je het die oplichters kwalijk nemen? Het is makkelijk geld verdienen en je hoeft er vaak weinig voor te doen. Het is nog makkelijker dan influencer zijn. En als je in een arm Afrikaans land woont waar je op een houtje bijt, snap ik echt wel dat het aanlokkelijk is om westerse vrouwen te gaan catfishen om geld. Het is letterlijk slapend rijk worden. Je kan eerder de mensen aankijken die erin trappen, vind ik. Maar het gevaar van de huidige media is dat je nooit meer weet wat wel en niet echt is. AI-filmpjes zijn zo levensecht dat ik het verschil niet meer zie, hoor.
Ik doneer nog wel eens wat eten of verzorgingsmiddelen aan de voedselbank, maar daar blijft het hier bij.
Ja, ik neem het oplichters zeker kwalijk en niet zo'n beetje ook! Ik kan heel slecht tegen mensen die stelen en tegen oplichters, op welke manier het ook is!
Jujubee
12-06-2026 om 08:11
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 08:04:
Maar die mensen die doneren doen dat vaak uit eigen belang om te laten zien hoe meelevend en vrijgevend ze zijn. Dat het geld in de juiste handen valt is vaak maar een bijzaak. Dus zoveel medelijden voor de mensen die doneren heb ik ook niet.
Precies. Meer voor jezelf dan voor de ander, denk ik. Ik moet vaak denken aan die Friends-aflevering waarin Joey tegen Phoebe zegt dat er niet zoiets bestaat als een selfless good act. Dat je er altijd zelf ook baat bij hebt: je krijgt er een goed gevoel bij. Ik denk zomaar dat daar een kern van waarheid in zit.
Groentetuin
12-06-2026 om 08:12
Er wordt ook veel anoniem gedoneerd
Ik ken iemand die bij elke tv reclame geld overmaakt voor de zielige dieren, ezeltjes of wat dan ook, ze kan het gewoon niet weerstaan, heeft zelf maar heel weinig geld en komt daardoor in de problemen
Volgens mij kent ze gofundme niet en dat is maar goed ook
Jujubee
12-06-2026 om 08:16
watertoren schreef op 12-06-2026 om 08:10:
[..]
Ja, ik neem het oplichters zeker kwalijk en niet zo'n beetje ook! Ik kan heel slecht tegen mensen die stelen en tegen oplichters, op welke manier het ook is!
Ik vind het ook verderfelijk hoor, maar als niemand erin trapt verdienen ze ook niks en zijn ze zo weer klaar. Het is wel een beetje human nature om opportunistisch te zijn natuurlijk. Zeker als je uit een mega-arm gebied komt waar overleven het belangrijkste is. Dan zijn die naïeve rijke westerlingen een prachtig doelwit. Als niemand daar in trapt, is het zo klaar.
Helaas zijn sommige mensen zo eenzaam dat ze alles geloven. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt met een vriendin van mijn moeder. Ik vond dat echt triest voor haar. Ze beroofden haar waar ze bijstond en ze zag het niet. En het was zo duidelijk. Maar liefde ( ook digitale ) maakt blind. Desondanks vind ik die oplichters gewoon schaamteloze eikels hoor.
Duckie73
12-06-2026 om 08:22
Die oplichters zijn ook eikels, maar aan de andere kant denk ik dat ze doen wat ze moeten doen. Zeker als ze in een arm land wonen en je tonnen kan verdienen aan rijke Europanen die alles maar voor zoete koek slikken. Het is te verleidelijk om te weerstaan. En het is wel de keuze van die mensen dat ze keer op keer dezelfde fout maken door maar steeds geld te storten. Net zoals andere hun geld uitgeven aan sigaretten, vuurwerk, vakanties of merkkleren. Het zou heel gevaarlijk worden als we mensen verbieden hun geld uit te geven aan bepaalde dingen.
Jujubee
12-06-2026 om 08:35
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 08:22:
Die oplichters zijn ook eikels, maar aan de andere kant denk ik dat ze doen wat ze moeten doen. Zeker als ze in een arm land wonen en je tonnen kan verdienen aan rijke Europanen die alles maar voor zoete koek slikken. Het is te verleidelijk om te weerstaan. En het is wel de keuze van die mensen dat ze keer op keer dezelfde fout maken door maar steeds geld te storten. Net zoals andere hun geld uitgeven aan sigaretten, vuurwerk, vakanties of merkkleren. Het zou heel gevaarlijk worden als we mensen verbieden hun geld uit te geven aan bepaalde dingen.
Precies, vanuit onze westerse bubbel is het makkelijk om te oordelen. Je piept wel anders als je moeder aids heeft maar niet de juiste medicijnen kan krijgen of als je kind ernstig ziek is. Die vriendin van mijn moeder ging vaak naar Kenia en had daar meerdere scholen opgezet zodat de kinderen konden leren. Heel mooi natuurlijk, maar ze stalen constant alles van haar. Spullen, geld, materiaal. En ze vond het helemaal niet erg. Ze snapte de noodzaak. In die landen gelden andere regels dan hier.
Zilver_gray
12-06-2026 om 08:49
Ik doneer niet uit eigen belang, maar omdat het doel me raakt/ aanspreekt.
De keren dat ik heb gedoneerd is dat anoniem geweest, juist omdat ik het niet nodig vind dat mensen zien dat ik wat geef.
Schemerlampje
12-06-2026 om 08:56
Zilver_gray schreef op 12-06-2026 om 08:49:
[..]
De keren dat ik heb gedoneerd is dat anoniem geweest, juist omdat ik het niet nodig vind dat mensen zien dat ik wat geef.
Ik ook. En dit was altijd voor mensen die ik persoonlijk kende.
Duckie73
12-06-2026 om 09:02
Zilver_gray schreef op 12-06-2026 om 08:49:
[..]
Maar zoals ik het goed begrijp zijn er verschillende GoFundMe's. 1). Mensen die het geld hard nodig hebben, 2).mensen die schuld hebben en hun vakantie of huwelijksreis willen betalen en 3).oplichters.
Mensen die hun geld aan nummer 2 geven heb ik dan geen goed woord voor over. Kan je net zo goed je geld verbranden. Mensen die het aan nummer 3 oplichters geven zijn slachtoffers en moeten volgens sommige in bescherming worden genomen. En mensen die het aan nummer 1 geven zijn de enige die deze uitgaven kunnen verantwoorden.
Duckie73
12-06-2026 om 09:05
Jujubee schreef op 12-06-2026 om 08:35:
[..]
Precies, vanuit onze westerse bubbel is het makkelijk om te oordelen. Je piept wel anders als je moeder aids heeft maar niet de juiste medicijnen kan krijgen of als je kind ernstig ziek is. Die vriendin van mijn moeder ging vaak naar Kenia en had daar meerdere scholen opgezet zodat de kinderen konden leren. Heel mooi natuurlijk, maar ze stalen constant alles van haar. Spullen, geld, materiaal. En ze vond het helemaal niet erg. Ze snapte de noodzaak. In die landen gelden andere regels dan hier.
Goed dat ze er zo nuchter in staat. Veel mensen die dat doen komen thuis met een stank voor dank gevoel. Maar dat zijn vaak ook mensen die hun eigen normen en waarden op de lokale bevolking willen dicteren. Beetje white savior complex.
Zilver_gray
12-06-2026 om 09:43
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 09:02:
[..]
Maar zoals ik het goed begrijp zijn er verschillende GoFundMe's. 1). Mensen die het geld hard nodig hebben, 2).mensen die schuld hebben en hun vakantie of huwelijksreis willen betalen en 3).oplichters.
Mensen die hun geld aan nummer 2 geven heb ik dan geen goed woord voor over. Kan je net zo goed je geld verbranden. Mensen die het aan nummer 3 oplichters geven zijn slachtoffers en moeten volgens sommige in bescherming worden genomen. En mensen die het aan nummer 1 geven zijn de enige die deze uitgaven kunnen verantwoorden.
Mijn punt is nog niet eens zozeer de mensen die daadwerkelijk geven. Daar kunnen we ook wat van vinden hoor: dom, doen voor een goed gevoel/ de likes noem het maar.
Zilver_gray
12-06-2026 om 09:45
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 09:05:
[..]
Goed dat ze er zo nuchter in staat. Veel mensen die dat doen komen thuis met een stank voor dank gevoel. Maar dat zijn vaak ook mensen die hun eigen normen en waarden op de lokale bevolking willen dicteren. Beetje white savior complex.
Waarom moet iemand die iets goeds wil doen voor een ander meteen een “complex” toegeschreven worden? Er zijn daadwerkelijk mensen die hart hebben voor een ander.
Jujubee
12-06-2026 om 09:50
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 09:05:
[..]
Het helpt dat ze daar grotendeels opgegroeid is, dus ze weet niet beter. Als ik dat zou doen vanuit mijn westerse bubbel en het mij zou gebeuren, zou ik dat stank voor dank gevoel wel hebben, ja. Maar zij vond het alsnog een goede besteding van haar geld, want mensen kregen wel spullen en geld die ze nodig hadden. Het was fijner geweest als haar gevraagd was; dan had ze het ook gegeven, maar zo werkt het daar niet.