Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Dreigen met zelfmoord

Ik laat vanwege privacy een aantal dingen buiten beschouwing. Iemand in mijn familie heeft een ernstig misdrijf gepleegd tegen een ander familielid. De dader zit langdurig in voorarrest vanwege vergaand strafrechtelijk onderzoek. Hij probeert echter vanuit de gevangenis nog steeds zijn invloed te pakken, door te dreigen met zelfmoord wanneer bepaalde mensen hem niet komen bezoeken of wanneer bepaalde relaties verbroken zouden worden, dan wel dingen gezegd zouden worden. Het slachtoffer zit hierdoor klem en durft ook geen aangifte te doen. Zou ik iets kunnen met deze wetenschap van zijn dreigementen om een einde aan zijn leven te maken, kan het ergens gemeld worden dat hij zijn bezoekrecht gebruikt om het dadersysteem in stand te houden, zodat mensen zich niet durven uit te spreken? 


AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

06-12-2021 om 10:49

Melden bij de advocaat van het slachtoffer??

Viva-amber

Viva-amber

06-12-2021 om 10:57 Topicstarter

clivia53 schreef op 06-12-2021 om 10:49:

Melden bij de advocaat van het slachtoffer??

Het slachtoffer heeft door omstandigheden geen advocaat (minderjarig) , alleen de OM houdt zich er mee bezig.  

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-12-2021 om 11:13

Viva-amber schreef op 06-12-2021 om 10:57:

[..]

Het slachtoffer heeft door omstandigheden geen advocaat (minderjarig) , alleen de OM houdt zich er mee bezig.

Contact opnemen met IPS OM?

https://www.om.nl/onderwerpen/slachtofferrechten/contact-informatiepunt-slachtoffers-om

Zou slachtofferhulp je misschien op weg kunnen helpen? (Dat kan ook anoniem)
Sterke Amber

Viva-amber

Viva-amber

06-12-2021 om 11:16 Topicstarter

Dank je wel, ik ga kijken of ik wellicht contact kan leggen met OM en/of slachtofferhulp. Slachtofferhulp is nu wel betrokken, maar ik weet niet in hoeverre er eerlijk en open informatie wordt gedeeld. 

Viva-amber schreef op 06-12-2021 om 10:57:

[..]

Het slachtoffer heeft door omstandigheden geen advocaat (minderjarig) , alleen de OM houdt zich er mee bezig.



Onzin, juist bij minderjarige zit er altijd een advocaat bij het verhoor. Hij zal een advocaat toegewezen hebben gekregen via de piket. Of de verdachte (of familie) kan zelf ook contact opnemen met een advocaat om te vragen om deze zaak aan te nemen.

Deze advocaat zal altijd contact opnemen met de ouders/voogd. In houselijk kan er niet altijd wat gezegd worden, want zijn er beperkingen of niet, maar contact wordt wel opgenomen. Althans bij door een goede advocaat.

Geen idee hoor, maar je dit bij begeleiders / bewaarders (?) Kunnen aankaarten? 
Dat het niet gaat zoals de bedoeling is, of via een andere weg dat je je zorgen uit omdat het blijkbaar zo slecht met hem gaat dat hij zelfs dreigt met zelfmoord.

Viva-amber

Viva-amber

06-12-2021 om 11:46 Topicstarter

DivingGirl schreef op 06-12-2021 om 11:18:

[..]



Onzin, juist bij minderjarige zit er altijd een advocaat bij het verhoor. Hij zal een advocaat toegewezen hebben gekregen via de piket. Of de verdachte (of familie) kan zelf ook contact opnemen met een advocaat om te vragen om deze zaak aan te nemen.

Deze advocaat zal altijd contact opnemen met de ouders/voogd. In houselijk kan er niet altijd wat gezegd worden, want zijn er beperkingen of niet, maar contact wordt wel opgenomen. Althans bij door een goede advocaat.

Het slachtoffer is niet verhoord, de reden laat ik buiten beschouwing. Niet alle slachtoffers kunnen spreken. 

Wat een nare situatie. Ik zou overal waar je kunt bedenken deze situatie inbrengen vanuit het perspectief van zorg om het slachtoffer en het onderzoek en vanuit het perspectief van zorg voor de dader. Dat laatste heb je misschien niet, maar kan wel weer andere mensen of protocollen activeren. Dus op de plek waar hij vastzit, bij de politie, bij het OM, bij slachtofferhulp, bij andere familieleden of netwerkleden; wat maar mogelijk is. 

Ik weet niet in hoeverre je in gesprek kunt met het slachtoffer, diens gezin en andere betrokkenen, maar dat kan ook nog een ingang zijn. Proberen om iets van beweging te krijgen in de overtuigingen 1) dat zij niet mogen praten of geen contact mogen weigeren omdat de dader anders zelfmoord pleegt en 2) dat het hun schuld / verantwoordelijkheid is als de dader zichzelf iets aan doet. Beide zijn heel logische gedachten, maar kloppen echt niet. Iedere volwassene is verantwoordelijk voor zichzelf en voor z’n eigen beslissingen, dus ook voor de beslissing om wel of geen eind aan je leven te maken. Dat kan nooit iemand anders verantwoordelijkheid worden. En volwassenen moeten voor kinderen zorgen, niet andersom. Misschien helpt het iets als jij en/of anderen dit soort dingen zo nu en dan kunnen benoemen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-12-2021 om 12:15

Viva-amber schreef op 06-12-2021 om 11:16:

Dank je wel, ik ga kijken of ik wellicht contact kan leggen met OM en/of slachtofferhulp. Slachtofferhulp is nu wel betrokken, maar ik weet niet in hoeverre er eerlijk en open informatie wordt gedeeld.

Je moet alleen wel weten welk informatiepunt slachtoffers je moet hebben. Maar die telefoonnummers uit de link zijn echt voor zaken die al bij het OM liggen. Niet de "reguliere" slachtofferhulp dus.

Ik zou de dader z'n plan uit laten voeren, opgeruimd staat netjes. 

redbulletje schreef op 06-12-2021 om 12:32:

Ik zou de dader z'n plan uit laten voeren, opgeruimd staat netjes.

Dat denk ik ook. Iemand chanteren met zelfmoord is een laffe truc en enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de chanteur en niemand anders. Maar ja, zo makkelijk is het niet als je slachtoffer bent, kwetsbaar, minderjarig en het ook nog eens om familie gaat, wat -of je het nu wilt of niet- toch een bepaalde loyaliteit oproept.

Misschien kan slachtoffer hier de psych praten over hoe ze dit kan kanaliseren?

Viva-amber

Viva-amber

06-12-2021 om 13:32 Topicstarter

Helaas is het slachtoffertje te klein om te praten. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

06-12-2021 om 13:36

Je zou het bij zijn gevangenschap zelf kunnen melden

en hebben de familie leden hulp om met dit manipulatief gedrag om te gaan

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

06-12-2021 om 13:37

en sterkte
Heftige situatie 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.