Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Geldzaken regelen voor ouders of leeftijd

Ik denk dat het tijd wordt om in te regelen dat ik voor mijn ouders op termijn hun geldzaken kan regelen.

Ik ben al bezig met een lijstje (DigiD, banken, verzekeraars etc) maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Hoe hebben jullie het aangepakt? Wat zijn zaken om te doen of om juist te vermijden?

Punt 1: Wat willen je ouders?
Het is voor hen een hele stap om alles maar uit handen te geven. Laat hen daar dus zelf mee komen.

Punt 2: Zijn er broers en zussen?
Als je al dingen zou overnemen zorg dat iedereen op de hoogte is om achteraf familie-rellen te vermijden.

alhambra

alhambra

22-09-2025 om 17:55 Topicstarter

Marty1984 schreef op 22-09-2025 om 17:46:

Punt 1: Wat willen je ouders?
Het is voor hen een hele stap om alles maar uit handen te geven. Laat hen daar dus zelf mee komen.

Punt 2: Zijn er broers en zussen?
Als je al dingen zou overnemen zorg dat iedereen op de hoogte is om achteraf familie-rellen te vermijden.

Goede punten! Ik ga uiteraard eerst het gesprek aan met de betrokkenen. Pas bij groen licht ga ik echt zaken regelen.

Ik ben nu bezig met het uitzoeken wat er moet gebeuren en hoe ik dat zou kunnen aanpakken.

ik lees even mee. Nu is het gelukkig nog niet aah de orde, maar altijd handig om te weten hoe en wat..

Mijn schoonzus regelt die zaken voor schoonouders (eind 80) en er is geen online bankieren (en bijna geen automatische incasso’s) en ook geen DigiD. 
Dat willen ze niet omdat je dan gehackt wordt.
Alles regelen maakt het dan wel lastig.

Ja, dit speelt ook bij één van mijn ouders, dus ik lees mee. Veel dingen mag ik namens ouder al wel doen (in overleg). Maar sommige organisaties zijn wat strikter dan andere. Ik ben bijvoorbeeld wel gemachtigd voor de bankrekening, maar een verhuizing (naar verpleeghuis) doorgeven, mag ik dan weer niet.
Ik heb in elk geval al genoteerd dat er verschillende soorten 'machtigingen' zijn:

• Bewind: iemand anders regelt geldzaken.
  • Curatele: iemand anders regelt geldzaken en (medische) zorg.
  • Mentorschap: iemand anders regelt de (medische) verzorging en behandeling.

Het regelen ervan is iets dat ik op internet wel kan vinden en zie ik niet zo tegen op. Maar het bespreekbaar maken bij ouder, dat vind ik wel een dingetje. Dat is nu nog niet aan de orde, maar zal niet lang meer duren.
Ik heb één sibling met wie ik tot nu toe goed kan samenwerken. Ik ben meer van de 'administratie' dan sibling, dus ik zal het voortouw wel nemen denk ik.

Je kan natuurlijk ook eerst zoveel mogelijk machtigingen regelen. Bijv. DigiD-machtiging voor belastingzaken, of de zorgverzekering of het ziekenhuisdossier.

Mijn vader heeft een levenstestament, hopelijk is dat straks voldoende als hij het zelf niet meer kan. Ik heb hem daar een soort van toe gedwongen, gezien het gedoe dat ik heb gehad met schoonmoeder. Zij had niets geregeld en wilde niets uit handen geven. Gelukkig nog wel een machtiging voor de bank kunnen regelen zodat ik voor haar mobiel kon bankieren. Wilde zij niet, maar is zoveel makkelijker. Maar dan kan je alsnog veel bankzaken niet regelen. 

Inmiddels bewindvoering geregeld, extern gezien de slechte verhoudingen in het gezin. Dat loopt prima.

Zij had ook geen Digi-D, die heb ik aangevraagd. Geen Digi-D machtiging maar gewoon een Digi-D voor haar. Dat werkte erg goed en kon ik veel zaken mee regelen. Via Digi-D heb ik bij belangrijke instanties adreswijzigingen doorgevoerd en overal mijn e-mail toegevoegd. Dit zonder overleg trouwens met schoonmoeder, zij had dat eigenlijk ook niet meer door denk ik.

Wat nog wel handig is om ervoor zorg te dragen dat ze een ID bewijs hebben die nog lang geldig is. Op een gegeven moment wordt een nieuw ID bewijs aanvragen ingewikkeld, terwijl deze bijvoorbeeld wel nodig is voor opname in een zorginstelling.

Wij hebben overigens alleen bewindvoering geregeld, geen curatele en mentorschap. Mentorschap kan handig zijn, maar in de situatie met schoonmoeder verwachte wij er geen meerderwaarde van. En dat blijkt ook te kloppen.

Broodjebrie schreef op 22-09-2025 om 18:00:

ik lees even mee. Nu is het gelukkig nog niet aah de orde, maar altijd handig om te weten hoe en wat..

Min advies, zorg dat je ouders een levenstestament opstellen bij de notaris.

Tuinplant schreef op 22-09-2025 om 18:23:

[..]

Min advies, zorg dat je ouders een levenstestament opstellen bij de notaris.

Dit! 

Dan geldt het ook als ze bewusteloos in een ziekenhuis komen voordat er iets geregeld is. En geldt het ook als ze opgenomen worden en huis of auto moet worden verkocht. 

Best vaak, zijn ouders niet meer in staat om dit soort dingen als een huis verkopen te regelen en kan het dus niet geregeld worden omdat niemand gerechtigd is dat te doen. Dan staat een huis jaren leeg, tot ouders zijn overleden, voordat er verkocht kan worden

Een levenstestament kan handig zijn, zowel voor zakelijke als voor medische beslissingen. Dat staat los van bewind of curatele en dat soort dingen, integendeel, een levenstestament moet ouder regelen als hij/zij nog goed 'bij' is. 
Dat wil niet zeggen dat je alles meteen overneemt. 

Ik was gemachtigd voor mijn moeders bankrekeningen. Voor ING was dat een fluitje van een cent, bij ABN-Amro was het een drama. Heeft maanden geduurd. Maar het is wel heel handig om mee te kunnen kijken bij twijfelgevallen, een incasso terug te draaien en dat soort dingen. Het meeste bleef ze zelf doen maar ze vond het fijn dat ik mee kon kijken op afstand. 

En ik ging elke keer als ik er was even met haar door de post. Alles wat zakelijk was deed ze in een bakje en dan keek ik er even naar. En ik heb geprobeerd de papieren wat te ordenen zodat ik ongeveer wist wat er allemaal speelde (zoals lidmaatschappen en zo). 

Dat gezegd hebbende: het is veel gedoe en ellende geweest. Ze was chaotisch en makkelijk op te lichten. Maar ze was ook te koppig om het helemaal aan mij over te willen laten. 
Je kunt niet alles ondervangen. 

En in het kader van wat te doen en wat te vermijden: er kan een dag komen dat je ongeduldig wordt. Dat je geïrriteerd raakt omdat je ouder nu voor de zóveelste keer X of Y gedaan heeft en jullie hadden nog zó afgesproken dat je ouder nooooooit X of Y zou doen zonder jou te raadplegen. 
En dan kost het je weer een dag om de boel in orde te maken. 

Ik moet bekennen dat ik weleens boos ben geworden, en daar heb ik spijt van. Als je zulke dingen ziet aankomen: praat erover met iemand die je kan helpen het te relativeren. Want je wil je ouder het niet aandoen om jouw frustratie over zich heen te krijgen als ze zelf eigenlijk de kluts kwijt zijn. 

Kampeerder schreef op 22-09-2025 om 18:28:

[..]

Dit!

Dan geldt het ook als ze bewusteloos in een ziekenhuis komen voordat er iets geregeld is. En geldt het ook als ze opgenomen worden en huis of auto moet worden verkocht.

Best vaak, zijn ouders niet meer in staat om dit soort dingen als een huis verkopen te regelen en kan het dus niet geregeld worden omdat niemand gerechtigd is dat te doen. Dan staat een huis jaren leeg, tot ouders zijn overleden, voordat er verkocht kan worden

Een huis hoeft echt niet jaren leeg te staan voordat het verkocht wordt. Ook niet als de kinderen nauwelijks contact met elkaar hebben. Ik spreek uit eigen ervaring, huis verkopen was juist geen probleem. Aanvragen bewindvoering kost dan wel weer even tijd. Maar dat was al aangevraagd voordat verkoop huis aan de orde kwam. Er is wel rechtelijke toestemming nodig voor verkoop van de woning naast de bewindvoering, maar ook dat was vlot geregeld.

Als ouders nog wel handelingsbekwaam zijn kunnen ze bijvoorbeeld de kinderen een volmacht geven voor verkoop van de woning.

Ginevra schreef op 22-09-2025 om 18:28:

Ik was gemachtigd voor mijn moeders bankrekeningen. Voor ING was dat een fluitje van een cent, bij ABN-Amro was het een drama. Heeft maanden geduurd. Maar het is wel heel handig om mee te kunnen kijken bij twijfelgevallen, een incasso terug te draaien en dat soort dingen. Het meeste bleef ze zelf doen maar ze vond het fijn dat ik mee kon kijken op afstand.

En ik ging elke keer als ik er was even met haar door de post. Alles wat zakelijk was deed ze in een bakje en dan keek ik er even naar. En ik heb geprobeerd de papieren wat te ordenen zodat ik ongeveer wist wat er allemaal speelde (zoals lidmaatschappen en zo).

Dat gezegd hebbende: het is veel gedoe en ellende geweest. Ze was chaotisch en makkelijk op te lichten. Maar ze was ook te koppig om het helemaal aan mij over te willen laten.
Je kunt niet alles ondervangen.

Machtiging ING was bij ons een drama, heeft erg lang geduurd.

Mijn schoonmoeder was gelukkig overdreven gestructureerd, maar met name het laatste jaar van thuiswonen legde ze de post overal neer. Uiteraard wist ze niet meer waar , reden dus om alles om te zetten op mijn e-mail en postadres. 

Mijn vader kan gelukkig alles nog zelf en is qua financiën ook gestructureerd. Mijn ouders zijn hier ook altijd heel open geweest, al vanaf pubertijd weten wij hoe ze hun administratie voeren en waar de belangrijke papieren liggen. Brieven die mijn vader niet snapt liggen voor mij klaar als ik kom. Ik krijg dan de opdracht dit af te handelen, zonder hem ermee "lastig" te vallen.

Hier heel blij dat mijn ouders een levenstestament hadden afgesloten. Het heeft ons veel potentieel gedoe bespaard in toch al zware (mantelzorg) tijden. Dat afsluiten kan alleen als ze nog geen tekenen van dementie hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.