Financiën en recht
alhambra
22-09-2025 om 17:41
Geldzaken regelen voor ouders of leeftijd
Ik denk dat het tijd wordt om in te regelen dat ik voor mijn ouders op termijn hun geldzaken kan regelen.
Ik ben al bezig met een lijstje (DigiD, banken, verzekeraars etc) maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.
Hoe hebben jullie het aangepakt? Wat zijn zaken om te doen of om juist te vermijden?
Marty1984
22-09-2025 om 19:09
Ik heb hier overigens al 20 keer aangehaald dat er toch echt wat op papier moet komen voor mijn schoonmoeder van 92*. Maar man en schoonbroer verdommen het.
Als schoondochter kan ik dus weinig.
Man trekt 2 keer per maand naar zijn moeder met laptop. Waar hij met haar bankkaart de betalingen doet én elke belangrijke brief bekijkt.
Zelf heeft ze geen computer, geen gsm, haat ze al die elektronische rommel en betaalt het liefst cash. Vaste betaal-opdrachten vindt ze onzin en "kan je mee opgelicht worden". En heeft intussen de zin vanbuiten geleerd "dat ze haar zoon maar opbellen inzake financiën" als er een idioot voor de deur staat.
Over de financiën iets officieel op papier zetten gaan we sowieso niet doen ... dat geeft gedonder in de hele familie. (Ik zou het alleen inzake zorg dus wel graag zien gebeuren.)
Mijn schoonbroer weet dat man helpt met de facturen, mijn schoonzus niet.
De belasting-aangifte doet een oude kennis van mijn schoonvader zaliger. Dat wil ze nog niet dat man ziet. En dingen als haar ID-kaart vervangen op het gemeentehuis kan ze nog perfect zelf.
Het voordeel is dus wel dat man de maandelijkse vaste rekeningen én dat éne tijdschrift-abonnement wel kent.
Dat er alleen waarschijnlijk ooit zorg-troubles op ons afkomen die we op 't moment zelf zullen moeten oplossen. Bij de eventuele verkoop van 't huis mogen zijn broer en zus dan weer helpen.
*Ze is 92, maar komt over als 82. En is uber-koppig
.
Kampeerder
22-09-2025 om 20:22
Tuinplant schreef op 22-09-2025 om 18:39:
[..]
Machtiging ING was bij ons een drama, heeft erg lang geduurd.
Mijn schoonmoeder was gelukkig overdreven gestructureerd, maar met name het laatste jaar van thuiswonen legde ze de post overal neer. Uiteraard wist ze niet meer waar, reden dus om alles om te zetten op mijn e-mail en postadres.
Mijn vader kan gelukkig alles nog zelf en is qua financiën ook gestructureerd. Mijn ouders zijn hier ook altijd heel open geweest, al vanaf pubertijd weten wij hoe ze hun administratie voeren en waar de belangrijke papieren liggen. Brieven die mijn vader niet snapt liggen voor mij klaar als ik kom. Ik krijg dan de opdracht dit af te handelen, zonder hem ermee "lastig" te vallen.
Advies aan TO:
Zet niet alles om naar je eigen E-mail maar maak een G-mail aan voor je ouders. Dan zou een broer of zus de taak vrij eenvoudig van je kunnen overnemen.
Verder heb je alles dan apart van je eigen mail wat het overzicht lijkt mij makkelijker maakt.
Kampeerder
22-09-2025 om 20:40
Tuinplant schreef op 22-09-2025 om 18:33:
[..]
Een huis hoeft echt niet jaren leeg te staan voordat het verkocht wordt. Ook niet als de kinderen nauwelijks contact met elkaar hebben. Ik spreek uit eigen ervaring, huis verkopen was juist geen probleem. Aanvragen bewindvoering kost dan wel weer even tijd. Maar dat was al aangevraagd voordat verkoop huis aan de orde kwam. Er is wel rechtelijke toestemming nodig voor verkoop van de woning naast de bewindvoering, maar ook dat was vlot geregeld.
Als ouders nog wel handelingsbekwaam zijn kunnen ze bijvoorbeeld de kinderen een volmacht geven voor verkoop van de woning.
Ik zag/hoorde het onlangs anders.
Ander geval: Inmiddels staat het huis naast ons een jaar leeg. Kinderloos echtpaar dat beiden opgenomen is, geen kans op terugkeer. Neven en nichten zijn er af en toe, maar ik spreek ze niet hierover dus weet er het fijne niet van.
MMcGonagall
22-09-2025 om 20:40
Mijn ouders (inmiddels alleen mijn vader) wisten niet eens hun eigen digid. Met mijn vader heb ik een en/of rekening, mijn moeder had mijn zus gemachtigd voor de rekening. Toen mijn moeder overleed, kon ze er dus niet meer bij (tijdelijk). Ik hoop dat ik dat bij mijn vader voorkom door de en/of rekening. Ik regel dus alle betalingen die niet automatisch gaan, via mijn eigen app.
Tijgeroog
22-09-2025 om 23:04
gaat die en/of rekening straks geen gedoe opleveren met de erfenis?
Met een levenstestament is er geen toestemming van de rechter meer nodig bij bijvoorbeeld de verkoop van het huis of alle financiële zaken. Wij vinden dat erg prettig.
rionyriony
23-09-2025 om 06:40
Iedereen die veel veranderingen heeft meegemaakt gaat tenslotte de zinloosheid ervan inzien want jij moet voor de zoveelste keer, meestal in het belang van rijkere mensen, je aanpassen en tenslotte word je het moe en ontstaat er een weerstand.
Ik zou uitleggend praten tegen haar. En dat voortdurend blijven doen, ook al wuift ze het weg. Het gaat dan toch iets bekender klinken in haar oren want de vorige keer zei je dat ook. Je zegt dat het een gewone pagina is maar dan op een ander soort materiaal. En samen, hardop denkend ga je ervoor zitten. Dit doe je en daarom.
Je kan een voorbeeldje geven. Je start twee computers op, een laptop en een smartphone, en beide zet je op Via Forum. Op de ene stuur je een berichtje weg en dan klik je Reload op de andere, en wat een wonder, kijk daar staat jullie bericht!
MMcGonagall
23-09-2025 om 07:51
Tijgeroog schreef op 22-09-2025 om 23:04:
Met een levenstestament is er geen toestemming van de rechter meer nodig bij bijvoorbeeld de verkoop van het huis of alle financiële zaken. Wij vinden dat erg prettig.
Op welke manier zou dat gedoe opleveren met de erfenis? Ik gebruik de middelen tzt om de uitvaart van te bekostigen en de rest deel ik 50/50 met mijn zus. Misschien kunnen we er een keer van uit eten en dan is het op.
Ted68
23-09-2025 om 09:30
Mijn moeder is ook wat ouder, en weduwe. Heeft samen met mijn zus een en/of rekening. Mijn zus woont net als ik in het buitenland. Zij ietsjes dichterbij, en zij doet alles on.line voor mijn moeder.
Yumi
23-09-2025 om 09:50
rionyriony schreef op 23-09-2025 om 06:40:
Iedereen die veel veranderingen heeft meegemaakt gaat tenslotte de zinloosheid ervan inzien want jij moet voor de zoveelste keer, meestal in het belang van rijkere mensen, je aanpassen en tenslotte word je het moe en ontstaat er een weerstand.
Ik zou uitleggend praten tegen haar. En dat voortdurend blijven doen, ook al wuift ze het weg. Het gaat dan toch iets bekender klinken in haar oren want de vorige keer zei je dat ook. Je zegt dat het een gewone pagina is maar dan op een ander soort materiaal. En samen, hardop denkend ga je ervoor zitten. Dit doe je en daarom.Je kan een voorbeeldje geven. Je start twee computers op, een laptop en een smartphone, en beide zet je op Via Forum. Op de ene stuur je een berichtje weg en dan klik je Reload op de andere, en wat een wonder, kijk daar staat jullie bericht!
Ik begrijp hier helemaal niks van 🤔
Tuinfluiter
23-09-2025 om 10:07
MMcGonagall schreef op 22-09-2025 om 20:40:
Mijn ouders (inmiddels alleen mijn vader) wisten niet eens hun eigen digid. Met mijn vader heb ik een en/of rekening, mijn moeder had mijn zus gemachtigd voor de rekening. Toen mijn moeder overleed, kon ze er dus niet meer bij (tijdelijk). Ik hoop dat ik dat bij mijn vader voorkom door de en/of rekening. Ik regel dus alle betalingen die niet automatisch gaan, via mijn eigen app.
Bij een en/of rekening ben je als kind ook verantwoordelijk als er een te kort is op de rekening het is een gezamenlijke rekening. Als je gemachtigd bent voor de rekening is dat niet het geval.
Bij een gezamenlijke rekening moet je er dus wel van op aan kunnen dat de ander geen domme dingen doet anders ben jij ook de klos.
Naminokurashi
23-09-2025 om 11:37
Yumi schreef op 23-09-2025 om 09:50:
[..]
Ik begrijp hier helemaal niks van 🤔
Ze schrijft wel vaker wartaal heb ik het idee
Ginevra
23-09-2025 om 11:42
MMcGonagall schreef op 23-09-2025 om 07:51:
[..]
Op welke manier zou dat gedoe opleveren met de erfenis? Ik gebruik de middelen tzt om de uitvaart van te bekostigen en de rest deel ik 50/50 met mijn zus. Misschien kunnen we er een keer van uit eten en dan is het op.
In theorie kan het wat gedoe geven met de vermogensbelasting. Als er veel geld op staat dan is het ook van jou en moet je daar terwijl je vader nog leeft al belasting over betalen, denk ik.
En als je vader overlijdt dan zou er dus onduidelijkheid kunnen zijn of het hele saldo van je vader tot de erfenis behoort, en dus verdeeld moet worden, of dat jij zou kunnen zeggen "nee dit geld was al voor een deel van mij, dus dat valt buiten de verdeling".
Maar als het om zulke kleine bedragen gaat dan is de kans niet zo groot dat dat zich voordoet. Het helpt als je zus nu al op de hoogte is van de constructie en dat je de bankafschriften tzt gewoon aan haar kan laten zien, om te verantwoorden wat er gebeurd is met het geld.
Bellebelle
23-09-2025 om 14:24
Tijgeroog schreef op 22-09-2025 om 23:04:
Je kunt de erfenis niet meer verwerpen als blijkt dat er schulden zijn, omdat je je als erfgenaam hebt gedragen door geld te gebruiken van de overledene. Tenminste zo heb ik begrepen. Ik ben geen expert op dit gebied.
Yumi
23-09-2025 om 18:18
Naminokurashi schreef op 23-09-2025 om 11:37:
[..]
Ze schrijft wel vaker wartaal heb ik het idee
Haar schrijfstijl is inderdaad nogal wisselend maar hier kon ik echt geen chocolade of kaas van maken.
KoekieJupe
29-09-2025 om 22:33
In hoeverre hebben jullie nu al inzage in de financiën van je ouders? Ken je de inlog codes? Weet je wat de vaste lasten zijn, waar de belangrijke papieren liggen? Bij ons hielp het volgende. Regelmatig verhalen vertellen over collega’s of vriendinnen die in de problemen kwamen omdat hun ouders in het ziekenhuis kwamen, dement werden, of verongelukten. De collega’s of vriendinnen bleven achter met de handen in het haar om van alles te regelen. Hoe erg is dat. Of pinpas verloren en een grote geldopname gedaan door “de dief”. Dergelijke verhalen deden bij onze ouders wel beseffen dat er vervelende dingen konden gebeuren die ze niet wilden voor hun kinderen. Wij gingen dus meekijken met de administratie, de daglimiet van de pinpas verlagen, en zo steeds een stapje meer.
Uiteindelijk waren ze zover dat we een levenstestament bij de notaris hadden opgesteld -voor het geval dat. En daarna was het allemaal heel eenvoudig (om de administratieve zaken over te pakken toen het nodig was).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.