Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Doet opa hier verstandig aan?

Een grapje over de erfenis kun je bij mijn ouders best maken hoor, dat nemen ze absoluut niet serieus. 

Ze hebben ons opgevoed met het idee dat je baas bent over je eigen geld en dat een ander niets te claimen heeft. Ze hebben ook altijd het goede voorbeeld gegeven en zich afgekeerd van familieruzies over geld en erfenissen. Dan kregen ze maar niks. Inhalig gedrag of graaien is hun vreemd.

Moxxie schreef op 15-08-2026 om 11:32:

Een grapje over de erfenis kun je bij mijn ouders best maken hoor, dat nemen ze absoluut niet serieus.

Ze hebben ons opgevoed met het idee dat je baas bent over je eigen geld en dat een ander niets te claimen heeft. Ze hebben ook altijd het goede voorbeeld gegeven en zich afgekeerd van familieruzies over geld en erfenissen. Dan kregen ze maar niks. Inhalig gedrag of graaien is hun vreemd.

Ik zou er geen ruzie over gaan maken maar zou het wel heel naar vinden als mijn ouders plannen zouden maken de erfenis nogal ongelijk te verdelen. Zeker als dat gebaseerd zou zijn op aannames. 

Bekende van mij haar ouders lieten hun huis na aan een van de kinderen omdat die zelf nooit een huis gekocht had en ouders ervan overtuigd waren dat dat kwam omdat hij/zij niet in staat was te kopen. In feite ging dat over keuzes waaraan dat kind zijn/haar geld besteedde. Eigenlijk was dat het kind met het hoogste inkomen, maar gaf liever geld uit aan vakanties, kleding en horeca. 

Best sneu als de één een huis erft en de ander precies een legitieme portie geld. 

knap egoistisch van kleinkind die auto wil. Prima maar als je niet kunt betalen houd het op, simpel. 

Ik snap niet waarom niemand nog op het idee is gekomen om er een expert, zoals een notaris bij te halen. 

Bellebelle schreef op 17-08-2026 om 14:54:

Ik snap niet waarom niemand nog op het idee is gekomen om er een expert, zoals een notaris bij te halen.

Dan heb je er overheen gelezen. Er is al meerdere keren geadviseerd een notaris of financieel adviseur om advies te vragen. TO heeft daar ook al op gereageerd. 

MiniJCW schreef op 17-08-2026 om 15:14:

[..]

Dan heb je er overheen gelezen. Er is al meerdere keren geadviseerd een notaris of financieel adviseur om advies te vragen. TO heeft daar ook al op gereageerd.

Dan zal ik daar inderdaad overheen gelezen hebben. 

Ja, ik heb dat ook geopperd. Maar toen reageerde iemand op mij dat het niet nodig was om opa onder financiële stress te zetten oid. Kennelijk geeft inzicht in je mogelijkheden stress. Nou ja, als blijkt dat je niks hebt waarschijnlijk wel  

Ja inderdaad. Gewoon een oriënterend gesprek bij een notaris. Misschien zijn er mogelijkheden waar nog niemand aan gedacht heeft en anders heb je als opa een gedegen argumentatie om nee te zeggen tegen kleinkind.

Ik kan mij voorstellen dat je soms iets meer geeft aan een kind dat meer nodig heeft.
Als een kind een handicap heeft, of een lekkage in huis heeft, of gescheiden is.
Of misschien als kinderen allemaal hard werken, maar 1 gewoon een hoger inkomen heeft (vergelijk verpleegkundige en IT-er).

Maar om 1 (klein)kind een auto kado te geven omdat hij erom gevraagd heeft?
Dat heeft niet meer te maken met behoefte of noodzaak.

haarklover schreef op 17-08-2026 om 21:20:

Ik kan mij voorstellen dat je soms iets meer geeft aan een kind dat meer nodig heeft.
Als een kind een handicap heeft, of een lekkage in huis heeft, of gescheiden is.
Of misschien als kinderen allemaal hard werken, maar 1 gewoon een hoger inkomen heeft (vergelijk verpleegkundige en IT-er).

Maar om 1 (klein)kind een auto kado te geven omdat hij erom gevraagd heeft?
Dat heeft niet meer te maken met behoefte of noodzaak.

Precies en om die reden zou ik ook geen notaris of financieel adviseur inschakelen. 

@Vera8 hoe kijk je nu tegen de situatie aan? 

Vera8

Vera8

18-08-2026 om 22:40 Topicstarter

Ninoea schreef op 18-08-2026 om 22:09:

@Vera8 hoe kijk je nu tegen de situatie aan?

Wat ik in een eerdere post ook al aangaf, dat het me verstandig lijkt om dit met iemand te bespreken die verstand van zaken heeft (fiscalist, notaris etc) Objectief en onafhankelijk.

Al moet ik nog wel even verduidelijken: Opa heeft in zijn testament opgenomen dat ook de kleinkinderen erfgenaam zijn dus het verzoek van kleinkind was in deze niet ‘inhalig’ of onrechtmatig. Maar daarmee (naar mijn idee) niet los te zien van de bijkomende konsekwenties die ik in de OP al heb genoemd). Maar wellicht dat daar nog een mouw aan is te passen zoals hier al door een aantal van jullie is aangegeven. We gaan het zien.

Vera8 schreef op 18-08-2026 om 22:40:

[..]

Wat ik in een eerdere post ook al aangaf, dat het me verstandig lijkt om dit met iemand te bespreken die verstand van zaken heeft (fiscalist, notaris etc) Objectief en onafhankelijk.

Al moet ik nog wel even verduidelijken: Opa heeft in zijn testament opgenomen dat ook de kleinkinderen erfgenaam zijn dus het verzoek van kleinkind was in deze niet ‘inhalig’ of onrechtmatig. Maar daarmee (naar mijn idee) niet los te zien van de bijkomende konsekwenties die ik in de OP al heb genoemd). Maar wellicht dat daar nog een mouw aan is te passen zoals hier al door een aantal van jullie is aangegeven. We gaan het zien.

Het is mooi dat de kleinkinderen ergenaam zijn, maar krijgen ze dan allemaal de waarde van een antieke auto?

Daar zit het probleem.

De belasting over schenkingen kun je vermijden met een leen-constructie, maar dan zit kleinzoon met een schuld die hij niet betalen kan (en de kosten van de auto).

Ik vind het financieel ook gewoon onverstandig van die kleinzoon om een auto te willen erven. Een auto die hij zelf niet kan betalen. Een verkeerde situatie en die auto ligt in de prak. Dag erfenis.

MarvelousM schreef op 19-08-2026 om 10:55:

Ik vind het financieel ook gewoon onverstandig van die kleinzoon om een auto te willen erven. Een auto die hij zelf niet kan betalen. Een verkeerde situatie en die auto ligt in de prak. Dag erfenis.

Maar dat is dan het risico van kleinzoon 

Ik zie eerder het probleem in : kan kleinzoon de auto onderhouden/ stallen anders gaat de auto aftakelen en dat is vervelend voor kleinzoon maar ook sneu voor opa.

Kleinkinderen laten erven is belasting technisch een prima idee, ze kunnen nu zo n 25 000 pp erven  ( evt ook nog 25 000 van oma als dat indertijd zo is vastgezet)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.