Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Ervaringen Private Lease auto

Hoi! Wij denken dat we binnen een jaar ofzo toe zijn aan een andere auto...hoeft geen grote te zijn,  maar helaas hebben we niet veel spaargeld. Vrienden van ons hebben een bedrag geleend voor een auto,  maar ergens staat het me tegen om geld te lenen voor een auto..met het idee dat als je hem in de prak rijdt, je nog aan het afbetalen bent voor iets wat je niet meer hebt...niet dat die kans zo groot is...maar toch.
Ik lees ook steeds meer over private lease, zowel bij de ANWB als consumentenbond...wie heeft daar ervaring mee en hoe bevalt het?

Ik lees mee. Volgens mij zijn er meerdere rekenmodellen die stellen dat als je voor nieuw gaat, private lease goedkoper is. Omdat ze goedkoper verzekeren, alles erin zit, enz. Bij occasions lijkt het dan veel meer op lenen, en zeggen de meeste reken  modellen dat kopen goedkoper is.
Verschil is denk ik ook het gevoel; is dit ‘mijn’ auto, of maak ik gebruik van deze auto. ‘Mijn’ Auto koop, verkoop, repareer of vervang ik als ik wil. Een ‘auto die ik gebruk’, daarvan bepaalt de lease maatschappij wat ermee gebeurt.
En dat kleurt bij ons thuis de discussie. Ik hecht niet zo aan eigendom, maar wel aan een auto die het gegarandeerd doet als het nodig is (wonen nogal afgelegen en heb kinderen die wel eens hulp nodig hebben). Ik wil ook elektrisch rijden, maar ben erg benieuwd hoe snel die accu’s afschrijven. Met leasen maak ik me daar niet druk om.  Man wil dan gewoon ‘zijn’ auto rijden en voelt er dus veel minder voor, dat hij eigenlijk maar een auto leent. 
Zolang die discussie loopt, blijven we gewoon onze oude benzine bak rijden. Tot elektrische auto’s goedkoper zijn, we uit de discussie zijn of totdat hij het echt niet meer doet

Wij leasen sinds een half jaar prive een auto (benzine) en ik moet zeggen dat dit goed bevalt tot nu toe. We doen dit wel direct via de dealer van het merk dat we wilden hebben, dus geen ervaring met de partijen die je noemt. De prijs was gunstig, de voorwaarden netjes (bijvoorbeeld er tussentijds vanaf willen/moeten) de service goed en over 3,5 jaar zien we wel weer verder.

Ik zou de kosten eens goed naast elkaar zetten en dan alles meenemen (afschrijving, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) en kijken wat voor jou het beste uitkomt. Hier woog de wens om een nieuwe auto te rijden zonder gedoe zwaarder dan het geld dat het goedkoper was om een goede tweedehands zelf te kopen met eigen/geleend geld.

En een dingetje om rekening mee te houden, het wordt wel gezien als een lening, ookal voelt het wellicht anders dan je vrienden hebben gedaan. Je aanvraag wordt beoordeeld op kredietwaardigheid en geregistreerd bij het BKR. 

letterlijk

letterlijk

Moderator

25-08-2021 om 12:43

Ik heb een auto en mijn man least een auto (maar geen private lease) en ik heb geen warmer gevoel bij mijn auto dan bij de zijne. Sterker nog, onderhoud en reparatie van mijn auto doet altijd een beetje pijn en ik krijg geen vervangend vervoer dus ik vind het ook nog lastig.

Voor mijn dochter hebben we gekeken voor private lease en ik moet zeggen: dat klonk nog helemaal niet verkeerd! We hebben uiteindelijk niet voor een leaseconstructie gekozen omdat het niet handig was om aan een aantal kilometers vast te zitten. Met werk en stage zou ze daar niet mee uitkomen. Nu kun je dat natuurlijk aanpassen, maar dan werd het minder aantrekkelijk

Chrissiefur schreef op 25-08-2021 om 12:43:


Ik zou de kosten eens goed naast elkaar zetten en dan alles meenemen (afschrijving, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) 

En vooral, wat je zelf ook al eerder noemde: wat als je er tussentijds vanaf wil/moet. 

Gemberkoekje

Gemberkoekje

25-08-2021 om 14:17 Topicstarter

Hoe zit het met schade, ik lees over een eigen risico van 300 per schade...kan ik dan bij elk krasje 300 gaat betalen? Ik raak wel eens een paaltje met parkeren ofzo🤪

Dat risico loop je inderdaad, als er op papier staat dat er een risico van 300 euro per schade is. En dat dat bij forummer X of Y meeviel omdat de maatschappij coulant was, maakt dat niet anders. 

Ik heb het ooit meegemaakt bij een kennis die een busje huurde voor een verhuizing. 150 euro per schade, en ze raakte hetzelfde muurtje helaas helaas twee keer op die ene dag. Mooi dat ze 300 euro mocht aftikken want het waren twee gebeurtenissen . Heel zuur.

Ik heb een private lease auto zonder eigen risico, dat kon ik voor €5 per maand afkopen.

Gemberkoekje

Gemberkoekje

26-08-2021 om 21:59 Topicstarter

Bea15 mag ik weten bij welk bedrijf dat is?

Gemberkoekje schreef op 26-08-2021 om 21:59:

Bea15 mag ik weten bij welk bedrijf dat is?

Anwb 

Gemberkoekje

Gemberkoekje

26-08-2021 om 22:18 Topicstarter

Ik kan daar niets over vinden in hun voorwaarden, is dit misschien een afspraak van een paar jaar geleden?

het eigen risico is vooral bij schades die je laat repareren. Zoals de persoon die wel je auto beschadigd maar geen briefje achter laat (grrrrrr)
Die gebruikskrassen  worden bij inlevering beoordeeld en daar komt een inleverfactuur bij.

Ik heb inmiddels mijn 2e private lease contract, eerste was nog zonder bkr registratie. Nu met. Ik vind het mijn luxe. Na 2 weken is het gewoon jouw auto, dat voelt voor mij niet anders. Wat wel anders voelt is als je voor onderhoud bij de garage komt je de rekening niet krijgt. Betaal je natuurlijk wel in je maandbedrag maar voelt toch anders.

Gemberkoekje

Gemberkoekje

27-08-2021 om 20:21 Topicstarter

Voor de mensen die goede ervaringen hebben..bij welk bedrijf leasen jullie?

Gemberkoekje schreef op 26-08-2021 om 22:18:

Ik kan daar niets over vinden in hun voorwaarden, is dit misschien een afspraak van een paar jaar geleden?

Sorry, ik heb het nog even uitgezocht. Het is via leaseplan en €15 per maand. 

ForkedRail47

ForkedRail47

28-08-2021 om 10:18

Wij hebben dezelfde discussie gehad en de knoop een paar maanden geleden doorgehakt: binnenkort komt onze elektrische private lease auto voor de deur te staan!

Qua kosten kon het bij ons net niet uit, we rijden in een oude auto (geen afschrijving dus) en al het onderhoud doen we zelf. Maar dan nog scheelde het niet veel. Wegenbelasting, all-risk verzekering (bewuste keuze ivm dagwaarde versus taxatiewaarde van de auto), onderhoudskosten en brandstofkosten tikten tegen de € 400,00.
We liepen tegen een mooie aanbieding aan, dat maakte de knoop doorhakken wat makkelijker. De leasekosten bedragen € 413,00 incl. een paar luxere opties die we erbij hebben gekozen. We zijn voor 25.000 km per jaar gegaan, ook al rijden we nu bijna 35.000 per jaar.

Onze keuze heeft mede te maken met het feit dat we geen fossiele brandstoffen meer willen gebruiken en daar hoort vaker gebruik maken van openbaar vervoer en de fiets bij. Dat gaat wennen worden, want we wonen niet echt in de buurt van winkels (ca. 4 km enkele reis) en het OV is erbarmelijk.

Houdt er bij de keuze voor elektrisch wel rekening mee dat je auto regelmatig opgeladen moet worden. Weet je de tarieven van oplaadpalen in je omgeving? Het is nog best een gepuzzel om te achterhalen wat opladen dan precies zal kosten. Hoeveel oplaadpunten zijn er en hoeveel auto's maken er gebruik van? Hou ook rekening met de oplaadtijd, je wilt 's ochtends wel gewoon weg kunnen rijden.

En als je een eigen oplaadpunt bij huis kunt krijgen: die zijn duur! Vaak (bijna altijd) moet ook de meterkast nog flink aangepast worden met een andere aardlekschakelaar à € 700,00, hebben wij ontdekt. Dat wordt door de installatiebedrijven niet standaard meegenomen in de offerte voor laadpunten; valt onder meerwerk.

Onze lease-auto komt van Van Mossel autolease. Zij hebben zich qua voorwaarden aangesloten bij de ANWB-voorwaarden, die zijn wat klantvriendelijker dan (nu nog) de standaard. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.