Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Eigen geld nieuwbouw

Hoihoi,

(Ik weet niet zeker of dit topic goed staat).

Ik hoop op termijn een woning te gaan kopen. Neig steeds meer naar nieuwbouw i.p.v. bestaande bouw. Nu komen daar een boel extra kosten bij kijken heb ik wel al door (meerwerk, dubbele lasten et cetera). Een groot deel daarvan kan je meefinancieren als ik het goed begrijp. Bij bestaande bouw moet je de kosten koper tegenwoordig uit eigen geld betalen. Hoe zit dat met nieuwbouw? Hoeveel eigen geld heb je minimaal (bij benadering) nodig voor zaken die je niet mee kunt financieren? En om wat voor zaken gaat het dan? Notariskosten, ... ?

Uiteraard ga ik nog langs een hypotheekverstrekker en makelaar maar ik bevind mij nu nog in pré-oriënterende fase. 🙃

Ben benieuwd!

Sinds de overdrachtsbelasting is geschrapt (voor woningen onder de 4 ton), valt het wel mee met de kosten-koper. Dat is bij nieuwbouw dan ongeveer hetzelfde als bestaande bouw, oa: notaris, hypotheekadviseur, bouwkundige/opleverings keuring, iets meer bij bestaand zoals taxatie en nog wat dingetjes.

Bij nieuwbouw komt er echt een hoop extra geld bij aan meerwerk, denk aan minstens 10% van de aankoopwaarde. De woning is immers leeg; dus keuken, badkamer, muren stucen/behangen, vloer, raambekleding, stopcontacten extra, leidingen op een andere plek bij een andere keukenindeling. Dit is altijd heel veel meer dan je van te voren verwacht. Je kan dit meefinancieren maar natuurlijk wel met het maximum wat je zelf aan hypotheek kan krijgen.

Ik lees mee. Zelfde vragen als jij TO, al hebben wij al een koopwoning. We kijken echter regelmatig naar nieuwbouwprojecten in de buurt, maar geen ervaring met alles wat daarbij kijken komt, en waar we allemaal rekening mee moeten houden wat betreft extra kosten. Kijkt de verkoper en hypotheekverstrekker ook of je voldoende spaargeld / reserves / inkomen hebt om de dubbele lasten te overbruggen en de inrichting te financieren, en hoeveel zou dat dan moeten zijn? 

En hoe worden de huizen meestal toegewezen, in jullie ervaring? Welke eisen stellen verkopers?


Wij hebben een aantal jaar geleden een
nieuwbouwwoning gekocht. Advieskosten (bv. hypotheekadvies) konden niet
meegefinancierd worden. Wij hebben de dubbele lasten uit eigen geld
betaald. Hoeveel dat is, is natuurlijk afhankelijk van je huidige
maandlasten en je toekomstige maandlasten. Dat is voor iedereen anders.
Wij
waren aan meer/minder-werk ongeveer 20% van de aankoopwaarde kwijt. Dat
was voor de keuken, upgrade badkamer, vloeren, wandafwerking,
verleggen/extra stopcontacten enz. Nieuwe inrichting (gordijnen e.d.)
kan sowieso niet meegefinancierd worden. Daar moet ik wel bij zeggen,
dat we bijna alles hebben laten doen. Zijn zelf niet zo handig.

Bisou

Bisou

09-08-2021 om 19:15 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. 

Als je uit zou gaan van een woning van 250.000 v.o.n. ben je, als je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen, de eerste 5.000 tot 10.000 al kwijt aan notariskosten, hypotheekadviseur en dergelijke als ik je goed begrijp essychan. Omdat dat volgens jou niet heel veel scheelt met bestaande bouw. Die kosten zal je sowieso uit eigen zak moeten betalen.

Dan heb je nog het huis zelf, badkamer, keuken, vloer enzovoort. Dat kan je vaak meefinancieren. Inrichting en dergelijke natuurlijk niet maar dat is niet per se noodzakelijk als je al een inboedel hebt. Raambekleding en de muren(?) zul je weer niet mee kunnen financieren. Afhankelijk van de grootte van de woning kan dat best nog wel in de kosten lopen. 10.000 tot 15.000 euro al snel? Dan zou je dus al op 25.000 euro kúnnen zitten wat je zelf moet bijleggen. Best veel. Maar misschien is dit ook wel worst case scenario.

Slaat dit voorbeeld ergens op? En zijn er dan nog meer dingen? Of is het plaatje dan al redelijk compleet.

Voor notariskosten en hypotheekadviseur ben je een stuk minder kwijt hoor. Ik was voor de notaris zo’n €1.000 kwijt, hypotheekadviseur en afsluiten €1.500 (hier zijn echt grote prijsverschillen, dus goed orienteren en niet naar “De Hypotheker”), deze 2 zijn ook aftrekbaar van de belasting, opleveringskeuring is €250. Dus alles bij elkaar is niet eens €3.000, en dat nog voor aftrek.

Het meerwerk van de woning is wel gewoon veel. Voor mijn appartement was ik al €30.000 extra kwijt, hier zit de inrichting niet bij. Bij een eengezinswoning zou dit al snel €60.000 zijn. 

Oh die 10% aan meerwerk is geen worst case scenario, maar eerder best case scenario 

Het meerwerk kan dan wel meegefinancieerd worden. Inrichting niet. 

Bisou

Bisou

09-08-2021 om 19:29 Topicstarter

Haha, misschien ben ik onduidelijk. Ik ga er vanuit (misschien ten onrechte) dat je het meeste meerwerk (badkamer, keuken, vloer) kunt meefinancieren. Die 10-15 duizend zit hem dan echt in de kosten die je echt uit eigen middelen (spaargeld) moet voldoen, bijv. raambekleding. Dat is een beetje wat ik voor mijzelf helder probeer te krijgen. Wat moet er op de spaarrekening staan wanneer je aan nieuwbouw begint voor de zaken die je niet mee kunt financieren.

Bisou schreef op 09-08-2021 om 19:15:

Dank voor jullie reacties.

Als je uit zou gaan van een woning van 250.000 v.o.n. ben je, als je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen, de eerste 5.000 tot 10.000 al kwijt aan notariskosten, hypotheekadviseur en dergelijke als ik je goed begrijp essychan. Omdat dat volgens jou niet heel veel scheelt met bestaande bouw. Die kosten zal je sowieso uit eigen zak moeten betalen.

Dan heb je nog het huis zelf, badkamer, keuken, vloer enzovoort. Dat kan je vaak meefinancieren. Inrichting en dergelijke natuurlijk niet maar dat is niet per se noodzakelijk als je al een inboedel hebt. Raambekleding en de muren(?) zul je weer niet mee kunnen financieren. Afhankelijk van de grootte van de woning kan dat best nog wel in de kosten lopen. 10.000 tot 15.000 euro al snel? Dan zou je dus al op 25.000 euro kúnnen zitten wat je zelf moet bijleggen. Best veel. Maar misschien is dit ook wel worst case scenario.

Slaat dit voorbeeld ergens op? En zijn er dan nog meer dingen? Of is het plaatje dan al redelijk compleet.

Onze advieskosten (notaris, hypotheek) was zeker geen 5.000 tot 10.000. Voor de afwerking van de muren waren wij een goede 5.000 kwijt en die kon meegefinancierd worden.

Wij hebben zeker geen 25.000 eigen geld ingelegd.

Bisou schreef op 09-08-2021 om 19:29:

Haha, misschien ben ik onduidelijk. Ik ga er vanuit (misschien ten onrechte) dat je het meeste meerwerk (badkamer, keuken, vloer) kunt meefinancieren. Die 10-15 duizend zit hem dan echt in de kosten die je echt uit eigen middelen (spaargeld) moet voldoen, bijv. raambekleding. Dat is een beetje wat ik voor mijzelf helder probeer te krijgen. Wat moet er op de spaarrekening staan wanneer je aan nieuwbouw begint voor de zaken die je niet mee kunt financieren.

Dat is een goede aanname, mits dit ook kan obv van jullie salaris.

Bisou

Bisou

09-08-2021 om 19:39 Topicstarter

Helder Marcador, dan lijkt het toch iets mee te vallen wat er aan eigen geld in moet ten opzichte van bestaande bouw. Zeker als daar nog verbouwd moet worden.

Ik vond voornamelijk de dubbele lasten wel moeilijk. Dat was toch best wel veel.

Bisou schreef op 09-08-2021 om 19:29:

Haha, misschien ben ik onduidelijk. Ik ga er vanuit (misschien ten onrechte) dat je het meeste meerwerk (badkamer, keuken, vloer) kunt meefinancieren. Die 10-15 duizend zit hem dan echt in de kosten die je echt uit eigen middelen (spaargeld) moet voldoen, bijv. raambekleding. Dat is een beetje wat ik voor mijzelf helder probeer te krijgen. Wat moet er op de spaarrekening staan wanneer je aan nieuwbouw begint voor de zaken die je niet mee kunt financieren.

Op je eigen rekening moet je zo’n €3.000-€4.000 hebben voor de notaris en hypotheekadviseur.

De bouw duurt meestal zo’n 2 jaar, in die tijd kan je ook sparen voor de inrichting. Dit kan je zo duur/goedkoop maken als je zelf wil. Je kan al je bestaande meubelen meenemen, langs de kringloop of natuurlijk helemaal los gaan in de nieuwste designtrends

Maar hou altijd rekening met je maximum te lenen hypotheekbedrag. Als jij maar €250.000 kan lenen en de woning is v.o.n. €250.000, dat moet al het meerwerk wel uit eigen zak komen. Is de woning €220.000, dan kan je wel €30.000 aan meerwerk meefinancieren. 

En ik weet niet of iedere hypotheker even streng is met het bouwdepot.

In de buurt bij ons is nu een nieuwbouw project gaande.
Er zijn mensen die laten er een huis bouwen voor 5 ton. Inmiddels zijn de kosten voor alles enorm gestegen en moeten ze 10 procent meer gaan betalen.
Niet aan meerwerk of aan de keuken ofzo...maar echt aan het bouwen van het huis zelf.

Bij hetzelfde project is een woning die nog niet kan beginnen met de bouw van hun houtskelet woning. Er is op dit moment een schreeuwend te kort aan hout. Maar elke maand moeten ze wel al betalen aan de kavel.

Nieuwbouw is dus niet alleen rozen geur en manenschijn. Er komt erg veel bij kijken en de exacte kosten kunnen dus veel hoger uitkomen dan je in eerste instantie dacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.