Financiën en recht
Vera8
12-08-2026 om 18:00
Doet opa hier verstandig aan?
Hallo,
Opa is een liefhebber van antieke auto’s. In de garage staat een kostbare oldtimer.
Nu opa wat ouder wordt wil hij de auto gaan verkopen. Kleinkind wil deze auto wel graag hebben maar heeft het geld niet. Hij heeft opa gevraagd of het mogelijk is om deze aan hem te schenken (vooruitlopend op de erfenis).
Maar nu zijn er nog 4 andere kleinkinderen. Zij zouden dan ook een schenking moeten krijgen ter waarde van het bedrag van deze auto lijkt me. Het gaat om een dusdanig groot bedrag dat er omgerekend zo’n €20.000 aan schenkbelasting betaald moet worden.
Nu weet ik dat opa vrij is om te doen en te laten met zijn geld en bezittingen. Maar is dit fair? Omdat 1 kleinkind nu net deze auto wil is opa verplicht om veel geld naar de fiscus te brengen. Hij kan ook ieder kleinkind de komende jaren het heffingsvrije bedrag op jaarbasis schenken en dan hoeft er helemaal geen belasting betaald te worden.
Wat vinden jullie? Opa voelt zich een beetje voor het blok gezet (hij kan de auto sowieso aan een externe partij verkopen). Kan kleinkind dit vragen?
Loulou39
14-08-2026 om 20:36
Diezijnvanmij schreef op 14-08-2026 om 14:29:
[..]
Als ik opa zou zijn en ik zou het leuk vinden als die auto in de familie blijft, dan zou ik 'm lekker aan die kleinzoon geven. En de rest: Succes ermee, stelletje inhalige hebberds.
Maar die kleinzoon is juist de enige die inhalig is… hij wil die auto gratis als voorschot op een erfenis. De rest heeft niets gezegd of gevraagd.
Groentetuin
14-08-2026 om 20:44
Loulou39 schreef op 14-08-2026 om 20:36:
[..]
Maar die kleinzoon is juist de enige die inhalig is… hij wil die auto gratis als voorschot op een erfenis. De rest heeft niets gezegd of gevraagd.
Volgens mij heeft hij enkel gezegd dat hij de auto wel wilde hebben.
Maar heeft hij geen geld om de auto te betalen.
Dat erfenis verhaal komt toch niet van hem?
Loulou39
14-08-2026 om 20:55
Groentetuin schreef op 14-08-2026 om 20:44:
[..]
Volgens mij heeft hij enkel gezegd dat hij de auto wel wilde hebben.
Maar heeft hij geen geld om de auto te betalen.
Dat erfenis verhaal komt toch niet van hem?
In de OP staat dit: Hij heeft opa gevraagd of het mogelijk is om deze aan hem te schenken (vooruitlopend op de erfenis).
Diezijnvanmij
14-08-2026 om 22:22
[..]
Mwah, die conclusie kan ik op basis van de Posts van TO niet echt trekken. En opa is een volwassen man toch, als hij het niet ziet zitten doet hij het toch niet?
Dweedledee
14-08-2026 om 22:31
Diezijnvanmij schreef op 14-08-2026 om 22:22:
[..]
Mwah, die conclusie kan ik op basis van de Posts van TO niet echt trekken. En opa is een volwassen man toch, als hij het niet ziet zitten doet hij het toch niet?
Lees jij wel?
Groentetuin
14-08-2026 om 22:48
Loulou39 schreef op 14-08-2026 om 20:55:
[..]
In de OP staat dit: Hij heeft opa gevraagd of het mogelijk is om deze aan hem te schenken (vooruitlopend op de erfenis).
Je hebt gelijk, de op dagen terug gelezen, ik was dit alweer kwijt.dan is t idd vreemd van kleinzoon
Rosehip
15-08-2026 om 00:44
[..]
TO is anders (ook) best inhalig.
Zij vindt dat de andere kleinkinderen een bedrag ter waarde van de auto moeten krijgen, als die geschonken wordt.
RaSa
15-08-2026 om 03:32
Rosehip schreef op 15-08-2026 om 00:44:
[..]
TO is anders (ook) best inhalig.
Zij vindt dat de andere kleinkinderen een bedrag ter waarde van de auto moeten krijgen, als die geschonken wordt.
Normaal gesproken werkt dat toch zo? Ik weet niet beter. Als mijn zus een x-bedrag krijgt, krijg ik dat ook. En andersom precies hetzelfde. Vind het niet nodig hoor. Ook wel eens gezegd, maar mijn ouders willen gelijk verdelen. En zo wil ik het ook voor mijn kinderen.
Bij mijn man in de familie ook. Z'n broer heeft een serieus bedrag gekregen waarop zijn vader kwam vertellen dat het in het testament is vastgelegd en dat, dat dus eerst van het deel van broer wordt afgetrokken.
Lijkt me heel vervelend als je niet gewoon over dat soort zaken kan praten. Hier hebben we het er gewoon over. Kunnen we voor de kleinkinderen direct het vrijgestelde bedrag opnemen in het testament van grootouder? Fiscaal gezien gewoon veel slimmer. Maar ze zijn minderjarig. We hopen het niet. Maar wat als grootouder overlijd als ze onder een bepaalde leeftijd zijn. Niet elke 18- jarige is even verstandig met geld. Etc, etc.
Vinden mensen het echt een taboe? Mag je dan ook geen grapjes maken? Alweer een nieuwe auto pa. Daar gaat m'n erfenis :p
Zolang ze zelf maar gewoon alles blijven kopen en doen waar ze zin in hebben. Dan is het in mijn ogen verder gewoon een normaal gespreks onderwerp.
In dit geval zou ik de auto lekker verkopen. Als je al niet gewoon transparant met de hele familie over dit soort dingen kunt praten, is het een recept voor gedoe.
Aviendha
15-08-2026 om 09:17
RaSa schreef op 15-08-2026 om 03:32:
[..]
Normaal gesproken werkt dat toch zo? Ik weet niet beter. Als mijn zus een x-bedrag krijgt, krijg ik dat ook. En andersom precies hetzelfde. Vind het niet nodig hoor. Ook wel eens gezegd, maar mijn ouders willen gelijk verdelen. En zo wil ik het ook voor mijn kinderen.
Bij mijn man in de familie ook. Z'n broer heeft een serieus bedrag gekregen waarop zijn vader kwam vertellen dat het in het testament is vastgelegd en dat, dat dus eerst van het deel van broer wordt afgetrokken.
Lijkt me heel vervelend als je niet gewoon over dat soort zaken kan praten. Hier hebben we het er gewoon over. Kunnen we voor de kleinkinderen direct het vrijgestelde bedrag opnemen in het testament van grootouder? Fiscaal gezien gewoon veel slimmer. Maar ze zijn minderjarig. We hopen het niet. Maar wat als grootouder overlijd als ze onder een bepaalde leeftijd zijn. Niet elke 18- jarige is even verstandig met geld. Etc, etc.
Vinden mensen het echt een taboe? Mag je dan ook geen grapjes maken? Alweer een nieuwe auto pa. Daar gaat m'n erfenis :p
Zolang ze zelf maar gewoon alles blijven kopen en doen waar ze zin in hebben. Dan is het in mijn ogen verder gewoon een normaal gespreks onderwerp.
In dit geval zou ik de auto lekker verkopen. Als je al niet gewoon transparant met de hele familie over dit soort dingen kunt praten, is het een recept voor gedoe.
In mijn vorige gezin is dit niet zo. Mijn siblings hebben bijvoorbeeld hun rijbewijs betaald gekregen, ik niet. Reden is heel simpel: ik werkte al vanaf mijn twaalfde en was heel serieus en verantwoordelijk, kreeg dikke uitwonende stufi erbovenop, had geld genoeg. Mijn siblings smeten alles over de balk. Ik ben gewoon een heel ander persoon. Soms als een sibling weer even blut is krijgen ze wat toegestopt. Ben hier oprecht nooit verbolgen over geweest. Ik heb kinderen en zij niet. Dus ik krijg af en toe kinderkleertjes, en eet er wekelijks met de kids.
Wat betreft het grapje: ja ik vind dit echt taboe.
Rosehip
15-08-2026 om 10:25
[..]
Zo gaat het vaak, maar soms zijn er omstandigheden die dat niet nodig maken of waar het niet anders kan, zoals Aviendha bv uitlegt.
Ik vind vooral dat (groot)ouders zelf moeten weten wat ze met hun geld doen. In het geval van opa kan ik me best voorstellen dat hij het fijn vindt als iemand van de familie voor zijn auto, die voor hem emotionele waarde heeft, "zorgt". Het is TO die zegt dat de andere 4 kleinkinderen een soortgelijke schenking moeten krijgen. Maar het is niet aan TO.
-Augusta-
15-08-2026 om 10:37
Aviendha schreef op 15-08-2026 om 09:17:
[..]
Wat betreft het grapje: ja ik vind dit echt taboe.
Eens met Adviendha. Ik vind zo'n grapje niet kunnen en zou het niet bij mijn nog levende ouder doen (er komt best een erfenis vrij bij het overlijden maar ik hoop dat het nog heel lang duurt). Ik zou het (t.z.t.) ook niet op prijs stellen als een van mijn kinderen zulke 'grapjes' zou maken. Dan lijkt het toch of ze vaak aan geld denken en of ze mijn overlijden ook voordelen vinden hebben. Indien dat zo is, zou ik dat niet willen weten. Ook hoop ik dat mijn kinderen beschaafd zijn.
Kampeerder
15-08-2026 om 10:38
[..]
Mijn ouders zijn nogal zuinig, dus bij ons gaat dat grapje net anders. Koop die auto, geef dat feest, ga op vakantie, liever dat ik jullie iets leuks zie doen dan dat ik straks één of twee ton erf....
Ze sparen nog van de aow, terwijl hun huis bijna is afgelost, ze heel veel meer spaargeld hebben dan ik, (en dat is al niet niks) en ze zijn 85+. Met hun uitgavenpatroon blijft er echt te veel over......
ToetieToover
15-08-2026 om 10:47
Kampeerder schreef op 15-08-2026 om 10:38:
[..]
Mijn ouders zijn nogal zuinig, dus bij ons gaat dat grapje net anders. Koop die auto, geef dat feest, ga op vakantie, liever dat ik jullie iets leuks zie doen dan dat ik straks één of twee ton erf....
Ze sparen nog van de aow, terwijl hun huis bijna is afgelost, ze heel veel meer spaargeld hebben dan ik, (en dat is al niet niks) en ze zijn 85+. Met hun uitgavenpatroon blijft er echt te veel over......
Mijn moeder moet ik ook stimuleren om haar geld uit te geven aan haar comfort. Dat zit een beetje ingebakken in haar generatie.
Joszy
15-08-2026 om 10:58
Mijn vader was juist degene die dat soort grapjes over de erfenis tegen mij maakte. Juist omdat hij wel wist dat ik niet zit te azen op de erfenis kon hij dat doen denk ik. Mijn antwoord was altijd; maar die auto erf ik ook he, dus lekker doen!
Overigens vroegen mijn ouders me ook wel eens om mijn mening bij grote financiële beslissingen. Bijvoorbeeld toen ze jaren geleden hun huis onder de vraagprijs konden verkopen. Het stond al lang te koop. Wat ik daar van vond, want ja het zou ooit mijn geld zijn natuurlijk.
Gelukkig hebben ze het huis toen toch verkocht, onder de vraagprijs, en een ander huis kunnen kopen wat veel beter paste bij die levensfase. Ik zag ze liever gelukkig in een beter passend huis, dan dat ik straks 30.000 euro meer kan erven.
Tijgeroog
15-08-2026 om 11:23
Bij mij is het ook juist een van m'n ouders die die grapjes maakt. "Dat gaat wel van je erfenis af", vind ik niet altijd leuk.
Ik vind niet dat ouders verplicht zijn om het allemaal precies gelijk te trekken. Het is wel attent als je probeert om het een beetje eerlijk te houden. Wij geven bij ons ene kind meer aan sport (internationale wedstrijden, duur materiaal) en studie (kamerhuur) uit, terwijl we voor de ander veel meer aan het rijbewijs betaald hebben. Verschillende kinderen, verschillende behoeften. Misschien dat de studiekosten voor de 2e ook nog verder op gaan lopen. Ik ga het niet allemaal uitrekenen en exact gelijk houden, maar ze weten dat we er voor ze zijn als er iets nodig is.
En verder vind ik dat opa zelf moet kunnen bepalen wat hij met z'n geld en z'n spullen doet. Je mag daar als familie helpen om z'n gedachten op een rijtje te zetten, vragen stellen die hem kunnen helpen om z'n mening te bepalen, maar dat is het dan wel. De opmerking die ik ergens las hier, dat "wij" moeten zorgen dat kleinzoon de auto niet krijgt vind ik daarom onterecht.