Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Extra hypotheek / bouwdepot

Toen ik 15 jaar geleden mijn appartement kocht (voormalig woningbouw), heb ik er behalve nieuw behang, laagje verf en nieuwe vloer niet veel aan gedaan. Met veel pijn en moeite en een lening van familie kreeg ik net de hypotheek rond als alleenstaande moeder.
Die nieuwe keuken en badkamer zouden ooit wel eens komen. Ooit is gekomen, er is nu veel aan vervanging toe. En er zijn dingen die lelijk zijn, zoals de binnendeuren en kozijnen.

Ik ben alleen nog niet uit of ik voor de bescheiden variant ga en alleen (budget) keuken, badkamer en vloer doe (mogelijk net met spaargeld te doen), of meteen alles aanpak wat me stoort en mijn hypotheek verhoog cq een bouwdepot aanvraag. Ik betaal nu maar 50 euro p/m aflossingsvrij, dus de ruimte is er wel. Maar wat is wijsheid? 

Is het de moeite waard om een bouwdepot te nemen, voor de hypotheekrenteaftrek? Mag je een vloer betalen uit je bouwdepot? (gordijnen niet, maar een vloer blijft vaak in de woning). Verf, behang? Interieuradvies? 

Ik verwacht dat de woningmarktbubbel binnenkort wil knapt en dat er dan weer van alles onder water staat en de bouwsector stilvalt. Is het beter om daar op te wachten? (aangezien de prijzen materiaal / beschikbaarheid bouwpersoneel heel slecht is)

(disclaimer: uiteraard snap ik dat ik naar mijn hypotheekverstrekker moet, maar die preken voor eigen parochie, dus ik hoop hier alvast wat op te steken)

Ik zou niet te snel gokken op een knappende huizenbubbel op korte termijn. De hypotheekrente is wel iets gestegen maar huizen worden nog steeds binnen een week verkocht. 

Wil je er nog 15 jaar blijven wonen? Dan zou ik investeren in het naar mijn zin maken, en niet voor de budgetoplossing gaan.

Mlah!

Mlah!

27-10-2021 om 20:31 Topicstarter

SusannaT schreef op 27-10-2021 om 19:28:

Wil je er nog 15 jaar blijven wonen? Dan zou ik investeren in het naar mijn zin maken, en niet voor de budgetoplossing gaan.

Diep in mijn hart zou ik een tuin of een veel groter balkon willen. Maar verder is waar ik zit helemaal prima. Het is centraal gelegen, het is een voormalige seniorencomplex dus ik kan tot het eind hier blijven als het moet. 

Het is nu, met jongvolwassen kind in huis, wat te krap, maar zij gaat zodra ze de kans krijgt uit huis. Alleen in huidige tijden kan dat nog even duren.

Ik ben een verschrikkelijke twijfelkont. Als ik de stad uit ga, dan kan ik in de omliggende dorpen best een huis met tuin vinden binnen mijn budget, nadeel is wel dat ik veel huizen veel te groot vind. Geen idee ook of ik daar kan aarden als introverte muts. En dan moet ik over 30 jaar alweer (😉) verhuizen als ik krakkemikkig word.

hoi,
Ik heb hier weinig verstand van,  maar als je nu een hypotheek wilt verhogen, kun je niet meer kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek begreep ik?

Mlah!

Mlah!

27-10-2021 om 21:12 Topicstarter

Geen idee, ik vind het ook geen probleem om af te lossen. Ik heb ook al 2/3 van mijn aflossingsvrije hypotheek afgelost. En dat wil ik nu weer opnemen 😊.
Eigenlijk nog meer, want er komt ook een grote verbouwing aan van ons familievakantiehuis, waar iedereen een deel inlegt (wat zich door huurinkomsten vanzelf weer terugbetaalt).

je kunt nog steeds kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek alleen is de rente niet altijd aftrekbaar. 
Het is slim om dit te bespreken met een onafhankelijk financieel adviseur. Wellicht degene die je bij je huidige hypotheek heeft geadviseerd. 

Vloer valt, zeker bij een appartement, niet onder aftrekbare kosten, want dan moet hij nagelvast zijn. En bij een appartement is de eis meestal dat ze zwevend gelegd worden ivm geluidsoverlast. 

Of je je afgeloste deel weer kan opnemen hangt af van je hypotheeknemer en de kleine lettertjes. Echt iets voor een adviseur. 
Als he ophoopt om te investeren in het vakantiehuis mag je zeker de rente over dat stuk niet aftrekker. De rente van je huis valt in box 1, alles met het vakantiehuis in box 3.

Bij een onafhankelijk adviseur kun je ook prima het advies krijgen om bv een doorlopend krediet te nemen om dit te financieren. Dat kan goedkoper zijn ivm notaris en taxatiekosten. 

Ik zou niet naar een bedrijf als de hypotheker gaan hiervoor maar juist een onafhankelijk financieel adviseur nemen die ook gelijk je wensen voor je pensioen bv meeneemt in de afweging.

Zelf heb ik elke 2 jaar een afspraak om alles even door te lopen hypotheek, verhuisplannen, werkzekerheid,  etc. Valt onder de verplichte en kostenloze nazorg die ze bij je hypotheek horen te geven. Pas als ze echt wat gaan doen mogen ze kosten berekenen.

Mlah!

Mlah!

28-10-2021 om 15:22 Topicstarter

Mijn hypotheek loopt bij mijn bank. Zij waren de enigen die me er een wilden aanbieden (was zelfs een bespreekgeval). Toen wel zo vastgelegd dat ik hem met 25.000 kon verhogen zonder weer naar de notaris te moeten. 

Dat het deel van de vakantiewoning geen hypotheekrenteaftrek heeft, dat weet ik. De vraag is dus of het de moeite waard is om het andere deel gedeeltelijk in een bouwdepot te zetten. Een persoonlijk krediet zou misschien ook kunnen, maar dat staat me eigenlijk heel erg tegen. Ik roep eigenlijk mijn hele leven al dat de enige schuld die ik wil, een hypotheekschuld is.

Ik zal mijn bank eens bellen.

Mlah! schreef op 28-10-2021 om 15:22:



Dat het deel van de vakantiewoning geen hypotheekrenteaftrek heeft, dat weet ik. De vraag is dus of het de moeite waard is om het andere deel gedeeltelijk in een bouwdepot te zetten. Een persoonlijk krediet zou misschien ook kunnen, maar dat staat me eigenlijk heel erg tegen. Ik roep eigenlijk mijn hele leven al dat de enige schuld die ik wil, een hypotheekschuld is.

Ik zal mijn bank eens bellen.

Ik had hetzelfde, en ik wilde destijds ook perse een spaar of annuiteit zodat ik zeker wist dat ik na 30jaar er van af zou zijn. En die heb ik nu dus ook nog niet. Wel 75% van mijn hypotheek afgelost voor ik vorig jaar een ander huis kocht. 

Dat ja gewoon bellen met je bank. Als 25k al kan is mooi en echt de rente is nu zo laag pfff. Al wat minder laag toen ik begin dit jaar een hypotheek nam. Als je met je spaar + die 25 een heel eind kan komen, niks in de weg.

Enne 15 jaar geleden dan een bespreek geval, nu vast toch niet meer denk ik dan zo als je al veel hebt afgelost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.