Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Dreigen met zelfmoord


Ik heb je trouwens een PB gestuurd.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-12-2021 om 11:20

Viva-amber schreef op 10-12-2021 om 11:13:

BF, ik denk niet dat je begrijpt hoe complex het is. Gezien je avatar, vraag ik mij ook af of je iemand bent uit mijn directe omgeving. Klopt dat? Hoe kan je anders weten dat het onwaarschijnlijk is dat hij hiermee heeft gedreigd.

Ik bedoel bezoekrecht misbruiken is vrij onwaarschijnlijk. En ja het zal vast heel complex en lastig zijn. Weet je uberhaupt wel iets over hem? Wat zijn nummer is en in welke PI hij zit? 

bluefawn: het is niet relevant en daardoor zuigen in zo'n ernstige zaak als dit. Zou je er ajb mee op kunnen houden?

Courage schreef op 10-12-2021 om 11:15:

Spreekrecht wordt inderdaad een lastige denk ik, omdat jullie geen ouders/voogd zijn. Maar het bijwonen van de zitting, dat moet mogelijk zijn. Het kan zijn dat een (klein) deel wél achter gesloten deuren plaats vindt, omdat dit te precair is. Het vonnis is straks openbaar en daar kan je in elk geval de feiten teruglezen die de OvJ ten laste heeft gelegd en waar de rechter uitspraak over heeft gedaan.
Als je wil weten wanneer de rechtszaak plaats vindt, dan kan je dit volgens mij gewoon navragen bij het OM of de rechtbank. Als er nog geen datum is, dan vraag je het parketnummer en bel je periodiek of er al een datum bekend is.
Vermoedelijk is de eerste zitting een pro forma zitting waarbij er inhoudelijk nog niets of weinig besproken wordt. Vraag dat even na als je een eerste zittingsdatum hoort.

En verder lijkt mij 'optrekken' met VT ook een goede. Want de rechtszaak en de veroordeling is één, maar de rol/houding van de moeder is twee...
Sterkte!

Een rechtbank zal geen enkele informatie verschaffen aan iemand die niet direct betrokken is bij een zaak, dus ook geen parketnummer. Dat mogen ze niet in ieder geval, ik wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Misschien kan het wel via het OM of via slachtofferhulp, dat weet ik niet.

Maar misschien kun je van de moeder wel een parketnummer krijgen, als je dat hebt, kun je wel de zitting achterhalen.

Rondstruiner schreef op 10-12-2021 om 11:24:

[..]

Een rechtbank zal geen enkele informatie verschaffen aan iemand die niet direct betrokken is bij een zaak, dus ook geen parketnummer. Dat mogen ze niet in ieder geval, ik wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Misschien kan het wel via het OM of via slachtofferhulp, dat weet ik niet.

Maar misschien kun je van de moeder wel een parketnummer krijgen, als je dat hebt, kun je wel de zitting achterhalen.

Volgens mij wel hoor. Op het moment dat duidelijk is dat iemand vervolgd zal gaan worden (eerder niet nee). Zo'n zaak wordt dan in principe in de openbaarheid behandeld, dus mag 'men' er van weten. Bij grote zaken weet de pers bijvoorbeeld ook wanneer een zaak op zitting staat.
Of zie ik dit nu zo verkeerd?

BlueFawn schreef op 10-12-2021 om 10:09:

[..]

Jij noemt het zuigen, ik noem het tot de kern van de zaak komen.

Nee. Dit is wat voor jou de kern is, of voor jou de kern zou zijn. Dat is niet wat het voor anderen is. 

Hoe vaak wil je nou nog horen dat het hier juist om het kind gaat? Daar het beste mee voor hebben? Omdat pa en ma dat niet deden, niet doen en ook niet van plan zijn?


Verdrietig voor je dat jij dat niet kan voorstellen, maar dat is wel wat Viva-Amber heel hard probeert. Gelukkig voor dit kind!

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-12-2021 om 11:40

Biebel schreef op 10-12-2021 om 11:36:

[..]

Nee. Dit is wat voor jou de kern is, of voor jou de kern zou zijn. Dat is niet wat het voor anderen is.

Hoe vaak wil je nou nog horen dat het hier juist om het kind gaat? Daar het beste mee voor hebben? Omdat pa en ma dat niet deden, niet doen en ook niet van plan zijn?


Verdrietig voor je dat jij dat niet kan voorstellen, maar dat is wel wat Viva-Amber heel hard probeert. Gelukkig voor dit kind!

En daarom stelde ik een paar pagina’s geleden al dat ze dit misschien beter aan veilig thuis over kan laten. Die hebben waarschijnlijk wel mogelijkheden om iets voor kind te doen

Courage schreef op 10-12-2021 om 11:27:

[..]

Volgens mij wel hoor. Op het moment dat duidelijk is dat iemand vervolgd zal gaan worden (eerder niet nee). Zo'n zaak wordt dan in principe in de openbaarheid behandeld, dus mag 'men' er van weten. Bij grote zaken weet de pers bijvoorbeeld ook wanneer een zaak op zitting staat.
Of zie ik dit nu zo verkeerd?

Nee, medewerkers van de rechtbank mogen dat echt niet. Ja, rechtszaken zijn openbaar, maar dat wil niet zeggen dat je bij wijze van spreke de rechtbank kan bellen om naar de zaak van je buurman te vragen. 

Vonnissen worden bijvoorbeeld ook alleen geanonimiseerd gepubliceerd. En ook daar krijg je geen informatie over bij een rechtbank als je niet betrokken bent bij de zaak. Terwijl je de zaak dus wel mag bijwonen, je de uitspraak ook mag bijwonen, want die is ook openbaar, en er niets in staat dat je dan niet al gehoord zou hebben. 

Ik vraag toch even door Rondstruiner, omdat het voor Viva-Amber relevant kan zijn. Hoe weet een journalist dan dat een specifieke zaak op een bepaalde datum wordt behandeld?
En wat is het verschil tussen wel of niet het parketnummer weten?
Ik zou mét nummer dus wel de zittingsdatum kunnen vragen en zonder niet?

Courage schreef op 10-12-2021 om 11:59:

Ik vraag toch even door Rondstruiner, omdat het voor Viva-Amber relevant kan zijn. Hoe weet een journalist dan dat een specifieke zaak op een bepaalde datum wordt behandeld?
En wat is het verschil tussen wel of niet het parketnummer weten?
Ik zou mét nummer dus wel de zittingsdatum kunnen vragen en zonder niet?

De pers heeft een andere positie. De openbaarheid van zittingen heeft als doel controle mogelijk maken. De pers kan informatie over zittingen vragen bij afdelingen die daar voor zijn.

https://www.rechtspraak.nl/Persinformatie

Ah okay.
En als je dus wel het parketnummer hebt, heeft het wél zin om te bellen? Want daar kan Viva-Amber wellicht wel aankomen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-12-2021 om 12:24

@Viva-Amber:
Wat een spijtige zaak en mooi wat je probeert te doen voor het kind. 

Dit is misschien een domme en te persoonlijke vraag maar uit je OP maak ik op dat het onderzoek nog loopt en gezien je berichten over de houding van de moeder: is er een mogelijkheid dat zij nog in het vizier van het gerecht komt (medeweten)? Of is dit volgens jou uitgesloten? 

Courage schreef op 10-12-2021 om 12:10:

Ah okay.
En als je dus wel het parketnummer hebt, heeft het wél zin om te bellen? Want daar kan Viva-Amber wellicht wel aankomen.

Als je dan belt en vraagt of er al een zittingsdatum bekend is in de zaak van persoon x met parketnummer Y, dan is de kans best groot dat je gewoon informatie krijgt ja. Maar ook dan kan het zijn dat ze vragen wie je bent en wat je relatie is tot de zaak. 

Viva-amber

Viva-amber

10-12-2021 om 12:53 Topicstarter

Valdemar schreef op 10-12-2021 om 12:24:

@Viva-Amber:
Wat een spijtige zaak en mooi wat je probeert te doen voor het kind.

Dit is misschien een domme en te persoonlijke vraag maar uit je OP maak ik op dat het onderzoek nog loopt en gezien je berichten over de houding van de moeder: is er een mogelijkheid dat zij nog in het vizier van het gerecht komt (medeweten)? Of is dit volgens jou uitgesloten?

Dat weet ik niet, ik denk niet dat zij iets verkeerd heeft gedaan en geloof zelf dat zij op haar manier heel erg haar best doet voor iedereen. Zij werkt ook mee aan het politie onderzoek, waardoor bepaalde zaken geïdentificeerd zijn. Alleen er is wel sprake van persoonlijkheidsproblematiek cluster C. Het is iemand die gevoelig is voor druk en angsten. Daarom vind ik wat hier gebeurd ook zo vals, maar het wordt nu al weer ontkend dat het gezegd is. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-12-2021 om 12:59

@Viva-Amber:

Waarschijnlijk is het niets, maar persoonlijk zou ik er dan wel rekening mee houden dat zij op de hoogte was van de acties van haar partner en mij vooral richten op de noden van het kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.