Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Geen klik huurder/verhuurder. Afbreken huurcontract

Dag allemaal, 
Ik verhuur al jaren mijn appartement. Altijd fijne huurders gehad. In samenspraak werden dingen opgelost. Mijn laatste huurder was helemaal goud waard. Regelde kleine dingen zelf en toen de douchecabine stuk was heb ik een nieuwe aangeschaft en haar handige vriend heeft m geplastst. Iedereen blij.
De huurprijs is relatief laag in de regio.

Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe huurster. In het begin veel gedoe gehad.( zal ik later beschrijven om de openingspost wat korter te houden) eigenlijk toen al spijt gehad dat ik haar gekozen had.( waren veel mogenlijke huurders)

in het t kort. We liggen niet op een lijn. Ze klaagt over alles. Wij maken een schifting wat iswel/niet belangrijk. Wat moeten wij doen, wat gaat vanuit vve van het complex en wat kan even wachten.
Zij is standasrd ontevreden. Heb haar al laten weten dat de dingen die zij verwacht niet conform de huurprijs is en de afspraak.

in het contract staat dat wij verantwoordezijn voor grote dingen , zij voor dervingen uit woongenot en kleine zaken. 
Wij hebben voor onszelf nu een grens getrokken. We willen op termijn van deze huurder af. 
Het liefst komen we onderling overeen
Maar ik verwacht gedoe
Zij heeft haar oude appartement in een andere stad verhuurd voor een bepaalde tijd dus zou evt terug kunnen
Ons idee is bespreken van de ,niet klik,
Bespreken opties:
- met ruime speling van tijd vertrek uit appartement 
- aanbieden kopen van de woning ( heeft vermogende familie wellicht willen die het haar verder verhuren)
-wij verkopen het appartement aan een ondernemer ( die huurcontract meeneemt)
- onze minste favoriet veel juridisch gedoe en stress en aanvechten dat ze eruit moet op termijn. 
-Ze is afhankelijk van huursubsidie. Zodra wij ieder jaar 3% de huur ophogen zal het op termijn niet te betalen zijn voor haar.

ze heeft een contract voor onbepaalde tijd waardoor ze juridisch sterk staat

heeft iemand tips/ advies
Over hoe dit aan te pakken

groet fener


Zoals nu beschreven kunnen jullie haar alleen in onderling overleg er uit krijgen want enkel het feit dat ze klaagt is (in Nederland) geen grond om de overeenkomst te laten ontbinden door een rechter. Mochten jullie wel de juridische weg in slaan: zorg voor een goede dossieropbouw, waarin elke (vermeende) overtreding van het contract staat vermeld + jullie terugkoppeling aan haar. Heel misschien maak je dan een kans, als de overtredingen tenminste (veel) zwaarder zijn dan 'klagen'.

Waarom wil je trouwens per se een klik hebben? Zo lang ze maar betaald toch? Klachten die niet bij jullie horen gewoon met melding naast je neer leggen, klachten die wel bij jullie horen vlot en zakelijk afhandelen. Het is tenslotte een zakelijke overeenkomst. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-07-2021 om 07:41

Wat vraagt de huurder zoal aan jullie? Er is best een lange lijst waarop dingen staan die voor huurder zijn. Misschien die eens onder de neus houden?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

fener

fener

15-07-2021 om 07:52 Topicstarter

hoi febag
Ik weet dat we haar er niet zomaar uitkrijgen. 
ik bedoel met klik niet dat t perse gezrllig moet zijn maar dat er niet telken een welles/nietes gesprek komt over wat wij wel/niet moeten doen
Dat doet ze op een erg onprettige manier
Ik ervaar dat als gedoe, onrust wat ik niet opzoek

Normaliter zou ik dat voorlief kunnen nemen
Wetende dat we gezien de stijgende huizenprijzen het appartement nu voor n mooie prijs kunnen verkopen maakt  dat ik geen gedoe meer wil

is dit antwoord op je vraag?

fener

fener

15-07-2021 om 07:55 Topicstarter

tickel heel fijn die link!
Ik heb te maken met een slinkse dame
Ik moet veel ,wettelijker/zakelijker,, gaan denken
Is niet zo mijn aard
Dit helpt

Ik neem aan dat jullie huurder zelf ook weet dat ze huurbescherming heeft en dus geen enkele verplichting om mee te werken met jouw opties als ze daar geen zin in zou hebben (je kunt het natuurlijk altijd vragen). En terecht want het zou wat zijn als je iedereen die je niet mag zomaar op straat mocht zetten.. 

Ik denk dat je het inderdaad zakelijk moet afhandelen. Geef haar een lijst met dingen die haar verantwoordelijkheid zijn en dingen die jouw verantwoordelijkheid zijn. Vraag haar eerst de lijst te raadplegen voordat ze contact met jou opneemt, en geef kort en duidelijk aan als iets jouw verantwoordelijkheid niet is, zonder mogelijkheid voor discussie. Als je consequent bent dan ben je vast snel van haar af. 

Je kunt een appartement ook in verhuurde staat verkopen. Drukt wel de prijs (want koop breekt geen huur), maar als je toch van je appartement af wilt dan kan je dat evengoed nu al doen. 

Zijn de dingen die ze vraagt onredelijk en niet jouw verantwoordelijkheid of juist wel?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-07-2021 om 08:17

fener schreef op 15-07-2021 om 07:55:

tickel heel fijn die link!
Ik heb te maken met een slinkse dame
Ik moet veel ,wettelijker/zakelijker,, gaan denken
Is niet zo mijn aard
Dit helpt

Wat soort dingen vraagt ze aan jullie?

nog een linkje

https://www.stoit.nl/blog/een-woning-huren-met-welke-kosten-dien-je-rekening-houden-naast-de-huurprijs

Ik denk dat het lastig wordt. Geen klik is natuurlijk onzin; je hebt een zakelijke relatie. Je hebt een zeurende huurder en daar heb je (begrijpelijkerwijs) geen zin in. Je kunt het beste proberen om voor jezelf dat gezeur te beperken. Stel in dat haar nummer altijd naar de voicemail gaat en laat alle contact via de mail verlopen. Desnoods maak je een apart mapje waar het in komt waar je een keer per week in kijkt. Maak een standaard e-mail waarin staat dat zus-en-zo haar eigen verantwoordelijkheid is. Pak de dingen op die wél bij jou horen en poeier niet alles af omdat je vorige huurders het wel best vonden, want dat zij zeurt betekent niet dat jij geen goede verhuurder hoeft te zijn. 

Duiveninhetnieuws schreef op 15-07-2021 om 08:24:

(...) Pak de dingen op die wél bij jou horen en poeier niet alles af omdat je vorige huurders het wel best vonden, want dat zij zeurt betekent niet dat jij geen goede verhuurder hoeft te zijn.

Eens, ik krijg een beetje de indruk dat jullie je nog niet hebben verdiept in wat er zoal bij verhuur van je woning komt kijken. Het is niet "makkelijk iedere maand de huurpenningen innen", daar zit echt wel meer aan vast. Wat je nog zou kunnen overwegen is er een beheerder tussen zetten, daar zijn ook bureaus voor. Die hebben (als je een goeie hebt) kennis van zaken en nemen jou de contacten met de huurder uit handen. Kost uiteraard wel geld, maar dan ben je van het gedoe af.
Mocht er nu echt een conflict ontstaan, kan je naar het Juridisch Loket als ingang voor advies of je eigen rechtsbijstandsverzekering.

Ik lees nu dat jullie ook met haar de verkoop van het appartement willen bespreken. Omdat er een huurovereenkomst is gesloten (en kennelijk met een lage huurprijs) voor die woning heeft dat doorgaans een prijsdrukkend effect. Realiseer je dus dat die overeenkomst, je huurster en haar huurgedrag van invloed zijn op jouw positie aan de onderhandelingstafel. Ik zou er dus twee keer over nadenken voor ik met haar ging bespreken dat ik overweeg het appartement verkopen. Maar laat je daar door bijv. een makelaar over voorlichten. 

Jouw laatste optie dat haar huurtoeslag komt te vervallen als je de huur elk jaar verhoogt gaat niet op. Als ze de huur bij de start van de huurtoeslag onder de grens was dan houdt ze recht op toeslag ook als de huur door jaarlijkse huurverhoging boven de grens komt. Ik vind de suggestie van een bureau inzetten wel een goede. En alsnog jaarlijks de huur maximaal verhogen om die kosten enigszins terug te verdienen.

Vervelend zeg, maar door de huurbescherming lastig iemand eruit te krijgen. Zo zie je maar dat je naar je gevoel had moeten luisteren, maar daar is het nu te laat voor. 
Ik zou inzetten op vanaf nu zakelijker worden. Wees zakelijk, en ga niet in op discussies als je volledig in je recht staat. 

Wat Duiveninhetnieuws zegt vind ik een goeie. 
Ik zou niet verkopen als je enige reden is haar eruit te krijgen. Je verhuurt nl. met een bepaalde reden neem ik aan. 

Brrr, dit is precies waarom ik mijn ouders heb afgeraden om hun appartement te gaan verhuren. 
Tenzij je verkoopt of haar een flinke verhuisvergoeding meegeeft, kom je moeilijk van zo'n huurder af, vrees ik. Ze weet ongetwijfeld precies wat haar rechten (en jullie plichten) zijn.
Je zou nog kunnen kijken hoe het zit met enerzijds huursubsidie ontvangen maar wel zelf nog een ander appartement verhuren? Volgens mij kan dat ook niet zomaar.

Kun je wat voorbeelden noemen?

Ik krijg nu vooral de indruk dat jullie haar weg willen hebben omdat je "geen klik" hebt, dat is geen reden natuurlijk. Ik denk ook dat je er zakelijker in moet gaan staan, jullie hoeven geen vrienden te zijn.

Heb je niet eerst een tijdelijk huurcontract gegeven dan? Ik dacht dat dat tegenwoordig kon wat je zonder opgaaf van redenen kunt beeïndigen na die periode. Ik ben ook benieuwd naar wat ze vraagt trouwens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.