Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Domme pech!

Momenteel heb ik nogal veel aan mijn hoofd. 
Vanmorgen tijdens het winkelen ben ik mijn pinpas vergeten in een winkel.  Gelukkig kwam ik er bij de volgende winkel al achter. Dus een minuut of 10  later was ik terug bij de vorige winkel.
Mijn pasje was daar inderdaad achtergebleven. Dus dat heb ik gelukkig weer terug.

Kijk ik net op mijn rekening, is er voor ruim € 40 ná mij nog een keer betaald met míjn pasje.

Verdorie, wat flauw vind ik dat. Maar ja, wat doe je er aan. Helemaal niks. 
Ik heb wel de pest in. Eigen schuld.

(En ik had deze maand ook al een verkeersboete van € 68.  Nu is het genoeg hoor!)


Wat asociaal! Ik zou er zeker wel aangifte van doen en proberen de videobeelden op te vragen bij de winkel. Je kunt het domme pech noemen of gewoon diefstal.

Ik zou contact met de bank opnemen. Jij hebt die betaling immers niet verricht of goedkeuring voor gegeven.

Het is diefstal. Je moet je bank bellen, daarvoor zijn ze verzekerd met dat contactloos betalen.
En ik denk dat je waarschijnlijk wel aangifte moet doen en videobeelden opvragen bij de winkel.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-10-2021 om 15:41

Vette pech inderdaad. Alhoewel 40,-- dan nog meevalt, zullen we maar zeggen. Zal de limit van pincode-loos betalen zijn...? Weet je 100% zeker dat het geen betaling is die nog door jezelf gedaan is (maar met vertraging is doorgekomen) ?

Daddy_gijs schreef op 05-10-2021 om 15:41:

Vette pech inderdaad. Alhoewel 40,-- dan nog meevalt, zullen we maar zeggen. Zal de limit van pincode-loos betalen zijn...? Weet je 100% zeker dat het geen betaling is die nog door jezelf gedaan is (maar met vertraging is doorgekomen) ?

Ik vind het een gevaarlijke uitspraak dat 40 euro nog wel mee valt. Dat is voor mij een week budget geweest.

absoluut niet netjes van die persoon, kans dat die persoon die je pasje heeft afgegeven eerst zijn of haar boodschappen ermee betaald heeft? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2021 om 15:49

_melon schreef op 05-10-2021 om 15:35:

Het is diefstal. Je moet je bank bellen, daarvoor zijn ze verzekerd met dat contactloos betalen.
En ik denk dat je waarschijnlijk wel aangifte moet doen en videobeelden opvragen bij de winkel.

Dit. Er geldt tegenwoordig geen eigen risico meer bij misbruik van je pas. (Al zou de bank hier wel kunnen beweren dat je zelf onzorgvuldig bent geweest - het was immers geen diefstal maar "vergeten". Maar als je in onderstaande link doorklikt naar de regels dan zie je dat verliezen geen reden voor uitsluiting is.)

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankpas-kwijt-gestolen

Eigen risico pasmisbruik

Sinds de invoering van PSD2 geldt er geen eigen risico meer bij een gestolen of verloren pas. De bank vergoedt dus de schade, als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden. Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed. Voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan, gelden dezelfde regels als bij ‘gewone’ diefstal van een pas.



Coreopsis schreef op 05-10-2021 om 15:49:

[..]

Dit. Er geldt tegenwoordig geen eigen risico meer bij misbruik van je pas. (Al zou de bank hier wel kunnen beweren dat je zelf onzorgvuldig bent geweest - het was immers geen diefstal maar "vergeten". Maar als je in onderstaande link doorklikt naar de regels dan zie je dat verliezen geen reden voor uitsluiting is.)

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankpas-kwijt-gestolen

Eigen risico pasmisbruik

Sinds de invoering van PSD2 geldt er geen eigen risico meer bij een gestolen of verloren pas. De bank vergoedt dus de schade, als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden. Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed. Voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan, gelden dezelfde regels als bij ‘gewone’ diefstal van een pas.



Ik weet niet zeker of ik het goed heb, maar volgens mij is het diefstal geworden op het moment dat de vinder ermee betaalde. Hij/zij eigende zichzelf immers iets toe (pinpas, geld) wat onrechtmatig verkregen is. 

Volgens mij hoeft een 'dief' in dit geval niet actief die pas uit TO's jas gestolen te hebben, zeg maar.

Het is juridisch gezien 'diefstal met een valse sleutel, artikel 310/311 Wetboek van Strafrecht'. Als je aangifte doet, gelijk de details van de transactie melden, dan kan de politie beelden opvragen. Het helpt hun al helemaal als jij zelf bij de winkel vraagt of er beelden zijn en zo ja, of ze die willen opslaan (kan dus zonder dat jij ze ziet, dan kan de politie de beelden vorderen).

Nouja zeg, dat noem ik geen pech meer!! Wat erg. Hoop dat je iets kunt met bovenstaande tips. 
Succes!! 

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

05-10-2021 om 16:24 Topicstarter

Ik heb de bank gebeld.  Zij adviseren bij de winkel te vragen of er beelden zijn en dan aangifte te doen.  Dat vind ik nou wel weer een heel gedoe... 

Beterlaat2021! schreef op 05-10-2021 om 16:24:

Ik heb de bank gebeld. Zij adviseren bij de winkel te vragen of er beelden zijn en dan aangifte te doen. Dat vind ik nou wel weer een heel gedoe...

Wel doen hoor!! 40 euro is niet niks. 

Zou alleen al voor het principe aangifte gaan doen. 

Beterlaat2021! schreef op 05-10-2021 om 16:24:

Ik heb de bank gebeld. Zij adviseren bij de winkel te vragen of er beelden zijn en dan aangifte te doen. Dat vind ik nou wel weer een heel gedoe...

die aangifte heb je nodig om het geld terug te krijgen van de bank. Zo'n aangifte stelt niet heel veel voor, meestal moet je tegenwoordig een formulier invullen op de website van de politie in jouw woonplaats. Dan krijg je een bevestiging terug en die kun je voor de bank gebruiken. 


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2021 om 16:41

Aangifte kun je meestal gewoon online doen. En even bellen naar de winkel om beelden veilig te stellen. Hoeft dus niet veel werk te zijn.

Beterlaat2021! schreef op 05-10-2021 om 16:24:

Ik heb de bank gebeld. Zij adviseren bij de winkel te vragen of er beelden zijn en dan aangifte te doen. Dat vind ik nou wel weer een heel gedoe...

Nee joh. Even bellen met de winkel en vragen of ze de beelden willen bewaren ivm aangifte.

Volgens mij kan je de aangifte online doen. Ik heb in het verleden wel eens online aangifte gedaan (voor iets anders) en het is echt niet zo veel werk. 

Wel doen hoor, het is gewoon diefstal en ook zonde geld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.