Financiën en recht
Aviendha
09-03-2026 om 12:47
Etf's beleggen
Hi all, ik ben benieuwd naar wat visies. Ik ben begonnen met beleggen in etf's, voor de lange termijn. Heb er nu eentje, heel simpel een all world. Daar zit dus álles in, want hij heeft geen duurzaamheidsfilter oid. En het zit me niet lekker om geld te geven aan bepaalde industrieën (kernwapens, tabak). Ik weet dat mijn pensioenfonds en de bank het ook doen maar voor mij voelt dat niet echt als steekhoudend argument.
Nu wil ik die all world vervangen door twee andere kleinere met genoemde filter. Meta wil ik er ook niet in, heb ik gecontroleerd en zit er niet in. Maar vragen blijven door mijn hoofd spoken. Is het wel zo zwart wit? In die ene all world zitten ook veel "goede bedrijven"? Ga ik niet alsnog allerlei "slechts" sponsoren? Alle bedrijven zitten immers gevangen in "het web". Kan iemand hier iets slims over zeggen?
Aviendha
09-03-2026 om 13:23
Netherfield schreef op 09-03-2026 om 13:21:
Wat is een etf?
Haha. Simpel gezegd een mandje van aandelen met soms wel duizenden bedrijven. Dan beleg je dus "gespreid".
Mischa83
09-03-2026 om 15:48
Om deze reden zit ik in het mixfonds themabeleggen van de ASN bank. Alleen maar duurzame bedrijven. Je kunt ook kiezen voor investeren in microkredieten bij hen.
De app Peaks doet geloof ik ook alleen duurzame bedrijven.
Misschien vind je crowdfunding ook interessant, dat is investeren in mkb
Neweve
09-03-2026 om 19:55
Mischa83 schreef op 09-03-2026 om 15:48:
Om deze reden zit ik in het mixfonds themabeleggen van de ASN bank. Alleen maar duurzame bedrijven. Je kunt ook kiezen voor investeren in microkredieten bij hen.
De app Peaks doet geloof ik ook alleen duurzame bedrijven.
Misschien vind je crowdfunding ook interessant, dat is investeren in mkb
Het rendement bij asn was bij mij in 2022-2024 maar net hoger dan de spaarrekening.
Ik ben inmiddels over gestapt naar brand new Day en heb daar de Green portfolio. Dan moeten bedrijven voldoen aan de VN Global Compact principes.
Je kan de bedrijven die eronder vallen opzoeken. Meta voldoet eraan, dus helemaal waterdicht is het niet. Maar wapens en tabak zijn daarnaast expliciet uitgesloten dus het is een begin. Idealiter zou ik ook richting een meer Europees portfolio bewegen, maar ik heb de mentale ruimte niet om zelf meer beheer te doen/de gewenste etf uit te zoeken.
Aviendha
09-03-2026 om 20:53
Bij mij is die mentale ruimte de afgelopen drie dagen een obsessie te noemen. Het scheelt dat ik me al aangemeld had bij DeGiro dus dat beperkte de keuze wel enigszins. Heb nu twee etfs uitgezocht met sri-(social return on investment)filter en meta en apple zitten er bijvoorbeeld al niet in dus het is best een streng filter. Een world ontwikkelde markten en een opkomende markten. Degene die ik had (all world zonder filter) heb ik weer verkocht met tien euro verlies maar ik kon het niet loslaten. 🤡