Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Doet opa hier verstandig aan?

letterkoekje schreef op 13-08-2026 om 10:32:

Niet alle reacties of aanvulling van TO gelezen.
Ik kan me niet van indruk ontdoen dat TO toch bang is dat haar kinderen tekort zullen gedaan worden.

Maar nog enkele bedenkingen:
Weet - en ik weet waarover ik spreek - dat het onderhoud en jaarlijkse taksen, verzekering, ..., ... ook geld kosten. Als kleinzoon nu al geen geld heeft (of zijn ouders willen niet voorschieten) om wagen aan te kopen, gaat hij, als wagen van hem is, dan wel geld hebben voor 'de dagelijkse kosten'? Grootvader doet wat hij wil, verkoopt de wagen met kleinzoon als 1ste kandidaat. Heeft 1ste kandidaat niet voldoende/geen geld, spijtig. Ik weet niet hoe oud kleinzoon is, misschien valt het hebben en onderhouden van een oldtimer wel tegen. Heeft misschien nog niet eens een rijbewijs.
Het is misschien een jeugdige beslissing van kleinzoon dat hij die wagen wel wil hebben (lees: krijgen). Of het is een lepe truk om een ferm bedrag al voor zich te 'reserveren'. En TO is even bekommerd om geld en gunt neefje het kado niet.
Trouwens, wat als een oldtimer hebben, tegenvalt of neef kan onderhoud niet betalen. En hij verkoopt die wagen, wat gebeurt er dan met het geld? Teruggeven aan grootvader?

Was hij niet 33?? 

Tona schreef op 13-08-2026 om 11:59:

Dat de auto in de familie moet blijven voelt als een gezocht argument van de kleinzoon. Immers, opa was en is in onderhandeling met een derde partij. Die partij is er omdat er in eerste instantie vanuit de familie géén belangstelling was. Dat kleinzoon zich bedenkt kan natuurlijk. Maar dat deze man vervolgens geen geld heeft voor de aankoop, onderhoud en waarschijnlijk ook stalling maakt de zaak onnodig complex. En de druk op opa onredelijk. Opa heeft initieel besloten de auto aan een derde te verkopen. Vandaar de onderhandelingen. M.i. doet opa er het beste aan de auto inderdaad aan een derde partij over te doen. Even een teleurgestelde kleinzoon. Maar zo wel de minste gedonder in de familie. Opa geen stress.

Geen geld voor de aankoop klopt. 
Geen geld voor onderhoud en stalling is een aanname van TO.

Er is een paar keer uitgelegd dat opa aan kleinzoon een lening kan verstrekken, zodat kleinzoon de auto van opa kan kopen.
Hiermee zorg je dat er geen schenkbelasting wordt betaald.

Er hoeft dus geen geld naar de belastingdienst te gaan, als je het goed afspreekt.
TO lijkt dat niet te snappen.

Opa mag natuurlijk zelf beslissen dat hij een auto aan zijn favoriete kleinkind schenkt. En dat andere kinderen nooooiit zo veel zullen krijgen of erven. 
Wil opa dat echt?

haarklover schreef op 13-08-2026 om 13:01:

Er is een paar keer uitgelegd dat opa aan kleinzoon een lening kan verstrekken, zodat kleinzoon de auto van opa kan kopen.
Hiermee zorg je dat er geen schenkbelasting wordt betaald.

Er hoeft dus geen geld naar de belastingdienst te gaan, als je het goed afspreekt.
TO lijkt dat niet te snappen.

Opa mag natuurlijk zelf beslissen dat hij een auto aan zijn favoriete kleinkind schenkt. En dat andere kinderen nooooiit zo veel zullen krijgen of erven.
Wil opa dat echt?

Ja, dat wordt voor het gemak genegeerd heb ik ook het idee. We moeten geen oplossing vinden om die auto bij kleinzoon te krijgen. We moeten redenen geven om te voorkomen dat dat gebeurt. 

TO vindt dat wanneer kleinzoon nu beschikking krijgt over de auto, om het even in welke constructie, haar kinderen ook nú direct een som geld moeten krijgen gelijk aan de waarde van de auto. Dat geld krijgen leidt natuurlijk wel tot het moeten afgeven aan de belastingen. Waardoor dus oftewel haar kinderen een flink deel kwijt zijn aan de belastingen of haar (schoon)vader moet nog meer geven. Hoe dan ook gaat dan een flinke som naar de belastingen.

Een financieel adviseur is wellicht geen overbodige luxe. Als opa meerdere tonnen te verdelen heeft kan dat sowieso geen kwaad. Al is het maar om hem de gemoedsrust te geven dat hij zijn gewenste leven (terrasjes) voort kan zetten bij de keuze die hij maakt. Welke keuze ook. De mogelijke keuzes kan zo'n adviseur bespreken. En dan kan opa helemaal zelf beslissen wat ie wil. Want hij kan kennelijk moeilijk nee zeggen. Maar kan hij dan wel nee zeggen tegen de mening van to? Of zit die man nu verscheurt te zijn tussen al die meningen? Laat hem naar een onafhankelijk adviseur gaan. En laat hem lekker zelf kiezen. 

Als je geen 50.000 euro hebt voor een oldtimer, en je hebt ook geen 10.000 euro om schenkbelasting te betalen, dan kan je dus geen oldtimer betalen. Het is allemaal niet zo moeilijk.

En dat opa zich dan zorgen (nu al!) zit te maken of hij later wel een keertje uit eten kan.... Kleinkind mag zich kapot gaan zitten schamen. Opa heeft dat geld gewoon nodig. En als hij doodgaat erven zijn kinderen en daarna pas de kleinkinderen. Over het algemeen. Kleinzoon kan zelf gaan sparen voor een oldtimer als hij die per se wil hebben. 

MarvelousM schreef op 13-08-2026 om 13:54:

Als je geen 50.000 euro hebt voor een oldtimer, en je hebt ook geen 10.000 euro om schenkbelasting te betalen, dan kan je dus geen oldtimer betalen. Het is allemaal niet zo moeilijk.

En dat opa zich dan zorgen (nu al!) zit te maken of hij later wel een keertje uit eten kan.... Kleinkind mag zich kapot gaan zitten schamen. Opa heeft dat geld gewoon nodig. En als hij doodgaat erven zijn kinderen en daarna pas de kleinkinderen. Over het algemeen. Kleinzoon kan zelf gaan sparen voor een oldtimer als hij die per se wil hebben.

Is dat zo? Of denkt hij dat omdat hij, zoals to zegt, niet zo veel financieel inzicht heeft? 

Ik blijf bij: financieel adviseur.

Kan hij daarna helemaal zelf beslissen wat hij wil en kan. Ipv wat kleinzoon wil of wat TO wil. 

Agen schreef op 13-08-2026 om 11:32:

Kan een van de ouders van het kleinkind de auto kopen en schenken aan het eigen kind?

Dat vind ik nogal een cadeau zeg!

Misschien hebben die ouders wel 3 kinderen .

Zo verleg je het probleem van opa naar ouders

geen auto dus, simpel. 

Meesje schreef op 13-08-2026 om 14:34:

[..]

Is dat zo? Of denkt hij dat omdat hij, zoals to zegt, niet zo veel financieel inzicht heeft?

Kan hij daarna helemaal zelf beslissen wat hij wil en kan. Ipv wat kleinzoon wil of wat TO wil.

Maakt dat uit? Je gaat opa toch niet in de geldstress zetten omdat kleinzoon van 33 zijn auto gratis wil hebben?

Gaat de waarde van de auto straks met de jaren ook automatisch omhoog? Als kleinkind nu iets krijgt wat over x jaar het dubbele waard is kun je ook weer scheve gezichten krijgen. 

Als opa zijnde zou ik het verkopen aan de 3e partij.

letterkoekje schreef op 13-08-2026 om 10:32:

Maar nog enkele bedenkingen:
Weet - en ik weet waarover ik spreek - 
Het is misschien een jeugdige beslissing van kleinzoon dat hij die wagen wel wil hebben (lees: krijgen). Of het is een lepe truk om een ferm bedrag al voor zich te 'reserveren'. 
Trouwens, wat als een oldtimer hebben, tegenvalt of neef kan onderhoud niet betalen. En hij verkoopt die wagen, wat gebeurt er dan met het geld? Teruggeven aan grootvader?

Ik heb dit meegemaakt bij vrienden. Kort na de dood van de betreffende werd een zeer duur familie erfstuk opeens verkocht omdat de partner van degene aan wie het geschonken was het betreffende toch niet meer mooi vond terwijl het eerst schitterend was en in de familie moest blijven. Het werd verkocht en de familie was woedend en nog steeds een ware familie vete. Ik zou dus schriftelijk vastleggen dat het erfstuk ook daadwerkelijk in de familie blijft

De vraag hiervoor is nog: wil opa überhaupt wel bij leven schenken? 

Hij kan ook gewoon beslissen al zijn geld voor zichzelf te houden. 

In dit soort situaties zou ik mezelf altijd verre van advies houden. Het enige advies dat ik zou geven is: als je inderdaad écht wat wil, vraag dan een financieel adviseur.

Meesje schreef op 13-08-2026 om 14:34:

[..]

Maar to heeft dat inzicht ook niet, dus mogelijk heeft opa dat geld wel nodig en maakt hij zich terecht zorgen. 

Opa hoeft nergens heen, de familie kan wel van alles willen maar ze vechten het maar uit na zijn overlijden.

Groentetuin schreef op 13-08-2026 om 15:10:

[..]

Dat vind ik nogal een cadeau zeg!

Misschien hebben die ouders wel 3 kinderen .

Zo verleg je het probleem van opa naar ouders

Het probleem is niet van opa, maar van het kleinkind

Yumi schreef op 13-08-2026 om 20:34:

[..]

Het probleem is niet van opa, maar van het kleinkind

Nee, kleinkind zit er niet mee. Die wil het wel hebben, maar kan het zelf niet betalen, dus hoopt hij op een groot cadeau.

Opa heeft het probleem, wil aan de ene kant de oldtimer in de familie houden, maar alle kleinkinderen gelijk behandelen.

En kan zich ws zo n hele grote uitgave ( alle kleinkinderen een bedrag gelijk aan de oldtimer) niet veroorloven ( wil hij voor zichzelf de zekerheid hebben de rest van zijn leven zich alles te kunnen betalen wat hij wenst)

Ik vind kleinkind had op deze leeftijd beter moeten weten ( hij kan t een mooie auto vinden maar kan zich onderhoud en stalling etc niet veroorloven)

Dus verkopen die hap, probleem opgelost.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.